17.04.2018

کشته شدن ۴ شهروند بلوچ در تیراندازی مستقیم ماموران نیروی انتظامی دلگان

خبرگزاری هرانا: در جریان تیراندازی ماموران پاسگاه دلگان به یک خودرو ۴ نفر از جمله یک کودک سه ساله کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ماموران نیروی انتظامی پاسگاه دلگان شب پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷، به سمت یک خودرو در دلگان تیراندازی کردند. در جریان این تیراندازی ۴ نفر از جمله یک کودک سه ساله کشته شدند.

اسامی افرادی که در پی این تیراندازی جان خود را از دست داده‌اند “مسلم بامری، ۲۷ ساله، فرزند نادر، معروف به ریاضی”، “حمزه بامری، ۱۸ ساله، فرزند نادر (برادر مسلم بامری)”، “یعقوب بامری، ۱۹ ساله، فرزند شهنواز” و “حسنا بامری، ۳ ساله”، احراز شده است.

منابع مطلع از دلگان در این باره خبر دادند: “مسلم بامری معروف به ریاضی کسی است که بهمن ماه ۹۶، در جریان اعتراض مردم ناشی از کشته شدن چند نفر از جمله زخمی شدن دو زن بلوچ در دلگان با سنگ به پاسگاه دلگان حمله کردند.

پس از آن واقعه ماموران تمام کسانی که به سمت پاسگاه سنگ پرتاب کرده بودند را تحت تعقیب قرار دادند و ریاضی هم از آن زمان فراری بود تا اینکه اخیرا به دلگان برگشته بود.

زمانی که ریاضی به همراه خواهرزاده سه ساله، برادر و دوستش در پمپ بنزین بوده ماموران به سمتشان شلیک می‌کنند و هر چهار نفر کشته می‌شوند.”

این منابع تاکید کردند: “مسلم بامری (ریاضی) مسلح نبوده است”.

سایت دلگان پرس (وابسته به سپاه)، ریاضی را “مخل امنیت” خوانده و بدون ذکر نام بقیه کشته شدگان این واقعه نوشت: “م.ب معروف به ریاضی یکی از مخلان امنیت توسط رزمندگان دلاور نیروی انتظامی در منطقه دلگان به هلاکت رسید”

کانال دلگان پرس بدون ذکر هیچ نمونه‌ای اتهامات این فرد را “شرارت، نا امنی در منطقه و درگیری با پرسنل خدوم نیروی انتظامی” عنوان کرد.

منابع آگاه به کمپین خبر دادند: “ریاضی پس از آنکه به منزل مهردل بامری در دلگان حمله شده و دو زن از اهالی خانه را با اصابت گلوله زخمی کردند به پاسگاه سنگ اندازی کرده بود و پس از آن فراری بود و به عنوان شرور معرفی می شد”

رسانه‌های داخلی، مسئولان امنیتی و انتظامی در مورد کشته شدگان این واقعه از جمله حسنی بامری کودک سه ساله سکوت کرده‌اند.

شهرستان دلگان از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است.

گفتنی است که روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، نصیر جت فرزند دلمراد، اهل نگور که از اخاذی ماموران نیروی انتظامی از راننده یک خودروی حامل سوخت گازوئیل فیلم برداری کرده بود بازداشت شد.

چندی پیش یکی از بستگان نصیر جت به نام “چراغ جت” اهل نگور نیز در تیراندازی ماموران انتظامی سرباز کشته شده بود.

روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷، نیز یک شهروند بلوچ به نام فرهاد لکزائی در تیراندازی ماموران انتظامی کهنوج کشته شد و پس از آتش گرفتن خودرو جسدش در آتش سوخت.

هفته گذشته نیز در جریان تیراندازی ماموران در جاده سراوان به یک خودرو حامل مهاجران افغانستانی ۱۹ نفر کشته و زخمی شدند.

لازم به اشاره است که پیش‌تر نیز “عبدالواحد رئیسی” فرزند فقیر محمد، اهل ساربوگ از توابع قصرقند، مورخ چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۳۹۷، توسط ماموران پاسگاه ساربوگ مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و به خاطر وخامت حال ناشی از خونریزی شدید جان خود را از دست داد. عبدالواحد رئیسی حدودا ۱۰ گونی برنج به همراه داشته است.

بر اساس داده‌های ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفته‌اند.

حسنا بامری

مسلم بامری

حمزه بامری

FacebookTwitterGoogle+

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates