23.05.2018

احمد سالک، مخزن اسرار نظامی و امنیتی

ایران وایر: احمد سالک در دوره ای فرماندهی سپاه اصفهان را عهده دار بوده که به تعبیر آیت الله خامنه ای «موشک های اختلاف» از این شهر به کل کشور شلیک می شده است.

رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی از معاونانش بوده اند. در دوره ای فرماندهی سپاه اصفهان را عهده دار بوده که به تعبیر آیت الله خامنه ای «موشک های اختلاف» از این شهر به کل کشور شلیک می شده است.

احمد سالک اما کمتر علاقه دارد درباره آن سال ها سخن بگوید، چرا که برخلاف روابط سیاسی امروزش، در آن سال ها نزدیک به جریان مشهور به «انقلابی» در اصفهان بوده است. جریانی که نماد آن در اصفهان آیت الله منتظری، آیت الله طاهری و چهره هایی چون مهدی هاشمی، برادر داماد آیت الله منتظری بودند.

این روزها مستند قائم مقام در ایران، مهدی هاشمی را آمر قتل امیرعباس بحرینیان، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی اصفهان معرفی می کند اما از نقش محمد عطریان فر و احمد سالک سخن نمی گوید.

احمد سالک در دوره ای فرماندهی سپاه اصفهان را عهده دار بوده که به تعبیر آیت الله خامنه ای «موشک های اختلاف» از این شهر به کل کشور شلیک می شده است.

براساس کتاب «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها»که در دفتر آیت الله منتظری نوشته شده، این ترور توسط واحد اطلاعات سپاه اصفهان انجام شده است. در آن زمان، محمد عطریان‌فر، عضو فعلی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی، فرمانده این واحد بوده است.

براساس این کتاب احمد سالک، فرمانده وقت سپاه اصفهان و نماینده فعلی مجلس و آیت‌الله جلال الدین طاهری، امام وقت جمعه اصفهان، نیز از تصمیم برای این ترور«آگاه بودند».

احمد سالک از تحویل متهمان این ترور که از نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بودند، به نماینده دادستانی امتناع کرد و حتی بین نیروهای دو طرف درگیری مسلحانه رخ می‌دهد و چند نفر هم زخمی می‌شوند.

به مرور اما سالک رویه خود را تغییر داد و به جریان راست اصفهان نزدیک شد.

پس از فوت آیت الله خمینی و رهبری آیت الله خامنه ای، سالک عملا به یکی از اعضای اصلی جریان حامی رهبر جدید دراصفهان تبدیل شد.

سالک کمتر از یک سال نیز فرمانده کل بسیج بود اما درانتخابات میان دوره ای اصفهان به مجلس راه یافت. وی در سال های 64 تا 66 فرمانده کمیته های انقلاب بود اما بار دیگر در مجلس سوم نماینده اصفهان در مجلس شد.

پس از فوت آیت الله خمینی و رهبری آیت الله خامنه ای، سالک عملا به یکی از اعضای اصلی جریان حامی رهبر جدید دراصفهان تبدیل و از جمله حامیان اصلی جریان حزب الله اصفهان بود که علیه آیت الله طاهری فعالیت و در نماز جمعه علیه او شعار می دادند.

سالک در مجلس سوم بار دیگر نماینده اصفهان در مجلس شد،‌در مجلسی که جریان مجمع روحانیون مبارز تشکیل و روحانیون چپ از جامعه روحانیت مبارز جدا شدند. او در حین نمایندگی مجلس و از سال 69 به مدت 10 سال نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه قدس نیز بود. مسئولیتی که سال های بعد یعنی در سال های 80 تا 85 در سازمان حفاظت و اطلاعات کل سپاه تکرار شد.

سالک همچنین مدتی نیز مسئول دفتر حركت های اسلامی و مردم وزارت خارجه بود، دفتری که عملا در مقابل نهضت های آزادی بخش راه اندازی شده بود که زیر نظر آیت الله منتظری فعالیت می کرد.

سالک ۱۵سال نماینده رهبر در سپاه قدس و حفاظت اطلاعات سپاه بود و مدتی دبیر هیات عالی گزینش، این مسئولیت ها او را تبدیل به مخزن اسرار نظامی و امنیتی کرده است.

او یک سال پیس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، دبیر هیئت عالی گزینش کشور شد و تا سال 87 در این سمت ماند. در مجلس اصول گرای نهم او بار دیگر به مجلس بازگشت و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شد.

یکی از مهم ترین اقدامات او درارتباط با حوزه فرهنگ اما جلوگیری از دفن ریچارد فرای باستان شناس آمریکایی در اصفهان بود. او در تذکر خود گفت:« آقای رئیس جمهور و وزیر کشور درخواست می‌کنم که هرچه سریعتر جلوی ورود جنازه پلید ریچار فرای جاسوس سازمان سیای آمریکا برای دفن در اصفهان در کنار قبر استاد سارقش آرتور پوپ در جوار رودخانه زاینده رود گرفته شود و به نمایندگان اعلام می‌کنم که زاینده رود به رودخانه مرده رود تبدیل شده است».

همزمان با اقدامات سیاسی او برای جلوگیری از دفن ریچاد فرای، هواداران سالک بر روی مقبره آرتورپوپ شعار نویسی کردند.

با وجود این اقدامات احمد سالک در انتخابات پرشبهه اصفهان به عنوان نفر آخر به مجلس دهم راه یافت. انتخاباتی که با «ابطال» رای مینو خالقی از سوی شورای نگهبان و جلوگیری از ورود او به مجلس خبرساز شد.

سالک در مجلس دهم نقش زیادی در سازماندهی اعضای جبهه پایداری دارد و از اصلی ترین چهره هایی است که موضوع سئوال از حسن روحانی را دنبال می کند.

سالک در مجالس نهم و دهم از طراحان بسیاری از طرح های اصول گرایان از جمله طرح های «امر به معروف و نهی از منکر» و طرح «عفاف و حجاب» بوده است.

او اما چندان علاقه ای به خبری شدن ندارد و کمتر با خبرنگاران مواجه می شود. با وجود این روحیه اما از سال های ۸۷ تا ۹۱ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بوده است. این روحانی اصول گرا از سال ۹۱ نیز به عنوان عضو هیئت منصفه دادگاه ویژه روحانیت منصوب شده است.

سالک همچنین عضو هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود و چند ماه بعد درباره اعترافات محمد عطریان فر، معاون خود در سپاه اصفهان و همچنین محمد علی ابطحی گفت: «در طول اين دو ماهي كه اين دو، در اختيار بازجويان بودند، به واقعيت آن چيزي كه در جمهوری اسلامي می گذرد، پي بردند و در دادگاه هم شاهد چهره تواب اين افراد بوديم».

او در مجلس دهم نیز نقش زیادی در سازماندهی اعضای جبهه پایداری داشته و از جمله اصلی ترین چهره هایی است که موضوع سئوال از حسن روحانی را دنبال می کند. او در این میان البته سعی می کند گاهی با برخی از اصلاح طلبان نیز روابطی داشته باشد و برای امضای برخی از طرح ها به آنان مراجعه می کند.

پس از حمله به مجلس درخرداد ماه 95 نیز برگزاری نماز جماعت به امامت سالک، نشان از جایگاه خاص این روحانی بین نمایندگان داشت. سالک به دلیل سمت های امنیتی خود مخزن بسیاری از اسرارسیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی است اما کمتر در این باره سخن گفته است.

برخلاف دیگر اصفهانی های عرصه سیاست ایران او کمتر در فضای عمومی شناخته شده نیست و در سیاست نیز به عنوان یک چهره درجه دو شناخته می شود، با این حال او همچنان در اصفهان قدرت نمایی می کند. او گفته است که مانع انتصاب حسین رضایی، پدرزن علیرضا نوری، برادر عبدالله نوری به سمت استانداری اصفهان شده است. مخالفت و اختلافاتی که مانند بسیاری از مسائل امروز سیاست ایران ریشه در دعواهای دهه ۶۰ دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates