07.05.2018

هشدار وزیر اسرائیلی: تعرض ایران از طریق سوریه، پایان اسد را رقم خواهد زد

رادیوفردا: یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل می‌گوید، اگر سوریه «یک بار دیگر به ایران و همپیمانان آن اجازه دهد که از سوریه به اسرائیل تعرض کنند، پایان کار بشار اسد خواهد بود و اسرائیل او را نابود می‌کند».

آقای اشتاینیتز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با بخش تلویزیونی پایگاه خبری وای.نت تصریح کرد که «اسرائیل هم بشار اسد و هم رژیم او را به زیر می‌کشد».

وزیر انرژی اسرائیل این هشدار را یک روز پس از نشست کابینه امنیتی- سیاسی این کشور، که به بررسی احتمالات در صورت رویارویی با ایران اختصاص یافته بود، اعلام کرده است.

یووال اشتیاینیتز یکی از معدود اعضای کابینه امنیتی و دولتمرد نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و عضو ارشد حزب حاکم لیکود است، که دیدگاه‌های او در بسیاری از موارد، بازتاب نظرات نخست‌وزیر محسوب می‌شود.

او در مصاحبه با تلویزیون وای.نت، همچنین گفت که آقای نتانیاهو در دیدار روز چهارشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواهد گفت که «همه باید خطوط قرمز اسرائیل را درک کنند و هر کسی که علاقه‌مند به بقای بشار اسد است، باید به او بگوید که موظف است جلوی حملات موشکی و تعرض پهپادی از سوریه به اسرائیل را بگیرد».

به گفته آقای اشتاینیتز، «اسد می‌تواند بگذارد یا نگذارد که از سوریه به اسرائیل حمله شود؛ می‌تواند بگذارد یا نگذارد که موشک، سامانه‌های ضد هوایی، پهپاد (از ایران) به سوریه برسد و اگر بگذارد، باید بداند که برچسب انتقام بر پیشانی‌اش زده می‌شود؛ اسد نمی‌تواند در کاخ خود آرامش داشته و مشغول ساخت دوباره رژیمش باشد اما بگذارد که خاک سوریه به محلی برای تعرض به اسرائیل مبدل شود؛ حرف ما به همین سادگی است».

او از دادن پاسخ به این پرسش وای.نت که «چگونه می‌توان بشار اسد را، طبق گفته او، “نابود” کرد؟» طفره رفت، اما گفت که «ما پیشتر در مورد لبنان نیز با این معما روبه‌رو بودیم که اگر حزب‌الله از لبنان به ما حمله می‌کند، ما تنها باید به حزب‌الله حمله کنیم یا به لبنان… آنچه که در لبنان در برابر حزب‌الله اتفاق افتاد (روند سال‌های گذشته) به حد کافی وخیم بود و اگر ما جلوی تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را نگیریم، یک حزب‌اللهِ چند برابر شده در برابر خود خواهیم داشت».

این دولتمرد اسرائیلی در همین حال، در مورد آمادگی پشت جبهه اسرائیل، در صورت مبدل شدن بحران اسرائیل و ایران به جنگ، گفت «آمادگی مطلق نمی‌تواند وجود داشته باشد».

آقای نتانیاهو یکشنبه دو بار، در نشست دولت خود و سپس در دیداری کم‌سابقه با نمایندگان رسانه‌های خارجی در اسرائیل، گفت که رویارویی با ایران بهتر است در حال حاضر انجام شود تا اینکه به تعویق افتد. به گفته او، جلوی ضرر را باید هر چه زودتر گرفت زیرا زیان چنین رویارویی در موعدی دیرتر، برای اسرائیل بیشتر خواهد بود.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که کشورش «مصمم است جلوی تعرض ایران را بگیرد- حتی اگر بهای آن رویارویی باشد».

به گفته آقای نتانیاهو، «سپاه پاسداران ایران در ماه‌های گذشته ارسال محموله‌های موشک و سلاح‌های پیشرفته‌تر، شامل پهپادهای تهاجمی و موشک‌های زمین به زمین، به سوریه را با هدف لطمه زدن به ما، هم در جبهه و هم در پشت جبهه، افزایش داده و سامانه‌های ضد موشکی‌اش می‌تواند هواپیماهای ما را به خطر بیندازد».

او در همین حال افزود که کشورش خواهان تشدید بحران نیست اما «برای هر پیشامدی آماده است و آزادی عمل در دفاع از خود را حفظ می‌کند».

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل شامگاه یکشنبه با استناد به «مقامات امنیتی» کشورشان، گزارش‌هایی همزمان، از اقدامات آمادگی ارتش خود برای پاسخگویی به حملات موشکی ایران به شمال اسرائیل منتشر کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، طبق برنامه‌ریزی قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، قرار بود که حملات موشکی یک روز بعد از انتخابات پارلمانی لبنان انجام شود؛ انتخاباتی که روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت برگزار شد.

در این گزارش‌ها، به نام امیرعلی حاجی‌زاده، نیز که در ۹ سال گذشته فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران ایران است، به عنوان یکی از مقام‌های ارشد نظامی ایران که انتقال جنگ‌افزار به سوریه و برنامه‌ریزی‌های حملات احتمالی به اسرائیل با هماهنگی با او انجام می‌شود، اشاره شد.

مقام‌های اسرائیلی به خبرنگاران این کشور گفته بودند که بر ملا کردن این طرح، ممکن است ایران را در اجرای نیت خود بازدارد یا آن را به فرصت دیگری موکول کند تا از کشته شدن نیروهای نظامی‌اش در حملات اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه انتقام بگیرد.

اسرائیل تأکید می‌کند که اقدام ایران در ارسال پهپاد جنگی در ۲۱ بهمن سال گذشته از آسمان سوریه به شمال اسرائیل با ماموریت حمله به یک هدف نظامی اسرائیل، ورود مستقیم ایران به رویارویی با اسرائیل، برای نخستین بار در ۳۹ سال موجودیت جمهوری اسلامی در ایران بوده است. ایران ادعا کرده بود «اسرائیل سابقه دروغگویی دارد».

اسرائیل مسئولیت حملات بیستم فروردین به پایگاه تی-۴ و نهم اردیبهشت به پایگاه‌های حما و حلب را نپذیرفته اما روسیه حمله به تی-۴ را کار اسرائیل دانست و آمریکا نیز حملات به حما و حلب را، بمباران‌های انجام شده از سوی جنگنده‌های اسرائیلی دانست. در هر دو حمله بر اساس گزارش‌های متعدد، در مجموع دستکم ۲۵ نظامی ایرانی اعزامی به سوریه کشته شده‌اند.

در حالی که علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص حمله بیستم فروردین و علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در ارتباط با حملات نهم اردیبهشت گفتند که (از اسرائیل) انتقام گرفته می‌شود، اما بشار اسد که دولتمردان اسرائیلی او و رژیمش را به «نابودی» تهدید کردند، در این باره سکوت کامل کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates