14.02.2018

پلیس تهران ۹۰ دلال ارز را بازداشت و ۱۰ صرافی را مهروموم کرد

تصاویری از بازداشت دلارفروش‌ها منتشر شده استسرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از بازداشت ۹۰ دلال ارز و مهروموم ۱۰ صرافی خبر داده و گفته که به ۱۶ صرافی دیگر هم در پایتخت ایران اخطار داده شده است. گزارش شده که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران امروز بین ۶۰ تا ۷۰ تومان کاهش یافته است.

خبرگزاری صداوسیما هم از مسدود شدن ۷۵۵ حساب بانکی متعلق به دلالان ارز مسدود شده که “گردش مالی آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است”.

هیئت دولت ایران امروز به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور جلسه داشته و در مورد مهار بازار ارز تصمیم‌هایی گرفته‌اند که قرار است بزودی اعلام شود.

رئیس پلیس تهران گفته که مأموران صبح امروز همراه کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار شده‌اند و «مجوز صرافان و خریداران و فروشندگان ارز» را بررسی کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده از عملیات پلیس نشان می‌دهد که مأموران تعدادی از فروشندگان ارز را در خیابان‌ منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان در مرکز تهران بازداشت کرده‌اند.

+ بالا رفتن قیمت دلار چگونه روی زندگی روزمره مردم تأثیر می‌گذارد

+ رکورد تازه دلار در ایران؛ ‘عمده مبادلات به نام اشخاصی معدود ثبت شده’

امیر پایور، گزارشگر اقتصادی بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید این عملیات مانند روش‌هایی است که در زمان بحران قیمت ارز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آزموده شد: «دستگیری دلالان و انداختن تقصیر بر سر “جمشید بسم‌الله‌ها” اگر در دوره آقای احمدی‌نژاد پاسخ داد، این بار هم جواب می‌دهد.»

مقامات دولت و بانک مرکزی ایران می‌گویند که افزایش قیمت ارزهای خارجی «دلایل اقتصادی» ندارد، اما در توضیح دلایل آن، عمدتا به عوامل روانی ارجاع می‌دهند.

عده‌ای از کارشناسان و ناظران اقتصادی «پول‌های سرگردان» در بازار ایران را از جمله عوامل بحران قیمت ارز می‌دانند و معتقدند که چون دارندگان سرمایه امکان سرمایه‌گذاری امن و قابل اعتماد در اقتصاد ایران پیدا نمی‌کنند، پول خود را صرف خرید ارز خارجی و طلا می‌کنند و از طریق افزایش تقاضا، به افزایش شدید قیمت این کالاها دامن می‌زنند.

از طرف دیگر از آنجا که بانک‌های بین‌المللی تحت فشار دولت آمریکا حاضر به همکاری عادی با دولت و بانک مرکزی ایران نیستند، دولت امکان انتقال ارز ناشی از فروش نفت خود به داخل ایران را ندارد و توانایی‌اش در کنترل بازار از طریق افزایش عرضه محدود است.

از طرف دیگر عده‌ای از منتقدان حسن روحانی، رئیس جمهور، دولت او را متهم می‌کنند که عمدا اجازه افزایش قیمت ارز خارجی را داده است تا از طریق فروش ارز محدودی که در اختیار دارد، درآمدهای ریالی خود را افزایش دهد و کسربودجه آخر سال خود را بپوشاند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates