22.01.2018

لایحه بودجه ۹۷: مجلس بودجه مقابله با ریزگرد را حذف کرد

رادیوزمانه: کریم شافعی، معاون سازمان محیط زیست می‌گوید کمیسیون تلفیق مجلس بودجه ۱۵۰ میلیون دلار مقابله با گرد و غبار از جمله در خوزستان را از لایحه بودجه سال ۹۷ حذف کرده است.

وقوع طوفان‌های ریزگرد در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ بیش از ۱۵ برابر افزایش یافت

آبان‌ سال ۱۳۹۴ دولت حسن روحانی در جریان تدوین «سند ملی مقابله با گرد و غبار» اعلام کرده که مقابله با پدیده ریزگردها دست‌کم دو دهه و با روند فعلی تأمین بودجه ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

مجلس ایران در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته بود.

علاوه بر این، بنابر هیأت دولت در اسفندماه سال ۱۳۹۵ مصوب کرد که در لایحه بودجه سال ۹۶، سه درصد از کل قراردادهای نفتی برای حل مشکلات زیست محیطی خوزستان هزینه شود.

اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی ایران به خوزستان از جمله وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری بود که در جریان سفر انتخاباتی خود در خرداد سال۱۳۹۶ به این استان مطرح کرده بود. او بعدتر اما این رقم را کاهش داده و مشروط به نظر متخصصان کرده بود. با این حال آنچه اکنون دولت برای استان خوزستان در نظر گرفته تنها سه درصد از قراردادهای نفتی و نه درآمدهای نفتی است.

در سال ۹۵، با بالاگرفتن بحران ریزگرد و قطع برق و آب در خوزستان، از دولت ایران انتقاد شده بود که ظرف از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تنها ۱۰ درصد بودجه مصوب برای مقابله با منشأ تولید ریزگرد تأمین شده است و دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نیز هیچ بودجه‌ای برای حل مسئله گرد و غبار در این استان اختصاص نداده است.

اکنون نیز در حالی ردیف مقابله با ریزگرد از بودجه سال ۹۷ حذف شده که طوفان‌های گرد و غبار خوزستان و ایلام را در نوردیده و شهرهای بسیاری را به تعطیلی کشانده است.

وقوع طوفان‌های ریزگرد در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ بیش از ۱۵ برابر افزایش یافت و اکنون به سطحی رسیده که گردش کار صنایع نفتی ایران را نیز دچار مشکل کرده است.

خوزستان بیش از ۱۵ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است.

مهاجرت‌های گسترده، رواج و تشدید انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات‌ تنفسی و سرطان، اختلال در رفت و آمد و تعطیلی‌های وقت‌و بی وقت زندگی خوزستانی‌ها متوقف کرده است. پدیده‌ای که در ۱۵ سال گذشته نه تنها کنترل نشده که شیوعی طاعون‌وار دارد و بر اساس آمارهای رسمی، اکنون زندگی۸۰ درصد جمعیت کشور به‌ویژه در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان و سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار داده است.

مسئولان در ابتدا معتقد بودند که بخشی از این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد. اما در سال‌های اخیر کارشناسان و مسئولان تصدیق کردند که بخشی از گرد و غبارهای خوزستان ریشه در کانون‌های داخلی گرد و غبار دارد و ناشی از انتقال‌آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان است.

در سال‌های گذشته ساکنان این استان بارها در اعتراض به وضعیت ناسالم زیست محیطی و پروژه‌های انتقال آب و طوفان‌های گرد و غبار تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند. خوزستان در اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ نیز یکی از کانون‌های اصلی درگیری بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates