26.04.2018

لیبرمن: حمله به تل‌آویو را با حمله به تهران تلافی می‌کنیم

دویچه‌وله: آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید که اگر ایران به تل‌‌آویو حمله کند، اسرائیل به تهران و پایگاه‌های ایران در سوریه حمله خواهد کرد. تهدیدهای متقابل ایران و اسرائیل در روزهای اخیر شدت بیشتری یافته است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، تهدید کرد که در صورت حمله ایران به تل‌آویو این کشور تلافی خواهد کرد. او روز پنجشنبه (۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت) در مصاحبه با یک سایت خبری سعودی، موسوم به ایلاف، در پاسخ به این سوال که واکنش اسرائیل به حمله احتمالی ایران چه خواهد بود، گفت: «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم آرامشی نخواهد داشت… بهتر این است که کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر اتفاقی آماده‌ایم». لیبرمن افزود که در صورت عملی‌شدن تهدید حمله تل‌آویو، «ما به تهران حمله خواهیم کرد و پایگاه‌های ایران در سوریه که تهدیدی برای اسرائیل هستند را نابود خواهیم کرد.»

اظهارات لیبرمن ظاهرا در واکنش به تهدیدات فزاینده ایران علیه اسرائیل پس از حمله جنگنده‌های این کشور به پایگاهی در حمص سوریه در ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) عنوان می‌شود. در آن حمله دست‌کم ۷ مستشار ایرانی نیز کشته شدند. اسرائیل رسما مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

لیبرمن همچنین گفته است که کشورش تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه، به ویژه در نزدیکی ارتفاعات جولان را تحمل نخواهد کرد و به هر تهدیدی که علیه اسرائیل باشد حمله خواهد برد.

بیشتر بخوانید: کابینه امنیتی اسرائیل: حضور نظامی ایران در سوریه تحمل نمی‌شود

تهدیدات فزاینده

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، ظرف روزهای اخیر دوبار اسرائیل را به نابودی تهدید کرده است. او روز پنجشنبه نیز گفت که جمهوری اسلامی توانسته است “فاصله بین مرگ و حیات” اسرائیل را “خیلی کوتاه” کند. سلامی از “حضور فرزندان متنوعی از امت اسلام بار آرمان‌های ضدصهیونیستی” در کنار مرزهای اسرائیل خبر داد که” همه به دنبال محو رژیم صهیونیستی هستند”.

بیشتر بخوانید: سردار سلامی: موجودیت و بقای اسرائیل را به خطر انداخته‌ایم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اعلام کرده است که “اقدام تلافی‌جویانه این کشور قطعی است، ولی درباره زمان و نوع آن تصمیم خواهیم گرفت.” قبل از آن علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نیز تهدید مشابهی را عنوان کرده بود. با این همه، بسیاری از ناظران معتقدند که تهدیدات ایران در سطح حرف باقی خواهد ماند و با توجه به پیامدهای پردامنه حمله ایران به اسرائیل، امکان عملی ‌شدن آن بعید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روسیه اسرائیل را مسئول حمله موشکی به پایگاه حمص دانست

در حمله اسرائیل به پایگاه حمص و نیز در جریان حمله اخیر کشورهای غربی به سوریه به تلافی حمله شیمیایی احتمالی رژیم اسد علیه مخالفان، روسیه که نیروهایش در سوریه مستقر هستند واکنشی نشان داد. بعداَ ولی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که احتمالا سوریه به سیستم‌های دفاع ضدهوایی اس ۳۰۰ مجهز خواهد شد. عملی‌شدن چنین اقدامی حتما واکنش منفی اسرائیل را به دنبال خواهد داشت. تل‌آویو از اقدام مسکو در تحویل سامانه‌ اس ۳۰۰ به ایران نیز ابراز ناخشنودی کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates