21.02.2018

فراخوان تجمع دوباره در خیابان پاسداران را «در نطفه خفه کردیم»

رادیوفردا: در حالی که پلیس تهران اعلام کرد که فراخوان برای تجمع دوباره در خیابان پاسداران تهران را «در نطفه خفه کرده‌است»، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، از «عدم تحمل برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس» سخن گفت و وزیر کشور نیز خواستار آن شد که بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابله با «خشونت‌طلبی» مراعات کسی را نکنند.

سخنان مسئولان دولت در مورد برخورد با «خشونت‌طلبی» در حالی بیان می‌شود که تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه گذشته درگیری بزرگی میان نیروهای امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران آغاز شد که دست‌کم چهار کشته و بیش از ۳۰۰ بازداشتی در پی داشت.​

کسری نوری، از دراویش گنابادی، روز دوشنبه به رادیو فردا گفت: «نزدیک صدنفر حمله کردند به دراویش گنابادی، تیراندازی کردند، ضرب و شتم کردند.»

پلیس ایران اعلام کرد که در درگیری‌های دوشنبه شب در خیابان پاسداران، ۳۰ مأمور پلیس و ۸۰ تن از دراویش مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند.

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، ساکن خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران است. مأموران پلیس پیشتر نیز دو بار در روزهای چهارم و ۱۴ بهمن امسال با دراویش گنابادی در منطقه گلستان هفتم درگیر شده بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که تجمع اعتراضی دراویش در روز دوشنبه، ۳۰ بهمن، در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی که توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شده بود، برگزار شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سه‌شنبه شب خبر داد پلیس تهران فراخوان برای تجمع دوباره در خیابان پاسداران را «در نطفه خفه کرده است» و در گزارش خود از معترضان به عنوان «اغتشاشگران» و «اراذل و اوباش» یاد کرده است.

ایرنا در گزارش خود که در آخرین ساعات روز سه‌شنبه منتشر شد به نقل از «یک منبع آگاه در پلیس تهران بزرگ» می‌گوید که در پی انتشار فراخوانی برای تجمع دوباره پلیس دست به کار شده و «با اقدام موثر و هوشمندانه» مانع برگزاری تجمع شده است.

این خبرگزاری در این باره به جزئیات اقدامات پلیس اشاره نکرده است.

ایرنا در ادامه به نقل از «فرد مسئول در پلیس» تعداد افرادی را که در حادثه خیابان پاسداران جان خود را از دست دادند «چهار نیروی پلیس و بسیج» قید کرده است.

این در حالی است که پیشتر در گزارش‌ها به مرگ سه پلیس و دو عضو بسیج، در مجموع پنج نفر، اشاره می‌شد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس، روز سه‌شنبه گفته بود که یک عضو بسیج در «حمله یک خودرو» و یک عضو دیگر نیز «با ضربات سلاح سرد» کشته شده‌ است.

در مقابل وب‌سایت «مجذوبان نور» نقش دراویش در حمله به نیروهای پلیس را رد کرده و می‌گوید تجمع دراویش «مسالمت‌آمیز» بوده و آنها «شروع‌کننده درگیری‌ها نبوده‌اند».

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولاً به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.

​گزارش‌های ضدونقیض از فوت شماری از دراویش مجروح

در حالی که توئیتر مجذوبان نور، منبع خبری دراویش گنابادی، اعلام کرد شماری از دراویش به دلیل «شدت جراحات وارده» در بیمارستان فوت کرده‌اند، فرهاد نوری، از دراویش گنابادی در استرالیا روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت که هنوز این خبر قابل تأیید نیست. خبرگزاری ایسنا هم به نقل از «یک منبع آگاه» این خبر را تکذیب کرده‌است.

توئیتر مجذوبان نور، متعلق به دراویش گنابادی، روز چهارشنبه دوم اسفند ماه اعلام کرد: «طبق اخبار رسیده متأسفانه تعدادی از دراویش گنابادی در بیمارستان لبافی‌نژاد به دلیل شدت جراحات وارده جان خودشان را از دست دادند و فوت شدند.»

حساب کاربری توئیتر مجذوبان نور افزوده‌است: «اورژانس بیمارستان به‌صورت قرنطینه درآمده و نیروهای امنیتی تنها به کادر گروه بحران بیمارستان اجازه دسترسی به بخش را می‌دهند.»

عضو کمیسیون قضایی مجلس: فیلم پخش‌شده از درویش گنابادی راننده اتوبوس بر تخت بیمارستان، حکایت از ضرب و جرح شدید وی می‌کند.

در واکنش به این خبر، خبرگزاری ایسنا به نقل از یک منبع آگاه که نامی از وی نبرده، «خبر کشته شدن سه تن از دراویش در جریان ناآرامی‌های اخیر خیابان پاسداران را تکذیب» کرد.

صحت و سقم این خبر از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌است.

در همین حال، کانال تلگرام مجذوبان نور از بی‌خبری از وضعیت سه تن از دراویش مجروح شده در درگیری دوشنبه شب نیروی انتظامی با دراویش در خیابان پاسداران تهران خبر داده‌است.

بنابراین گزارش رضا انتصاری، کسری نوری و بهنود رستمی در حالی به بیمارستان امام سجاد منتقل شدند که در اثر شدت جراحات وارده در حالت اغما بسر می‌بردند و تاکنون خبری درمورد وضعیت آنها منتشر نشده‌است.

کانال تلگرامی مجدوبان نور همچنین گزارش داده‌است که سه‌شنبه. شماری از زنان اهل گروه دراویش گنابادی به نام‌های سپیده مرادی، شکوفه یداللهی، نازیلا نوری، شیما انتصاری، سیما انتصاری، آویشا جلال‌الدین، مریم فریسانی، معصومه باراکوهی و الهام احمدی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید این زندانیان «به شدت زخمی بوده و بعضی از آنها دچار شکستی سر و دست و پا» هستند.

مطابق این گزارش این افراد پیش از انتقال به زندان قرچک در دادسرای زندان اوین تفهیم اتهام شده‌اند. «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش عمومی» از جمله موارد اتهامی این افراد عنوان شده و دادگاه برای آنها وثیقه صادر کرده‌است.

کانال تلگرامی مجذوبان نور در ادامه گزارش داده این دراویش با بیان این‌که «جرمی» مرتکب نشده‌اند از سپردن وثیقه خودداری کرده‌اند.

در همین حال، به نوشته توئیتر روزنامه شرق، محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به انتشار فیلمی از محمد ثلاث، راننده اتوبوس خیابان پاسداران که به مأموران برخورد کرده، گفته است: «فیلم پخش‌شده از درویش گنابادی بر تخت بیمارستان، حکایت از ضرب و جرح شدید وی می‌کند که اگر توسط ضابطین صورت گرفته باشد، دادستان باید نسبت به تعقیب مأمورین متخلف اقدام کند.»

بررسی وضعیت در مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز چهارشنبه، دوم اسفندماه، از «بررسی جزئیات» رخدادهای اخیر در خیابان پاسداران تهران در ارتباط با دراویش گنابادی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از علیرضا رحیمی، عضو این کمیسیون، صبح چهارشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی فرماندهان پلیس و سپاه پاسداران تهران و همچنین «مسئولینی از وزارت اطلاعات» جمهوری اسلامی شرکت داشته‌اند.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه در گزارش خود از جلسه کمیسیون امنیت مجلس سرآغاز درگیری در خیابان پاسداران را چنین توصیف کرده است: «اقدام نیروی انتظامی برای انتقال مظنونین یک پرونده سرقتی به مرجع قضایی که یک نفر از آنها عضویت در فرقه داشته با مداخله چند تن از دوستان وی منجر به فراری دادن متهم می‌شود که همین سرآغاز مراجعه گروهی از اعضای فرقه به کلانتری پاسداران شده و در آنجا مبادرت به بستن خیابان و دادن شعارهای مختلف و اختلال در منطقه وسیعی از پاسداران می‌شود.»

این خبرگزاری در گزارش خود از دراویش گنابادی که شیعه‌مذهب هستند با عنوان اعضای «یک فرقه» یاد کرده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، بامداد چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد و از قوه قضائیه انتظار می‌رود تا با همه مسببین این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهند.»

وی در پایان افزود: «جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates