21.06.2018

باید راه‌حلی فوری برای رویکرد تهاجمی ایران در منطقه پیدا کرد

رادیوفردا: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با اشاره به نگرانی مشترک رهبران کشورهای اروپایی درباره موشک‌های بالستیک ایران، خواستار اتخاذ راه حلی فوری در برابر «سیاست تهاجمی» ایران در خاورمیانه شد.

خانم مرکل که به اردن سفر کرده است روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد پس از دیدار با ملک عبدالله، پادشاه آن کشور، به خبرنگاران گفت: «درباره رویکرد تهاجمی ایران، گذشته از بحث و رایزنی، ما نیازمند راه حلی فوری هستیم».

صدر اعظم آلمان در هفته‌های اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام بارها ضمن تأکید بر باقی ماندن کشورش در توافق هسته‌ای، از فعالیت‌های موشکی و همچنین اقدامات ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده است.​

اظهارات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنج‌شنبه در امان و در نشست خبری مشترک او با پادشاه اردن ایراد شد
خانم مرکل روز پنج‌شنبه در امان، پایتخت اردن، گفت کشورهای اروپایی با وجود تمایل به حفظ توافق هسته‌ای، درباره «برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین حضورش در سوریه و نقش‌اش در جنگ یمن» نگرانی مشترک دارند.

یکی از دلایلی که دونالد ترامپ در روز ۱۸ اردیبهشت در توضیح خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد این بود که جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به توسعه برنامه موشکی بالستیک‌اش و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داده است.

شماری از کشورهای عربی و همچنین آمریکا و اروپا همواره از اقدامات ایران در منطقه، به ویژه در سوریه، یمن و عراق، ابراز نگرانی کرده‌اند. در ماه‌های اخیر نیز فشارها برای خروج نیروهای ایرانی از جنوب سوریه، که در مرز اسرائیل و اردن واقع شده، شدت یافته است. هرچند دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه را انکار کرده است.

خانم مرکل در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات ایران در جنوب سوریه نیز اشاره کرد و گفت اردن نه فقط با معضلات ناشی از میزبانی یک میلیون پناهجو دست‌وپنجه نرم می‌کند بلکه در نزدیکی مرزهایش نیز شاهد تحرکات ایران است «که امنیت اسرائیل و مرزهای اردن را تهدید می‌کند».

صدر اعظم آلمان حدود سه هفته پیش نیز در پی دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود که اقدامات ایران در منطقه «نگران‌کننده است؛ به ویژه برای امنیت اسرائیل».

ایران همواره اتهام «حمایت از تروریسم» در منطقه را رد کرده و حضورش در سوریه را «مستشاری» و «به دعوت دولت بشار اسد» خوانده است.

ایران همچنین اتهام‌ها درباره تجهیز نظامی شورشیان حوثی در یمن را رد کرده است؛ سازمان ملل پارسال در گزارشی اعلام کرد که ایران در برآورده کردن خواسته این سازمان، در جلوگیری از انتقال سلاح به یمن، ناکام مانده است. هرچند در این گزارش به مبدأ سلاح‌ها اشاره‌ای نشده بود.

از سوی دیگر مذاکرات بین ایران و کشورهای اروپایی درباره سرنوشت برجام نیز به فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه گره خورده است. با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته که اروپا «باید تضمین دهد» در این مذاکرات به دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه نخواهد پرداخت.

علاوه بر آلمان، دو کشور دیگر اروپایی که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند، شامل فرانسه و بریتانیا، درباره فعالیت‌های موشکی ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، حدود دو هفته پیش در دیدار با نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که لندن درباره بازداشتن ایران از «تجاوزات منطقه‌ای» و محدود کردن فعالیت‌های موشکی بالستیکی جمهوری اسلامی، با اسرائیل اشتراک نظر دارد.

مقام‌های ارشد فرانسه نیز ضمن تأکید بر حفظ برجام، از فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده و از لزوم مذاکره برای دست یافتن به توافق در این دو زمینه با ایران سخن گفته‌اند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا / ج./ ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates