01.06.2018

دهمین روز اعتصاب رانندگان کامیون در ایران

رادیوفردا: تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری اینترنت حاکی است اعتصاب رانندگان کامیون و نیز تاکسی در شهرهای گوناگون ایران همچنان برقرار است.

بنا بر گزارشها کامیونداران روز پنجشنبه برای دهمین روز پیاپی اعتصاب خود را در نقاط و شهرهای مختلف کشور پیگیری کرده اند و رانندگان تاکسی هم روز پنجشنبه دستکم سومین روز پی در پی اعتصاب خود را در برخی شهرها دنبال کرده اند.

پایین بودن کرایه حمل بار، سهم بالای پرداختی به شرکت‌های حمل و نقل، افزایش هزینه بیمه و تأمین اجتماعی، افزیش بهای سوخت و قیمت لوازم یدکی و مورد نیاز بر اثر نوسانات بازار ارز از گرفتاریهای رانندگان گزارش شده است.
گزارش صورتی
کماکان این اعتصاب ادامه دارد به این دلیل که مطالباتی که این زحمتکشان دارند سالهاست که انباشته شده دستمزدها بسیار کم هست جاده ها ناامن هست پول رشوۀ زیادی میگیرند بنگاههای باربری که اغلبشان الان دست سپاهیها و حکومتی ها هستند.

اعتصاب رانندگان کامیون در حالی دامنه دار شده است که مقامات پیشتر ارتقاء نرخ کرایه به میزان قریب به ۲۰ درصد را وعده داده اند.

کامیون داران خواهان ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش کرایه شده‌ و گفته‌اند به کمتر از ۳۵ درصد رضایت نخواهند داد.

گزارش‌هایی از درگیری میان رانندگان اعتصابی با اعتصاب‌شکن‌ها و کسانی که برای شکستن اعتصاب از سایر شهرها به اصفهان اعزام شده اند منتشر شده است.

بگزارش خبرگزاریهای ایران، معاون راه و شهرسازی روز پنجشنبه صدور بارنامه را نسبت به روز قبل ۱۸ درصد بیشتر ذکر کرد.

بگفته عبدالهاشم حسن‌نیا نرخ کرایه تا ۲۰ درصد افزایش یافته، مشکل قطع یارانه رانندگان حل شده اما امکان اجرای برخی از خواسته‌های آنها در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

در تصاویری که از پایانه اصفهان در روز پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده مخالفت و اعتراض رانندگان کامیون بگوش میرسد.

تصاویری هم که از یک جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با پلیس راه نیروی انتظامی درباره اعتصاب رانندگان در رسانه‌های اجتماعی اینترنت انتشار یافته صحنه‌ای متشنج از مشاجرۀ حاضران را نشان میدهد.

تصاویر دیگری در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری از ادامه اعتصاب کامیون داران در مشهد میگوید.

«منصور اصانلو» از رهبران سابق سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که اکنون در کانادا اقامت دارد در گفتگو با رادیو فردا اعتصاب و خواسته‌های رانندگان را بر حق میداند و به مشکلات بسیار آنها طی سالیان گذشته اشاره میکند.

وی میگوید “کماکان این اعتصاب ادامه دارد به این دلیل که مطالباتی که این زحمتکشان دارند سالهاست که انباشته شده دستمزدها بسیار کم هست جاده ها ناامن هست پول رشوۀ زیادی میگیرند بنگاههای باربری که اغلبشان الان دست سپاهیها و حکومتی ها هستند.”

تصاویر دیگری در شبکه‌های اجتماعی اعتصاب رانندگان تاکسی در کرمانشاه و بستن خیابانی در شهر بوسیلۀ تاکسی‌هایشان را بدلیل قطع بیمه خود و نرخ پایین کرایه نشان میدهد.

تصاویری دیگر هم از اعتصاب رانندگان تاکسی در شهر بوکان حکایت دارد.

گفته میشود اعتصاب رانندگان تاکسی در پی اعتصاب رانندگان کامیون در همبستگی با آنها انجام یافته است.

برخی گزارشها حاکی است بازاریان و کسبه و مهندسین عمران و معماری در تهران، کارگران پالایشگاه شازند و ماشین سازی اراک، مرغداران و کارگران مرغداری و بازنشستگان استان گلستان و کارگران و کارکنان لوازم برقی و خانگی بروجرد از اعتصاب سراسری کامیونداران اعلام پشتیبانی کرده اند.

بگفته منصور اصانلو اعتصاب رانندگان کامیون در ایران بازتاب و واکنشهایی در عرصۀ بین المللی داشته است.

این کوشنده حقوق کارگری میگوید اتحادیه های بین المللی حمل و نقل از این اعتصاب حمایت کرده اند و به پشتیبانی اتحادیه بین المللی رانندگان در آمریکا و کانادا با یک میلیون چهارصد هزار عضو اشاره میکند که عکسهای آنها در حمایت از رانندگان ایران در ویرجینیا و ایالات دیگر منتشر شده است.

در ماههای گذشته اعتراضات و اعتصابات اتحادیه‌ها و تشکل‌های مختلف صنفی ایران اعم از کارگران، معلمان و کشاورزان بدلیل وضعیت وخیم معیشتی و گرفتاریها و فشارهای فزاینده اقتصادی شدت و وسعت یافته گاه به مثابۀ یک اعتصاب سراسری عرض اندام نموده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates