23.04.2013

بسیج افراد دوملیتی برای پولشویی کارتل خاموشی

هاشمی نامه: شاید اگر از این سیستم فقط برای دور زدن تحریم ها استفاده می شد، اشکال چندانی نداشت، اما واقعیت آن است که در عمل دور زدن تحریم ها فقط پوششی برای سایر فعالیتهای اقتصادی این مافیاست.در این شیوه، مربعی با استفاده از اروپای غربی، یک کشور شرق آسیا، یک کشور

شاید اگر از این سیستم فقط برای دور زدن تحریم ها استفاده می شد، اشکال چندانی نداشت، اما واقعیت آن است که در عمل دور زدن تحریم ها فقط پوششی برای سایر فعالیتهای اقتصادی این مافیاست.در این شیوه، مربعی با استفاده از اروپای غربی، یک کشور شرق آسیا، یک کشور اروپای شرقی و یک کشور حاشیه خلیج فارس ایجاد می شود که..

در حالی که مطابق با قانون اساسی و قوانین رسمی کشور، دارا بودن تابعیت دوگانه یک تخلف محسوب می شود، کارتل بزرگ پتروشیمی کشور در حال سازماندهی شیوه جدیدی برای پولشویی با استفاده از افراد دوملیتی است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، کارتل خاموشی که در پوشش فروش محصولات پتروشیمی کشور فعالیت های مالی دیگری نظیر پولشویی را دنبال می کند، پیش از این با تاسیس شرکتهای اقماری در دبی اقدام به انتقال پول به ایران یا سایر کشورها می کرد، اما با تشدید تحریم ها، این شیوه به روش جدیدی با استفاده از افراد دوتابعیتی تبدیل شده است.

استفاده از افراد دوتابعیتی در حالی به روش اصلی برای پولشویی تبدیل شده است که افتتاح حساب و یا تاسیس شرکت برای اتباع ایرانی در خارج از ایران، با دشواری های فراوانی مواجه شده است و از این رو افرادی که دارای دو پاسپورت یا تابعیت دوگانه هستند، با تاسیس شرکت و حساب های مالی، شیوه جدیدی را برای پولشویی و چرخش پول استفاده می کنند.

در این شیوه، مربعی با استفاده از اروپای غربی، یک کشور شرق آسیا، یک کشور اروپای شرقی و یک کشور حاشیه خلیج فارس ایجاد می شود که در نهایت ایران به عنوان مرکز این مربع قرار داشته و جریان پولشویی از یکی از رئوس مربع وارد شده و بعد از گردش، در سایر رئوس به ایران می رود.

شاید اگر از این سیستم فقط برای دور زدن تحریم ها استفاده می شد، اشکال چندانی نداشت، اما واقعیت آن است که در عمل دور زدن تحریم ها فقط پوششی برای سایر فعالیتهای اقتصادی این مافیاست.

زیرا فروش محصولات پتروشیمی با وجود آن که گردش نقدی بالایی دارد، به دلیل شفاف بودن بازار پتروشیمی سود چندانی ندارد و این مافیا با استفاده از سیستم مذکور، قصد دارد سه هدف را همزمان محقق کند:

نخست آن که از طریق تعدد واسطه، به جای یک بار هزینه دلالی و واسطه گری، سه بار این هزینه را به اسم خرید و فروش و انتقال و گردش پول دریافت کند.

دوم آن که با ساخت و پاخت با مشتریان خاص، قیمت فروش محصولات را زیر قیمت بازار ارائه کند.

سوم، پولهای کثیف مافیای روس و اوکراین را وارد پول های تمیز فروش محصولات پتروشیمی ایران که هنوز برای بسیاری از کشورها اقدامی مجاز است، نماید و در شرایطی که پولشویی در بسیاری از کشورهای جهان که قبلا مرکز این گونه اقدامات بوده، دشوار شده است، از سیستم اقتصادی ایران که خود تحت فشار تحریم ها قرار دارد، برای این موضوع استفاده کرده و زمینه برای وارد کردن فشارهای بیشتر به سیستم بانکی و اقتصادی کشور وارد شود.

تاکنون عبدالحسین بیات، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با وجود افشاگری های گسترده نسبت به تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی، نسبت به آن موضعی نگرفته است

خبر | اقتصاد
شماره مطلب: 30

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates