11.01.2018

توضیح سایت آیت‌الله خامنه‌ای درباره جلسه انتخاب او: کار گره خورده بود

بی‌بی‌سی: تصاویری از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری که به تازگی منتشر شده

یکی از وبسایت‌های زیرمجموعه دفتر رهبر ایران متنی با عنوان “پاسخ به چند سوال درباره انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب در سال ۶۸” منتشر کرده که در آن با شرح تحولات آن دوره و بیان اینکه “کار گره خورده بود”، از انتخاب آیت‌الله علی خامنه‌ای به رهبری موقت دفاع کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، همین متن را ابتدا به عنوان “توضیحات مجلس خبرگان رهبری” و سپس به عنوان “توضیح پایگاه تلگرامی مجلس خبرگان” منتشر کرده است. انتشار این متن در ایرنا توجه رسانه‌های دیگر را جلب کرد، اما این متن نخست در یکی از وبسایت‌های زیرمجموعه دفتر رهبر ایران (نوجوان) منتشر شده است.

این توضیحات پس از آن داده می‌شود که ویدیویی از جلسه انتخاب رهبر منتشر شده که آقای خامنه‌ای در آن می‌گوید صلاحیت رهبری را ندارد، همچنین بنا بر این ویدئو برخی از اعضای وقت مجلس خبرگان معتقد بوده‌اند که آقای خامنه‌ای در مسایل دینی صاحب نظر نیست.

در متنی که در سایت نوجوان آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده، آمده است با توجه به آن که رای اکثریت به رهبری فردی (در مقابل رهبری شورایی) بوده و در عین حال هیچ یک از مراجع تقلید وقت برای رهبری رای نیاورده بودند، “کار گره خورده بود” و قانون اساسی راهی برای بیرون رفتن از این بن‌بست پیش‌بینی نکرده بود.

این متن همچنین به تعیین شورای بازنگری قانون اساسی از طرف آیت‌الله روح‌الله خمینی اشاره می‌کند که یکی از کارهایش حذف شرط مرجعیت برای رهبر بود.

همچنین به نامه‌ای از آیت‌الله خمینی به علی مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان، اشاره شده است که در آن آقای خمینی به آقای مشکینی می‌گوید به جای شرط مرجعیت رهبر، کافی است که خبرگان به “مجتهد عادلی” به عنوان رهبر رای بدهند.

به نظر می‌رسد این متن می‌گوید در آن مقطع، نظر آقای خمینی برای حذف شرط مرجعیت از قانون اساسی کافی بوده، بعدا هم این شرط در همه‌پرسی قانون اساسی حذف شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates