08.03.2018

بازداشت چندین نفر در تهران همزمان با روز جهانی زن

رادیوفردا: بنابر گزارش‌ها از تهران، نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند مانع از برگزاری تجمع شماری از زنان در برابر ساختمان وزارت کار شده است.

همزمان روزنامه شرق چاپ تهران در حساب توییتری خود از بازداشت دو روزنامه‌نگار خود، علی سالم و سودابه رخش، خبر داد.

آن طور که اتحادیه آزاد کارگران ایران و شماری از کاربران توییتر گزارش کرده‌اند، آقای سالم هنگام بازداشت «به شدت مورد ضرب و شتم» قرار گرفته است.

گزارش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره خشونت مأموران علیه تجمع‌کنندگان و همچنین توقیف شماری از زنان منتشرشده است.

از چند روز پیش فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع در برابر ساختمان وزارت کار در تهران همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زنان، منتشر شده بود.

از صبح پنج‌شنبه شماری از کاربران شبکه توییتر از «فضای امنیتی» در اطراف وزارت کار خبر داده بودند.

آخرین تجمع خیابانی در ایران به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زنان، سال ۱۳۸۵ در برابر مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار شد که با خشونت نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.

افزون بر این، در پی رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، تجمعات و گردهمایی پراکنده فعالان زن نیز با ممنوعیت جدی‌تری روبه‌رو شد.

فایل صوتی
در فراخوانی که از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع روز پنج‌شنبه منتشر شده بود از جمله به «قوانین نابرابر در ازدواج، طلاق، ارث و… که از زنان، شهروندانی درجه دو ساخته‌ است» اشاره شده بود.

کاربران فارسی‌زبان همچنین از روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفند، با هشتگ «برابر با من» به شرح موقعیت‌هایی پرداختند که بیانگر تفاوت‌هایی عمده بین زن و مرد در جامعه ایران است.

از سوی دیگر هشتم مارس امسال در حالی فرا می‌رسد که اعتراض‌های علنی شماری از زنان در شهرهای مختلف ایران به حجاب اجباری ادامه دارد.

شماری از معترضان به حجاب اجباری در ایران، که به «دختران خیابان انقلاب» معروف شده‌اند، بازداشت شده‌اند.

بر پایه خبری که روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، منتشر شد عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از حکم ۲۴ ماه حبس تعزیری٬ به اتهام «تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب» برای یکی از بازداشت‌شدگان خبر داد و گفت با «ساختارشکنی» در حوزه حجاب، به صورت جدی برخورد خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates