26.03.2018

امپراتوری مالی خانواده صدر هاشمی‌نژاد متهم به پولشویی برای جمهوری اسلامی

کیهان لندن: سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، صاحب بانک پیلاتوس در جزیره مالت، در آمریکا به اتهام پولشویی و دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد. در صورت اثبات اتهامات، این بانکدار ایرانی می‌تواند به ۱۲۵ سال زندان محکوم شود.
-سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد متهم است با تاسیس شرکت‌های صوری و حساب‌های بانکی متفاوت، ۱۲۵ میلیون دلار پول از ونزوئلا به جمهوری اسلامی ایران منتقل کرده است.
-در مالت بسیاری معتقدند سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد می‌تواند در ترور دافنه کاروانا کالیسیا، روزنامه‌نگاری که برای اولین بار پرده از فعالیت‌های غیرقانونی بانک پیلاتوس برداشت، نقش داشته باشد.
-خانواده صدر هاشمی‌نژاد با بیش از ۶۰ شرکت حضور گسترده‌ای در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد.
-سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، فرزند یک خانواده روستایی در استان کرمان، صاحب  بانک اقتصاد نوین، اولین بانک خصوصی در جمهوری اسلامی ایران است.
-شرکت‌های وابسته به مجموعه استراتوس متعلق به خانواده صدر هاشمی‌نژاد در ونزوئلا، عراق، جیبوتی و یمن فعالیت ساختمانی داشته‌اند. این خانواده علاوه بر مالت، در دوبی، ترکیه، سوئیس و جزایر ویرجین نیز فعالیت مالی و بانکی دارد.

احمد رأفت (+عکس) سال جدید برای سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد ، بانکدار ۳۸ ساله ایرانی، با قرار بازداشت دادستان مانهاتان در نیویورک آغاز شد. مدیر بانک مالتایی «پیلاتوس» با ۶ فقره اتهام روبروست و در صورتی که در کلیه موارد گناهکار شناخته شود، به ۱۲۵ سال زندان محکوم خواهد شد. بازداشت سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد، فرزند یکی از ثروتمند‌ترین مردان جمهوری اسلامی ایران در کشور کوچک مالت، جزیره ای در مدیترانه و از اعضای اتحادیه اروپا، بار دیگر پرونده ترور دافنه کاروانا گالیسیا یکی از سرشناس‌ترین روزنامه‌نگاران این کشور را که در ماه اکتبر ۲۰۱۷ در پیامد انفجار بمبی در ماشین‌اش به قتل رسید بار دیگر بر سر زبان ها انداخت.

سیدعلی صدر هاشمی‌‌نژاد

بانک پیلاتوس، ماشین پولشویی

دافنه کاروانا گالیسیا در سری مقالاتی بانک خانواده صدر هاشمی‌نژاد را به پولشویی متهم ساخته بود. مقالاتی که خشم سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد و حامیان مالتایی‌اش را در حدی برانگیخت که از این روزنامه‌نگار با شهامت، به دادگاه‌های مالت و ایالت آریزونا در آمریکا به اتهام «انتشار اخبار کذب» شکایت بردند. وکلای سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد در شکایت خود علیه دافنه کاروانا گالیسیا، تقاضای ۴۰ میلیون دلار خسارت کرده بودند. البته تنها ۲۴ ساعت پس از ترور این روزنامه‌نگار، در اکتبر سال گذشته میلادی، این شکایت را پس گرفتند.

بانک پیلاتوس

ماتیو، یکی از سه فرزند دافنه کاروانا گالیسیا، در پاسخ به ایمیل کیهان لندن، در اشاره به بازداشت سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد در آمریکا، می‌نویسد: «اگرچه دیر و به بهای جان مادرم، بالاخره ماشین عدالت به راه افتاد. آنچه را می‌بایستی مقامات قضائی مالت انجام می‌دادند، یعنی گشودن پرونده‌ای در رابطه با کارهای خلاف قانون هاشمی‌نژاد، دادستانی نیورک انجام داد.» ماتیو در همین ایمیل به شکایت ۴۰ میلیون دلاری بانک «پیلاتوس» علیه مادرش اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اینکه آنها ۱۷ اکتبر، ۲۴ ساعت پس از ترور مادرم شکایت‌شان را پس گرفتند، بسیار بحث‌برانگیز است و مشکل است بتوان پذیرفت که آنها از این جنایت قبل از وقوع بی‌اطلاع بودند.» پل، یکی دیگر از فرزندان دافنه کاروانا گالیسیا، در توییتر خود پس از دستگیری سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد نوشته است: «یک نفر  را پایین کشیدند.»

ماتیو و مادرش دافنه

پیلاتوس زیر ذره‌بین پارلمان اروپا

دیوید کوستا، دستیار سابق نخست‌وزیر محافظه‌کار مالت که امروز صاحب یک کرسی در پارلمان اروپا است، در گفتگویی تلفنی با کیهان لندن می‌گوید: «این بانک از همان ابتدا مشخص بود که با هدف پولشویی تاسیس شده است و اصولا نمی‌بایست با توجه به گذشته خانواده مؤسس آن و قرار داشتن بانک اصلی این خانواده در فهرست تحریم‌های بین‌المللی، اجازه فعالیت دریافت می‌کرد. کار اصلی کارمندان این بانک، بنا بر آنچه برخی از آنها اقرار کرده‌اند، جعل مدرک برای پولشویی بوده است».

دافنه کاروانا گالیسیا

دیوید کوستا می‌افزاید: «با توجه به اینکه این بانک به عنوان نهادی اروپایی می‌توانست در تمام کشورهای اتحادیه اروپا فعالیت داشته باشد، ما بارها نه تنها به مقامات مالت، بلکه حتا به رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی، در این زمینه هشدار داده بودیم و چند ماه پیش نیز هیاتی از پارلمان اروپا، به ریاست آنا گومش، برای تحقیق در رابطه با فعالیت‌های پیلاتوس یه مالت سفر کرده بود. این هیات در خاتمه سفر خود خواسته بود از فعالیت‌های این بانک در سطح اروپا جلوگیری به عمل آید.»

حامیان هاشمی‌نژاد در مالت

دافنه کاروانا گالیسیا در مقالات خود در رابطه با بانک «پیلاتوس» اشاره به رشوه‌های میلیونی سیدرضا صدر هاشمی‌نژاد به نخست وزیر کنونی مالت کرده بود. بر مبنای مدارکی که ماریا افیموا، کارمند روس‌تبار بانک «پیلاتوس» در اختیار دافنه کاروانا گالیسیا گذاشته بود، سیدرضا صدر هاشمی‌نژاد در دو مورد پول به حساب شرکت پانامایی «اگرانت»، که میشل همسر جوزف موسکات، نخست‌وزیر کنونی مالت، از جمله شرکای آن است، واریز کرده بود.

پس از انفجار اتومبیل دافنه کاروانا گالیسیا

یک میلیون دلار از این رشوه‌ها از سوی مشتریان آذربایجانی این بانک به حساب یادشده ریخته شده بود، در حالی که ۴۰۰هزار دلار دیگر بخشی از یک میلیون دلاری است که بانک «پیلاتوس» به حساب شرکت نگارین در آمریکا واریز کرده است.

نگارین صدر هاشمی‌نژاد

شرکت نگارین که در زمینه مد فعال است، اگرچه در بریتانیا به ثبت رسیده ولی فعالیت‌هایش در ایالت کالیفرنیا متمرکز است و متعلق به نگارین صدر هاشمی‌نژاد، خواهر صاحب بانک «پیلاتوس» است. البته پرونده‌ای که در دادگاه مانهاتان علیه سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد گشوده شده است، ربطی به رشوه های پرداختی به نخست‌وزیر مالت و حزب کارگر این جزیره که در راس حکومت کنونی است، ندارد.

نگارین صدر هاشمی‌نژاد

دولت کارگری مالت در حالی در سال ۲۰۱۴ میلادی به سیدرضا صدر هاشمی‌نژاد، که با پاسپورت جزیره سنت‌کیتس و نویس، در جهان جولان می‌داد، مجوز تاسیس «پیلاتوس» را صادر کرد، که بانک «اقتصاد نوین» این خانواده در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت. البته در سال ۲۰۱۶ همزمان با برجام، نام این بانک از فهرست تحریم‌ها خارج شد. دولت جوزف موسکات یک روز بعد از بازداشت سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد، مجبور شد فعالیت‌های بانک «پیلاتوس» را به حالت تعلیق درآورد و در بخشنامه‌ای نیز او را از مدیریت این نهاد مالی برکنار کند.

ماریا افیموا که پس از گفتگو با دافنه کاروانا گالیسیا، از ترس جان خود کشور مالت را ترک کرد و به قبرس رفت، همزمان با بازداشت سیدرضا صدر هاشمی‌نژاد از دولت یونان تقاضای پناهندگی کرد و هم اکنون در حومه شهر آتن در زندان است. یک شرکت روسی که مرکز آن در قبرس قرار دارد، و ماریا افیموا قبل از اشتغال در بانک «پیلاتوس» برای آنها کار می‌کرد، چهار سال بعد از استعفا و دقیقا بلافاصله پس از انتشار سلسله مقالات دافنه کاروانا گالیسیا، از او به اتهام اختلاس شکایت کرد. بر مبنای این شکایت، ماریا افیموا کمی بیش از ۵ هزار یورو بدون اجازه از حساب شرکت برداشت کرده است. مشخص نیست چرا این شرکت روسی، بعد از چهار سال و برای چند هزار یورو باید شکایتی با تقاضای صدور برگه بازداشت اروپایی تقدیم مقامات قضائی قبرس کند. بسیاری معتقدند که این شکایت با تاخیر آن هم به دلیل مبلغی ناچیز نمی‌تواند با افشاگری های ماریا افینوا در مورد «پیلاتوس» بی‌رابطه باشد.

تظاهرات در اعتراض به قتل دافنه کاروانا گالیسیا

اتهامات علیه صدر هاشمی‌نژاد

سایرس وانس، دادستان مانهاتان، سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد را متهم به تاسیس شرکت‌های صوری و حساب‌های بانکی متفاوت برای انتقال پول به جمهوری اسلامی ایران در زمانی می‌کند که هنوز تحریم‌های بین‌المللی در پیامد امضای توافق هسته‌ای به تعلیق درنیامده بود.  سیدعلی صدر هاشمی‌نژاد متهم است که ۱۱۵ میلیون دلار پول از ونزوئلا از طریق شرکت سوئیسی «کلاریتی» و شرکت ترکیه‌ای «استراتوس ترکیه»، که هر دو از سوی او به ثبت رسیده‌اند، و بالاخره از طریق یک حساب بانکی  در جزایر ویرجین بریتانیا، با دور زدن تحریم‌ها به ایران منتقل ساخته است.

این پول‌های بخشی از پرداخت شرکت نفت ونزوئلا بابت ساختن ۷۰۰۰ واحد مسکونی در این کشور آمریکا لاتین است. در سال ۲۰۰۴ میلادی، رؤسای جمهور وقت ایران و ونزوئلا، محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، توافق‌های اقتصادی بسیاری را امضا کردند که یکی از آنها ساختن ۷۰۰۰ واحد مسکونی از سوی شرکت‌های ایرانی برای کارگران و کارمندان شرکت نفت ونزوئلا بود. ساختمان این مجتمع مسکونی به ارزش ۴۷۶ میلیون دلار، به گروه «استراتوس» واگذار شد که متعلق به سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد است.

امپراتوری مالی خانواده صدر هاشمی‌نژاد

سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، نامی آشنا در صحنه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است. موسس بانک «اقتصاد نوین» در روستای هنزاء در استان کرمان، در خانواده‌ای به گفته خودش «بی‌بضاعت» متولد شد و تحصیلات‌اش را در رشته مهندسی در دانشگاه تبریز به پایان رساند. بعد از مدتی کار برای پیمانکاران متفاوت، بالاخره توانست در سال ۱۳۶۴ به عنوان اولین پیمانکار ایرانی، پروژه‌ای را در خارج از کشور، در پاکستان، به دست آورد. در سال ۱۳۸۰ هولدینگ یا مجتمع او با نام «استراتوس» بیش از ۶۰ شرکت را در بر می‌گرفت، که گفته می‌شود بزرگترین شرکت ساختمانی در جمهوری اسلامی ایران است.

سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد

در همان سال‌، سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد که سهامدار ده‌ها شرکت دیگر نیز هست، تصمیم به تاسیس «اقتصاد نوین»، اولین بانک خصوصی در جمهوری اسلامی گرفت. در سال ۱۳۷۸، سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، لوحه افتخار «صادرکننده نمونه» را از دستان رئیس جمهور وقت، حجت‌الاسلام محمد خاتمی، دریافت کرد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، فعالیت‌های برون‌مرزی «استراتوس» به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. پروژه ساخت ۷۰۰۰ واحد مسکونی در ونزوئلا توسط «شرکت بین‌المللی خانه‌سازی ایرانیان»، زیرمجموعه «استراتوس»، آغاز کار بود. در ادامه، این شرکت ساختن ۲۴۵ واحد مسکونی در کربلا، ۴۶۵ واحد مسکونی در بصره و  فرودگاه «سقطرا» در یمن را نیز به عهده گرفت. یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌هایی که اجرای آن به عهده «استراتوس» گذاشته شد، ساختمان مجلس جدید جیبوتی  و یک مجتمع تجاری در این کشور آفریقایی است. مجلس جدید جیبوتی توسط علی لاریجانی افتتاح شد.

رابطه با نیروهای قدس

شرکت‌های مجموعه «استراتوس» ده‌ها اتوبان و سد را در ایران در همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران ساخته‌اند. سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد اگرچه ظاهرا تلاش دارد از سیاست فاصله بگیرد، ولی نزدیکی او با خانواده لاریجانی و محمد‌رضا باهنر قابل انکار نیست. در سال ۱۳۹۲، در روزی که در جمهوری اسلامی برای تقدیر از مهندسان در نظر گرفته شده است، سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد لوحه «مهندس برتر کشور» را از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. فعالیت‌های شرکت‌های وابسته به خانواده صدر هاشمی‌نژاد در خارج از مرز‌های ایران، همیشه در هماهنگی کامل با نیروهای قدس و قاسم سلیمانی، روستایی‌زاده دیگری از استان کرمان، انجام گرفته است.

شرکت هوایی «ماهان» که به خاطر همکاری با سپاه در انتقال تسلیحات و نظامیان به سوریه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در سال ۲۰۱۴ با همکاری یک شرکت هوایی خصوصی در مالت، شرکت «های فلای»، توانست ۴ هواپیمای بوئینگ دست دوم را از «بریتیش ایرویز» خریداری کند. در این معامله از شرکت هواپیمایی خصوصی «الناصر» عراق نیز به عنوان یکی دیگر از دلالان نام برده می‌شود. نقل و انتقال پولی که صرف خرید این چهار فروند هواپیما شد، از اولین فعالیت‌های «پیلاتوس» در کشور مالت است. در آن روز‌ها «پیلاتوس» هنوز اجازه فعالیت بانکی دریافت نکرده بود، ولی به عنوان مؤسسه مالی در این جزیره به ثبت رسیده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates