21.02.2018

وزیر کشور ایران: خشونت‌ها را به جریان دراویش منتسب نمی‌کنیم

بی‌بی‌سی: درگیری‌ها میان پلیس و دراویش معترض در خیابان پاسداران خسارت‌هایی به جا گذاشت

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران ضمن وعده برخورد قاطع با “اخلال‌گران” گفته است که دولت ایران جریان دراویش را جریانی “عاقلانه، منطقی و معتدل” می‌داند و خشونت‌های اخیر را “به هیچ وجه” به آنها منتسب نمی‌کند.

آقای رحمانی فضلی امروز چهارشنبه دوم اسفند در پایان جلسه کابینه از قوه قضاییه خواست با “مخلان امنیت” برخورد کند، اما در عین حال گفت “تخلف عده‌ای معدود از این جامعه را نباید به حساب کل جامعه دراویش دانست”.

همزمان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در واکنش به درگیری‌های اخیر دراویش گنابادی و پلیس گفته است که برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را “به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم”.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای روحانی امروز چهارشنبه دوم اسفند در جلسه هیئت دولت ایران “ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را به شدت محکوم کرده است.”

مجلس ایران هم در جلسه‌ای غیر علنی حوادث اخیر در خیابان پاسداران را بررسی کرده است.

دوشنبه شب هم‌زمان با درگیری خشونت‌آمیز میان دراویش گنابادی و پلیس در محدوده خیابان پاسداران تهران، سه مأمور پلیس در حمله یک اتوبوس کشته شدند و دو نیروی بسیجی هم در جریان این وقایع جان خود را از دست دادند.

از آن سو بسیاری از دروایش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به گفته مقامات حدود ۳۰۰ نفر از آنها بازداشت شدند که از وضعیت بسیاری از آنها خبری در دست نیست.

کانال تلگرام مجذوبان نور، وابسته به دراویش گنابادی نوشته است که تعدادی از دراویش بازداشت‌شده که با ضرب و جرح پلیس “به شدت زخمی شده بودند با عناوین “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام،شرکت در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش عمومی” تفهیم اتهام شده‌ و بعد از صدور قرار وثیقه به زندان قرچک منتقل شده‌اند. گفته شده است که حال بعضی از این دراویش بسیار وخیم است.
حق نشر عکس MajzoobanNoor
Image caption نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی: “گاهی ناامنی موجب می‌شود که اینها (دراویش) فکرشان هم ناامن شود و کارهایی برخلاف این مسیر (دوستی) بکنند”

درخواست نورعلی تابنده ازدروایش

هم‌زمان نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در بیانیه‌ای که در کانال تلگرام این گروه منتشر شده نوشته است: “در چند روز اخیر ظاهرا مثل اینکه تصادمی شده که دقیقا نمی‌دانم بین چه کسانی و چه طوری است، گویا چند نفر هم کشته شده‌اند که به هر جهت من متأثر شدم و از صمیم قلب رفتن آنها را به سوی خدا از جانب خود و فقرا (دراویش) به بازماندگان محترمشان تسلیت می‌گویم.”

او از دراویش شهرهای مختلف خواسته به تهران نروند و نوشته است: “اگر هم بابت سلامتی من دل نگران هستند و می‌خواهند به تهران بیایند، بحمدالله حالم خوب است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.”

او نوشته دراویش همگی آماده “صله و دوستی” هستند ولی “گاهی ناامنی موجب می‌شود که اینها فکرشان هم ناامن شود و کارهایی برخلاف این مسیر بکنند”.

آقای تابنده در این بیانیه نوشته است: “من چون مرامم درویشی است و در درویشی دخالت‌های سیاسی نیست، من فقط نظر خود را می‌دهم و امیدوارم این نظر هم مورد قبول و اجرا قرار بگیرد. خوشبختانه امروز که عنان مملکت در دست بزرگانی است که به خدا و رسولش (ص) معتقدند، خوب است که آنها سعی کنند دشمنی‌ها را که موجب این قبیل درگیری‌های دردناک و این طور نگرانی‌ها و غصه‌ها می‌شود از داخل جامعه بردارند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates