10.04.2018

سخنرانی رئیس بانک مرکزی ایران در مجلس به تنش کشیده شد

رادیوفردا: ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران که روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین به منظور ادای توضیحات درباره چرایی افزایش شدید نرخ ارز در صحن علنی مجلس حاضر شده بود با هجوم شماری از نمایندگان روبه‌شد که خواهان استعفای وی بودند.

تصاویری که سایت‌های ایران از جمله خبرآنلاین از این تنش منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که حدود بیست نماینده مجلس با هجوم به جایگاه سخنران مانع بیان سخنان رئیس کل بانک مرکزی می‌شوند.

قیمت دلار آمریکا در تعطیلات نوروزی روند صعودی پرشتابی را آغاز کرد و در نهایت روز ۲۰ فروردین مرز شش هزار تومان را رد کرد تا دولت حسن روحانی تمهید دیگری بیندیشد. بر این اساس دولت ایران دستور داده که دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان ارائه شود و تاکید کرده که رقم بالاتر از این به منزله قاچاق به شمار می‌آید.

ولی‌الله سیف در اظهارات روز سه‌شنبه خود «عدم اطمینان نسبت به آینده» را از دلایل اصلی افزایش شدید قیمت دلار در بازار ایران دانست. اما شماری از نمایندگان اصول‌گرا خواستار استعفای او شدند از جمله امیر خجسته نماینده همدان که مانع سخنرانی آقای سیف شد.

امیر خجسته به خبرآنلاین گفته که حرکت او و دیگر نمایندگان معترض در حقیقت «القای حس مردم نسبت به رئیس بانک مرکزی بود که همه چیز را رها کرده و به بازی گرفته است».

وی اظهار داشت: «ما می‌گفتیم که آقا شما بروید! برای چه آمدید؟ دوره قبل هم آمدید و صحبت کردید ولی عمل نکردید. مگر شما مسئول بانک مرکزی نیستید؟ مگر ارز زیر نظر شما نیست؟ چطور ارز رها شده و به این قیمت در بازار رسیده و شما عکس‌العملی نشان نمی‌دهید؟»

آقای خجسته اضافه کرد: «مردم نگران هستند. آنها عصبانی هستند… نمایندگان مجلس هم تحت فشار مردم هستند. مردم می‌گویند این چه مجلسی است که خاصیت ندارد، چه مجلسی است که نمی‌تواند از قدرت نظارتی خود استفاده کند و با این بی سروسامانی در بازار ارز مقابله کند».

خبرآنلاین اظهارات احد آزادی‌خواه نماینده ملایر را نیز بازتاب داده که عنوان کرده، وقت آن است به جای ولی‌الله سیف، حسن روحانی برای توضیحات به مجلس بیایید.

وی گفت: «به محض اینکه ایشان [سیف] دعوت شد تا صحبت کند، من و نمایندگانی که مانند بنده اعتراض داشتند به سمت تریبون رفتیم تا اجازه ندهیم او صحبت کند. چرا که با وجود این مشکلات، دیگر وقت آن است که خود رئیس‌جمهور بیاید و به نمایندگان توضیح دهد و یا حداقل معاون اول او توضیح دهد. اگر آقای سیف توان داشت که وضعیت به اینجا نمی‌رسید. توضیحات او هم اتفاقا اثبات کننده نظر ما بود».

ولی‌الله سیف بهمن گذشته به مردم توصیه کرده بود که دلار نخرند چرا که ارزان خواهد شد و خریداران دلار ضرر می‌کنند اما این امر نتوانست مانع هجوم به بازار ارز و صف‌‌های طولانی برای خرید دلار نشود.

برخی تحلیل‌گران احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را از عوامل موثر در افزایش شدید قیمت دلار می‌دانند، چون می‌تواند راه را برای بازگشت آن دسته از تحریم‌های واشینگتن علیه ایران باز کند که پس از توافق هسته‌ای تیرماه سال ۹۴، معلق شده‌اند.
بر اساس گزارش سایت‌های خبرآنلاین و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates