06.03.2018

اعتراض ایرانیان و ايران شناسان به حذف نام خلیج فارس در موزه توکیو

Persian Gulf
ارونیوز: تغیر نام خلیج فارس به خیلج یا خلیج عرب از دهه ۶۰ میلادی، در برخی از کشورهای عربی و از سوی ملی‌گرایان عرب شروع شد. حتی در نقشه‌هایی که در کشورهای عربی در دهه ۵۰ میلادی یا پیشتر منتشر شده، نام خلیج فارس بکار رفته است.

ایرانیان و ايران شناسان ژاپن به اقدام موزه ملي توکيو، در استفاده از نام خليج به جای خليج در نقشه‌هايی که به نمایش گذاشته شده است، اعتراض کردند.

این مساله در زمان برپايي نمايشگاه ويژه عربستان سعودی، رخ داد و نام خلیج در نقشه‌هايی که از سوی این موزه برای بازدید علاقه‌مندان در معرض نمایش رار داده شده است، به چشم می‌خورد.

به گزارش سرويس بين‌الملل خبرگزاری صدا و سيما ايرانيان مقيم توکيو به نشانه اعتراض به اين اقدام در حال تهيه نامه و دادخواستی انتقادی هستند تا مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به گوش مسئولان موزه ملی توکيو برسانند.

خلیج فارس در طول تاریخ و از سده‌های پیشین به این سو به همین نام خوانده شده است. این نام را حتی می‌توان در نقشه‌هایی که توسط استرابو و بطلیموس، تاریخ‌نگاران، جغرافیدانان و اخترشناس یونان باستان کشیده شد، مشاهده کرد.

نقشه متعلق به قرن ۱۸ میلادی به زبان فرانسوی که در آن نام خلیج فارس نوشته شده است

نام خلیج فارس در نقشه ایران که در قرن ۱۸ میلادی ترسیم شده به چشم میخورد

آبراهام اورتلیوس، جغرافیدان و نقشه‌نگار فلامان در قرن ۱۶ میلادی در ترسیم نقشه ایران و عراق از خلیج فارس نام برده‌ است

بیشتر بخوانید:

با این حال، به دنبال شدت یافتن احساسات ملی‌گرایانه در کشورهای عربی در دهه ۶۰ میلادی، در برخی از کشورهای عربی و از سوی میهن‌پرستان عرب واژگانی چون «خلیج»، «خلیج عربی» و «خلیج بصره» بجای خلیج فارس بکار رفت. اما با مراجعه به نقشه‌هایی که در کشورهای عربی در دهه ۵۰ میلادی یا پیشتر منتشر شدند، می‌توان نام خلیج فارس را یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates