22.02.2018

وزیر دادگستری ایران در میان سخنرانان شورای حقوق بشر

دویچه‌وله: با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا، قرار است علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران، در ۳۷مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوئیس سخنرانی کند. مخالفان حکومت ایران از تدارک تجمعی اعتراضی در ژنو خبر می‌دهند.

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران جزو یکصد مقامی است که از سراسر دنیا برای شرکت در نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو دعوت شده‌اند.

علیرضا آوایی در فاصله زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ رئیس کل دادگستری تهران بوده و اتحادیه اروپا و سازمان ملل او را به خاطر مشارکت در دستگیری‌های خودسرانه، نقض حقوق بشر، انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها، در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

مخالفان حکومت ایران می‌گویند که آوایی همچنین نقشی کلیدی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ داشته است. زندانیان سیاسی دهه شصت در زندان‌های دزفول و اهواز شهادت داده‌اند که علیرضا آوایی در سال ۱۳۶۷ عضو هیات مرگ این زندان‌ها بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نزدیک ۵۰۰۰ نفر طی چند ماه اعدام شدند. مخالفان رژیم ایران این تعداد را نزدیک ۳۰هزار نفر اعلام می‌کنند.

شاهین قبادی، یک عضو شورای مقاومت ملی ایران، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «سخنرانی علیرضا آوایی در شورای حقوق بشر سازمان ملل یک فضاحت است و سازمان ملل و شورای حقوق بشر را بی‌اعتبار می‌کند.»

او اعلام کرده که مخالفان در زمان سخنرانی علیرضا آوایی در برابر مقر سازمان ملل در ژنو تجمع اعتراضی برگزارخواهند کرد. این سخنرانی قرار است سه‌شنبه ۲۷ فوریه انجام شود.

تحریم اتحادیه اروپا علیه آوایی، شامل ممنوعیت سفر به کشورهای این حوزه و بلوکه شدن دارایی‌های احتمالی اوست. مقامات سوئیسی، روز پنجشنبه ۲۲ فوریه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که تحریم‌‌های این کشور صرفا شامل مسائل مالی است.

ایزابل هرکومر، یکی از سخنگویان وزارت اقتصاد سوئیس به فرانس پرس گفته که علیرضا آوایی می‌تواند صرفنظر از تحریم‌های مالی، بدون هیچ محدودیتی در کنفرانس سازمان ملل شرکت کند.

خانم هرکومر اضافه کرده که حتی اگر تحریم‌های شدیدتری علیه آوایی وجود داشته باشد، مقامات سوئیسی می‌توانند با قائل شدن استثنا، امکان مشارکت فرد تحریمی در یک کنفرانس بین‌المللی را فراهم کنند: «چنین استثنایی در اتحادیه اروپا هم وجود دارد.»

به تاکید یک سخنگوی سازمان ملل، علیرضا آوایی در فهرست آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی نیست که در شورای امنیت تحریم شده‌اند.

رولاندو گومز، از سخنگویان شورای حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه گفته است که این شورا در دعوت از آوایی برای سخنرانی، نقش نداشت. در ایمیل این سخنگو آمده است: «ما از دولت‌ها برای سخنرانی دعوت نمی‌کنیم، بلکه دولت‌ها را به مشارکت ترغیب می‌کنیم تا صدایشان را بشنویم.»

گومز گفته که ایران خودش درخواست سخنرانی در سطح عالی داشت: «ما هم پذیرفتیم و آنها وزیر را معرفی کردند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates