14.05.2018

علی مطهری به جنتی: تعیین تکلیف برای رئیس جمهور و مجلس از وظایف شما نیست

بی‌بی‌سی: علی مطهری، نائب رئیس مجلس ایران، در نامه‌ای به احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، او و مجلس خبرگان رهبری را به “دخالت” در وظایف دولت و مجلس متهم کرده و درباره “تعریض ناخواسته” به آیت‎الله علی خامنه‌ای هم تذکر داده است. این اظهارات آقای مطهری در واکنش به بیانیه مجلس خبرگان درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام است که در آن این نهاد خواستار “عذرخواهی” حسن روحانی از ملت ایران شده بود.

آقای مطهری خطاب به آقای جنتی در نامه ای که امروز ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) منتشر کرده، نوشته “پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟”

نامه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در سربرگ رسمی و خطاب به جایگاه آقای جنتی در سمت ریاست مجلس خبرگان و به طور سرگشاده منتشر شده است.

او در نامه اش خطاب به رئیس مجلس خبرگان نوشته “آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟”

آقای مطهری به آقای جنتی گفته “ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست”.
حق نشر عکس isna
Image caption بیانیه مجلس خبرگان به امضای احمد جنتی خواستار عذرخواهی حسن روحانی از ملت ایران شده

بیانیه مجلس خبرگان رهبری واکنشهای متعددی در شبکه های اجتماعی نیز به همراه داشته است.

مجلس خبرگان رهبری یک روز پیش از این در بیانیه‌ای به امضای آقای جنتی خطاب به دولت و مجلس ایران دستوراتی در ارتباط با توافق هسته‌ای مطرح کرده و از حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواسته بابت آنچه “خسارت های وارده در برجام” و “رعایت نشدن خط قرمز” های آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شده، از مردم ایران عذرخواهی کند.

آقای مطهری خطاب به احمد جنتی گفته “یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است” و در ادامه کارکرد مجلس خبرگان را به آقای جنتی یادآوری کرده و نوشته “وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است”.

کمتر از یک هفته پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ضمن خودداری از رفع دوره‌ای تحریم های هسته ای ایران با امضای یک فرمان دولتی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از توافق جامع هسته ای موسوم به برجام خارج می شود.

از زمان خروج آمریکا از برجام، دولت حسن روحانی تحت دور تازه ای فشارها از سوی منتقدان و مخالفان داخلی اش قرار گرفته که برجام را خسارت به منافع جمهوری اسلامی ایران می خوانند.

به غیر از برخی مقام های ارشد نظامی، از جمله این مخالفان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران است که تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای پس از ارجاع این پرونده به شورای امنیت شدت گرفت و از جمله به کاهش صادرات نفت و سقوط درآمدهای ملی ایران منجر شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates