23.04.2013

ارتباط مظنونان عملیات تروریستی در کانادا با ‘القاعده در ایران’

بی‌بی‌سی: پلیس کانادا می‌گوید که دو نفر مرتبط با «عناصر القاعده در ایران» را به اتهام تلاش برای از خط خارج کردن یک قطار مسافربری در کانادا دستگیر کرده است.

گفته می‌شود که شهاب الصغیر ۳۰ ساله، ساکن مونترئال و رائد جاسر ۳۵ ساله، ساکن تورنتو، برای انجام حمله به یک قطار مسافربری «وایا ریل» در ناحیه تورنتو برنامه ریزی می‌کردند.

انتظار می‌رود که این دو نفر سه شنبه برای بررسی قرار وثیقه در دادگاهی در تورنتو حاضر شوند.

اتهامات آن‌ها شامل توطئه برای حمله و توطئه در همکاری با یک گروه تروریستی برای قتل افراد است.

پلیس سواره سلطنتی کانادا در یک کنفرانس خبری گفت که مظنونان «از حمایت عناصر القاعده در ایران» برخوردار بودند و «هیچ نشانه‌ای از اینکه این حملات با حمایت یک دولت انجام شده باشد وجود ندارد.»

پلیس می‌گوید که این دو نفر شهروند کانادا نیستند. تابعیت متهمان هنوز روشن نیست.

جنیفر استرکان، رئیس پلیس می‌گوید که دو مظنون رفت و آمد قطار‌ها را در اطراف تورنتو زیر نظر گرفته بودند و خط قطار مشخصی را برای حمله مد نظر داشتند. او نگفت که کدام خط مورد نظر متهمان بوده است.

این مقام پلیس گفت: «ما این اتهام را مطرح می‌کنیم که این دو نفر گام‌هایی برداشتند و اقداماتی کرده بودند تا یک حمله تروریستی انجام بدهند.»

به گفته او، این حمله «قریب الوقوع» نبوده است.

شبکه سی بی‌سی کانادا به نقل از منابع امنیتی گزارش می‌دهد که دو متهم از بیش از یک سال پیش تحت نظر ماموران امنیتی قرار داشتند.

مقام‌های ایرانی، القاعده را یک گروه تروریستی می‌دانند و هر گونه همکاری با این سازمان را تکذیب می‌کنند.

به عنوان یک جنبش مسلحانه سلفی، شبکه القاعده یک ایدئولوژی رادیکال ضد شیعی را تبلیغ می کند که این شبکه در تقابل مستقیم با ایران قرار می دهد

با این وجود، دولت آمریکا در گذشته در مواردی ایران را به انجام معاملات مخفی با عناصر القاعده متهم کرده است.

در ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی، وزارت خزانه داری ایالات متحده طی بیانیه‌ای ایران را یکی از گذرگاه‌های مهم برای تامین مالی شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان توصیف کرده و از فعالیت شش عضو القاعده در ایران خبر داده بود.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری «این شبکه به عنوان یک مجرای مهم که القاعده از طریق آن پول، عوامل و تسهیل کنندگان را از سراسر خاورمیانه به جنوب آسیا انتقال می‌دهد» عمل می‌کند.

بر اساس بیانیه این نهاد، در آن زمان شش عضو القاعده در ایران فعال بودند که یک نفر از آن‌ها با آگاهی ایران در این کشور فعالیت می‌کرد.

اسامه بن لادن رهبر القاعده در ماه مه سال ۲۰۱۱ توسط کماندوهای آمریکایی در ویلایی در شهر ابیت آباد پاکستان کشته شد.

به عنوان یک جنبش مسلحانه سلفی، شبکه القاعده یک ایدئولوژی رادیکال ضد شیعی را تبلیغ می کند که این شبکه در تقابل مستقیم با ایران قرار می دهد.

در افغانستان، عراق و اخیرا در سوریه، القاعده و گروه های وابسته به آن، جنگی خونین و تمام عیار علیه شیعیان و علویان و هر گروه قومی که نزدیک به ایران تلقی می کنند به راه انداخته اند.

اما در مقاطعی و به اقتضای معادلات گسترده تر منطقه ای، به نظر می رسد نوعی تحمل یا به تعبیری آتش بس بین دو طرف برقرار بوده است.

بعد از سقوط طالبان در افغانستان، یکی از همسران اسامه بن لادن و شماری از عوامل ارشد القاعده به ایران فرار کردند و بنا به گزارش ها، توسط نیروهای امنیتی ایران تحت “بازداشت خانگی” قرار گرفتند.

در ماههای اخیر، ایران شماری از چهره های ارشد این گروه را از کشور اخراج کرده است که از آن جمله می توان به سلیمان ابو غیث، داماد و سخنگوی بن لادن اشاره کرد.

مقام ها و تحلیلگران آمریکایی می گویند اخراج های اخیر ممکن است از افزایش تنش بین دو طرف، به ویژه در مناقشه داخلی سوریه ناشی شده باشد.

شاید به همین دلیل است که پلیس کانادا در نشست رسانه ای روز دوشنبه تصریح کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر حمایت یک دولت از توطئه منتسب به متهمان وجود ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates