20.12.2017

لشکر زینبیون: جنگجویان شیعه پاکستانی که در ایران تعلیم دیده‌اند

من و تو: درباره لشکر زینبیون که متشکل از جنگجویان شیعه پاکستانی تعلیم‌دیده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و در سوریه در حمایت از اسد می‌جنگد، کمتر نوشته شده است.
اغلب جنگجویان این لشکر را شیعیان هزاره بلوچستان و شیعیان پاراچینار و خیبر پاختونخاوا تشکیل می‌دهند. تعداد پاکستانی‌های عضو این لشکر، هزار نفر است.
نام این لشکر از زینب، نوه پیامبر اسلام گرفته شده که در شهر دمشق مدفون است و جنگجویان آن در دمشق، حلب، درعا و حما فعالند و وظیفه اصلی آنها حفاظت از حرم زینب از حملات داعش است.
زینبیون در حوالی سال ۲۰۱۵ شکل گرفته و شیعیان پاکستان از سال ۲۰۱۳ به بعد وارد این نبردها شده‌اند. لشکر فاطیمون که اغلب متشکل از شیعیان افغانستان است نیز در حمایت از رژیم سوریه می‌جنگد. پس از حزب الله لبنان، لشکر فاطمیون بیشترین حضور را سوریه دارد و تخمین زده می‌شود که ۲۰ هزار جنگجوی افغان در آن حضور داشته باشند.
مصاحبه‌هایی که با شیعیان افغان بازگشته به افغانستان انجام شده، نشان می‌دهد که تعلیمات نظامی شیعیان افغانستان و پاکستان هم در ایران و هم در داخل سوریه صورت گرفته است. سپاه پاسداران دوره‌های چهار هفته‌ای آموزشی پیش از استخدام برای زینبیون و فاطمیون را در پایگاه‌های ویژه آموزشی در ایران برگزار کرده است. گفته می‌شود که نه مرکز آموزشی اینچنینی در ایران وجود دارد. سربازانی که به این نیروها می‌پیوندند، امیدوارند که از این طریق اقامت ایران را به دست آورند. به آنها ماهانه ۱۲۰۰ دلار پرداخته می‌شود و در صورت مرگ هزینه تحصیل فرزندان آنها پرداخته خواهد شد.
انگیزه اصلی شیعیان پاکستان از پیوستن به زینبیون، سرکوب شیعیان در داخل پاکستان بوده است. شیعیان متعلق به طبقات بالای اجتماعی از آزار مصون‌اند اما اکثریت فقیر این شیعیان، قربانی حملات انتحاری و کشتارهای گروه‌های نزدیک به داعش می‌شوند.
ایران از این شکاف موجود میان طبقه متوسط و فقیر شیعیان پاکستان استفاده کرده و خود را به عنوان تنها حامی شیعیان جهان نشان می‌دهد. ظهور داعش به ایران این امکان را داد که از نیروهای نظامی شیعه برای گسترش حضور خود در چندین کشور منطقه از جمله سوریه و عراق استفاده کند.
به نظر می رسد که پاکستان مجبور باشد به زودی بر سر نیروهای شیعه پاکستانی تعلیم دیده در ایران در مرزهای غربی خود با ایران معامله کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates