28.05.2018

موافقان تقسیم کازرون جاده‌های منتهی به استان‌های بوشهر و خوزستان را بستند


رادیوفردا: ۱۰ روز پس از اطلاعیه وزارت کشور درباره توقف ایجاد شهرستان جدید در کازرون، گروهی از مردم بخش «چنارشاهیجان» که خواستار ایجاد این شهرستان و جدایی از کازرون بودند، جاده‌های منتهی به استان‌های بوشهر و خوزستان را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معترضان از ساعت چهار صبح روز یکشنبه ششم خرداد، جاده‌های شهر« قائمیه» مرکز بخش «چنارشاهیجان» را با «سنگ و آهن بستند».

بر اساس این گزارش، جاده‌های استان فارس به استان‌های بوشهر و خوزستان از شهر قائمیه می‌گذرد.

در همین حال سایت «روز آروز» فیلمی از اعزام نیروهای ضد شورش به این منطقه را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، گروهی از ساکنان بخش «چنارشاهیجان» نیز در میدان اصلی شهر «قائمیه» و برای دومین بار در ماه‌های اخیر تجمع کرده و شعارهایی از جمله «ارتقاء، ارتقاء حق مسلم ماست» سردادند.

روز چهارم خردادماه نیز گروهی از مردم این شهر با حضور در مصلای نمازجمعه خواستار ایجاد شهرستان جدید شده بودند.

حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس، اما در بیانیه‌ای خواستار پایان این تجمع‌ها شده و گفته که «هرگونه تجمع به صلاح نیست و موجب سوء استفاده» می‌شود.

حسین انصاری، امام جمعه بخش «چنارشاهیجان»، نیز خواستار پایان این تجمع شده بود.

بر اساس طرح سابق وزارت کشور ایران قرار بود با جدا شدن چند شهر و بخش از کازرون، شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید ‌آید که نام آن از دو بخش «کوه‌مره نودان» (با نام جدید قائمیه) و «چنارشاهیجان» برگرفته شده است.

گروهی از مردم کازرون اما این طرح را به معنای «تجزیه کازرون» دانسته و با برگزاری تجمع‌های گسترده به این طرح اعتراض کردند.

بر اساس گفته‌های مقامات رسمی، در درگیری بین ماموران امنیتی و معترضان در کازرون سه نفر کشته شده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش برخی از نهادهای حقوق بشری تعداد کشته‌شدگان در این درگیری‌ها حداقل پنج نفر بوده است.

در نهایت پس از این اعتراض‌ها، وزارت کشور ایران روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که طرح ایجاد شهرستان جدید در کازرون متوقف شده است.

با این حال هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی استانداری فارس، روز یکشنبه با تکذیب خبر لغو طرح‌های تقسیمات کشوری گفت که طرح تشکیل شهرستان جدید کوه‌چنار «لغو نشده و همزمان پیگیر خواسته‌های مردم این منطقه و شهروندان کازرون هستیم».

پیش از این نیز اسماعیل تبادار، استاندار فارس، گفته بود که قرار است طرح ایجاد شهرستان جدید «اصلاح شود».

ایجاد شهرستان جدید موضوع درگیری بین مقام‌های شهرستان کازرون نیز بوده است.

به نوشته رسانه‌های محلی، در حالی که محمد خرسند، امام جمعه کازرون، مخالف ایجاد شهرستان جدید است، حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس کوشیده است که زادگاهش (قائمیه) را از کازرون جدا کند.

نماینده کازرون از امام جمعه و امام جمعه موقت این شهر به عنوان متهمان بروز ناآرامی در این شهر نام برده بود که به گفته او، مردم را «تحریک» کردند.

وی اتهام‌ها درباره ارائه طرح ایجاد شهرستان جدید از سوی خود را رد کرده و گفته بود که این طرح را استانداری فارس به هیات دولت پیشنهاد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates