09.01.2013

«انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ از انتخابات گذشته دشوارتر است»

دویچه‌وله: سپاه پاسداران می‌گوید که از حرف‌های حجت‌الاسلام سعیدی سوء برداشت شده است. یک نماینده تندرو مجلس انتخابات ۱۳۹۲ را دشوارتر از سال ۱۳۸۸ دانسته و یک نماینده اصلاح‌طلب هم می‌گوید که مردم از اصلاح‌طلبان هم عبور خواهند کرد.

یک مقام ارشد سپاه پاسداران رسانه‌های ایران را به برداشت “معاندانه” از اظهارات حجت‌الاسلام علی سعیدی در باره دخالت سپاه در انتخابات متهم کرده است.

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت که “وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است”. ولی او منکر این شد که این “وظیفه” به معنای دخالت سپاه در انتخابات است.

اندکی پس از بازتاب گسترده اظهارات علی سعیدی در رسانه‌ها، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی ‌کل سپاه مدعی شد که از اظهارات نماینده ولی فقیه برداشت بد شده است. او در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: « امپریالیسم رسانه‌ای و معاندین نظام از فتنه ۸۸ تاکنون با مهندسی یک سلسله ادعاها، تلاش سخیف و نخ‌نما شده‌ای را برای القای شبهه دخالت سپاه در انتخابات عملیاتی کرده و درپی سوء‌استفاده از اظهارات منسوب به فرماندهان و مسئولین سپاه و در مجموع مقامات و مدیران نظام هستند».

حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران

موضوع دخالت سپاه و بسیج در انتخابات و “رای‌سازی” و “دست‌بردن در آرا” از سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی‌نژاد در انتخاباتی بحث‌انگیز به ریاست جمهوری رسید مطرح بوده است. به ویژه اقدام‌های دست‌ودل‌بازانه دولت احمدی‌نژاد در واگذاری هر چه بیشتر پروژه‌های اقتصادی بزرگ کشور به سپاه این شائبه را بیشتر تقویت کرد.

در انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز سپاه نقشی عمده بازی کرد. این نقش هم در مقابله و سرکوب مخالفان نتایج اعلام‌شده انتخابات و هم در مدیریت قطع خطوط ارتباطی اینترنت و اس ام اس برای جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به تقلب در انتخابات یا اخلال در هماهنگی معترضان برجسته بود.

با این همه، سردار شریف عبارت «مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات» را به معنی « یک رویکرد درون سازمانی برای کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات» توصیف کرد و سپاه را از شائبه دخالت در آرای انتخاباتی مبرا دانست.

انتقاد سایت دولت از حجت‌الاسلام سعیدی
در همین حال، سایت وابسته به دولت (شبکه ایران) نیز اظهارات حجت‌الاسلام سعیدی را خطرناک توصیف کرده و آن را زمینه‌سازی برای دخالت هر چه بیشتر سپاه در انتخابات دانسته است. دغدغه این سایت البته نفس دخالت سپاه نیست، بلکه نگرانی از این است که این دخالت به سود مخالفان احمدی‌نژاد تمام شود: «هم اکنون در فضای سیاسی کشور، “اصولگرایان”، “جبهه پایداری”، اصلاح طلبان” و “حامیان دولت” چهار جریان عمده‌ای هستند که مشغول فعالیت سیاسی هستند. آقای سعیدی نیز صراحتا تاکید می‌کنند که “جریان اصولگرایی” مورد پسند ایشان است، عملا نیز رسانه‌های منصوب به سپاه در انتخابات مجلس از جبهه متحد اصولگرایی حمایت کردند، در این صورت بدیهی خواهد بود که مهندسی “معقول” و “منطقی” که جناب سعیدی بر آن تاکید دارد، قرار است در خدمت “جریان اصولگرایی” قرار بگیرد.»

اظهارات علی سعیدی و واکنش‌ها به آن در همان روزی صورت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای نیز در اظهاراتی هر گونه شائبه نسبت به سلامت انتخابات در ایران را رد کرد و مدعی شد که در تمامی ۳۳ سال گذشته انتخابات در ایران آزاد بوده است. این اظهارات ظاهرا در واکنش به خواست طیفی متفاوتی از نیروهای درون و بیرون حکومت برای برگزاری انتخابات آزاد است. در روزهای اخیر علاوه بر مخالفان بیرون نظام، چهره‌هایی مانند هاشمی رفسنجانی نیز بر ضرورت انتخابات آزاد برای بیرون‌رفت کشور از بحران‌های مختلفی که با آن دست به گریبان است، تاکید کرده‌اند.

انتخابات سال ۹۲ دشوارتر از سال ۱۳۸۸

روح‌الله حسینیان: با مطرح کردن «انتخابات آزاد» می‌خواهند فتنه دیگری را آغاز کنند روح‌الله حسینیان: با مطرح کردن «انتخابات آزاد» می‌خواهند فتنه دیگری را آغاز کنند

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، از نمایندگان تندرو مجلس که نامش در دوران قتل‌های زنجیره‌ای و به دلیل حمایت از سعید امامی بر سر زبان‌ها افتاد با استناد به اظهارات تازه آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که «متاسفانه کسانی که در انتخابات ۸۸ با طرح برخی تشکیکات در انتخابات جریان فتنه‌ای را کلید زدند دوباره با مطرح کردن “انتخابات آزاد” می‌خواهند فتنه دیگری را آغاز کنند.» او افزوده است که انتخابات ۹۲ بسیار سخت‌تر از انتخابات گذشته است.

این در حالی است که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب روی‌گردانی مردم از حکومت و بی‌اعتمادی به آن را در حدی دانسته‌اند که اگر شرایط مساعدی هم برای انتخابات فراهم شود، چندان از آن استقبال نخواهند کرد و حتی به اصلاح‌طلبان هم بی‌اعتنا خواهند ماند. در این رابطه می‌توان به اظهارات محمدرضا تابش، نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان اشاره کرد که در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا گفته است که اگر حتی شرایط فراهم شود و اصلاح‌طلبان هم بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند مورد اقبال و توجه مردم قرار نخواهند گرفت و مردم «حتی از اصلاح‌طلبان عبور خواهند کرد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates