28.04.2013

هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به دولت پیرامون برگزاری انتخابات در زمان مقرر

رادیوفرانسه: آیت الله علی خامنه ای امروز ضمن طی سخنرانی خود در جمع کارگران ضمن برشمردن برخی از مشخصاتی که رییس جمهور آتی ایران باید دارا باشد بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در زمان مقرر تاکید کرد. به گفته برخی از تحلیلگران این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران، هشداری به دولت محمود احمدی نژاد بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هر شرایطی در تاریخ مقرر است.

رهبر جمهوری اسلامی که صبح امروز در دیدار جمعی از کارگران ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور سخن می گفت، اظهار داشت: «اعتراضاتی که در گوشه و کنار می‌شود، واقعا بیجاست. »

همچنین در حالی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بسیاری نسبت به رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی نامزد دولت و همچنین نامزدهای اصلاح طلبان ابراز تردید می کنند، آیت الله خامنه ای از شورای نگهبان دفاع کرد و گفت: «تشخیص شورای نگهبان، تشخیص انسانهای عادل و بصیر نسبت به صلاحیت‌هاست. »

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد: «انتخابات در وقت مقرر انجام خواهد گرفت.»

این اظهارات آیت الله خامنه ای در حالی است که احتمال آن می رود در صورت رد صلاحیت نامزد دولت از سوی شورای نگهبان، محمود احمدی نژاد نسبت به برگزاری انتخابات تعلل کند.

چندی پیش حسین مظفر معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون انتخابات تا کنون توسط وزارت کشور اجرایی نشده است گفت: دولت بازی خطرناکی را انجام می دهد و این رفتار زمینه ساز ایجاد فتنه قبل از برگزاری انتخابات است.

اظهارات این مقام جمهوری اسلامی با تحلیل برخی از تحلیلگران مسایل سیاسی ایران مواجه شد که عنوان کردند، محمود احمدی نژاد در نظر دارد تا آغاز پروسه برگزاری انتخابات را مشروط به تایید صلاحیت نامزد مورد نظر خود کند.

مهدی تاجیک روزنامه نگار ساکن ترکیه در این رابطه به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت:« از ماه های گذشته این بحث در محافل سیاسی ایران طرح بوده است که اگر صلاحیت آقای مشایی توسط شورای نگهبان تایید نشود آقای احمدی نژاد به عنوان رییس قوه مجریه از برگزاری انتخابات امتناع خواهد کرد و از طرفی آقای مظفر به این نکته اشاره کرده و گفته است که دولت وارد بازی خطرناکی شده است چرا که هیات اجرایی برگزاری انتخابات باید سال گذشته تشکیل میشده است اما دولت در این زمینه تاخیر کرده است و هنوز هم مشخص نیست این هیات چه زمانی تشکیل خواهد شد.»

این روزنامه نگار همچنین ادامه داد:« به نظر میرسد این پیام، یک هشدار به دولت بوده است. سخنان آقای خامنه ای هشداری بوده که تحت هر شرایطی حتی اگر دولت احمدی نژاد هم نخواهد به علت رد صلاحیت کاندیدای مد نظر خود، انتخابات را در موعد مقرر برگزار کند، با استفاده از مکانیزم هایی که احتمالا در نظر گرفته شده است انتخابات برگزار خواهد شد این را میتوان در میان سخنان مسولان سپاه نیز یافت که بااعتماد به نفس اظهار میکنند اگر دولت هم انتخابات را برگزار نکند، این انتخابات در زمان مقرر برگزار خواهد شد. این سخنان آقای خامنه ای پیامی جدی بوده است که دولت وارد این بازی خطرناک نشود.»

آقای مهدی تاجیک، از دیگر نکات مهمی که در میان سخنان آیت الله خامنه ای بود، به عدم رضات وی از تعدد نامزدهای انتخابات آینده اشاره کرد و گفت:« به نظر میرسد مخاطب سخنان امروز آقای خامنه ای، مجموعه منتصب به اصولگرایان است.

ترجیح ایشان این است که افراد کمتری خود را معرفی میکردند چرا که تعدد نامزدها، نشان دهنده تشطط در طیف حامی حکومت است.»
گفتگو با مهدی تاجیک-روزنامه نگار
گوش کنید (07:42)

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates