03.07.2018

روحانی: معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود

بی‌بی‌سی: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به اروپا سفر کرده، اقدامات آمریکا برای قطع صدور نفت ایران واکنش نشان داده است. وی در سوئیس با آلن برسِت، رئیس نوبتی شورای کنفدراسیون سوئیس ملاقات و از جمله درباره خروج آمریکا از برجام با او گفتگو کرده است.

به گزارش منابع خبری، آقای روحانی شامگاه گذشته با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس در برن دیدار کرد و بخش عمده ای از سخنان خود را به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی آن کشور علیه ایران اختصاص داد. وی گفت که “هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است اما آنها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار بیاورند اما وقتی مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده‌های دامی را تحریم کنند به چه کسی فشار می‌آورند؟”

روز گذشته، یک مقام وزارت خارجه آمریکا با برگزاری مصاحبه مطبوعاتی اهداف دولت آن کشور از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تشریح کرد. او در مورد بر عزم آمریکا برای قطع دسترسی دولت ایران به منابع ارزی گفت که این منابع به جای رفاه مردم صرف “حمایت از تروریسم، گسترش ناامنی در منطقه و دنبال کردن برنامه‌های پر هزینه موشکی و هسته‌ای می شود.” این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که اقلام ضروری به خصوص غذا و دارو مشمول هیچگونه تحریمی نخواهد شد.

آقای روحانی در سخنان شامگاه گذشته خود به خصوص دولت آمریکا را به خاطر تلاش برای وادار کردن سایر کشورها با قطع خرید نفت از ایران محکوم دانست. او گفت: “آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که میخواهند به طور کامل جلوی صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.”

حسن روحانی در این مورد توضیح بیشتری نداد اما در گذشته و به خصوص هنگام جنگ ایران و عراق، مقامات ایرانی هشدار می‌دادند که در صورت قطع صدور نفت ایران، به منظور جلوگیری از صادرات نفت از منطقه، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. در واکنش به تهدید ایران برای قطع دسترسی کشورهای حامی عراق به منابع مالی، در سال ۱۹۸۷ نیروی دریایی آمریکا به مدت یک سال حفاظت از تانکرهای حامل نفت صادراتی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس را به منظور جلوگیری از حمله احتمالی ایران برعهده گرفت. برخی از ناظران حضور گسترده دریایی کشورهای غربی در خلیج فارس را نتیجه نگرانی ناشی از “خطر ایران” برای کشتیرانی بین‌المللی دانسته‌اند.

هنوز مقامات آمریکا و کشورهای منطقه به اظهارات آقای روحانی واکنشی نشان نداده‌اند اما از آنجا که تنگه هرمز یک آبراه تجاری بین‌المللی است بستن یا به مخاطره انداختن رفت و آمد تجاری احتمالا واکنش تند کشورهای ذینفع و جامعه جهانی را در پی دارد.

ژاپن در مورد تحریم نفتی ایران با آمریکا گفتگو می‌کند

آمریکا: ۵۰ شرکت برای کاهش روابط تجاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری ایران، شامگاه گذشته رئیس جمهوری سوئیس در هتل محل اقامت آقای روحانی در برن، پایتخت سوئیس،با او دیدار کرد و دو طرف در مورد روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه به گفتگو پرداختند. براساس این گزارش، آقای روحانی گفت که از نظر جمهوری اسلامی “هیچ مانعی برای توسعه و تقویت روابط” بین دو کشور وجود ندارد و خواستار توسعه و تعمیق این روابط شد.

او در این دیدار از تصمیم ایالات متحده در خروج از توافق هسته‌ای – برجام – انتقاد کرد و گفت که این اقدام نشان داد که آمریکا “به تعهداتش در عرصه بین‌المللی پایبند نیست.”

آقای برست نیز روابط سوئیس و ایران در زمینه های مختلف را خوب توصیف کرد و گفت که زمینه‌های گسترش روابط در زمینه های علمی و اجرای پروژه های مشترک وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری ایران، آلن برست همچنین “بر حمایت کشورش از برجام تاکید نهاد” و گفت که “این توافق پس از مذاکرات طولانی حاصل شده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.”

طبق قانون اساسی سوئیس، اعضای شورای فدراسیون ضمن ایفای وظایف اجرایی خاص خود، مشترکا مقام ریاست کشور را برعهده دارند اما رئیس شورا، که به طور نوبتی به مدت یک سال این سمت را در دست می گیرد، اصطلاحا رئیس جمهوری سوئیس نامیده می‌شود. او در زمان تصدی این سمت ارشدترین مقام اجرایی نیز محسوب می‌شود.

از زمان قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا پس از گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت ایران، سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع ایالات متحده در ایران بوده است و کارکنان این سفارتخانه اداره امور دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران را برعهده داشته‌اند.

دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با ‘طرح بمب‌گذاری’ در گرد‌هم‌آیی مجاهدین

قرار است حسن روحانی در مرحله بعدی سفر اروپایی خود به وین، پایتخت اتریش سفر کند. اتریش از اول ماه جاری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته و این سمت را تا پایان سال در دست خواهد داشت.

سفر حسن روحانی به اتریش به دعوت رئیس جمهوری آن کشور صورت می‌گیرد اما منابع ایرانی گفته‌اند که او با مقامات دولت اتریش نیز دیدارهایی خواهد داشت. یکی از اهداف این سفر جلب حمایت کشورهای اروپایی برای عدم همکاری با تحریم‌هایی است که ایالات متحده علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا همچنان از برجام حمایت می‌کند و برخی مقامات اروپایی تصمیم ایالات متحده در خروج از این توافق را مورد انتقاد قرار داده است.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا تضمین کنند که همکاری اقتصادی و تجاری اروپائیان با ایران پس از به جریان افتادن تحریم‌های هسته‌ای آمریکا ادامه خواهد یافت. به گفته کارشناسان، با توجه به اهمیت ادامه ارتباط با ایالات متحده برای شرکت‌های عمده اروپایی، بعید است این شرکت‌ها خسارات ناشی از لغو تحریم‌های مورد نظر ایالات متحده را به خاطر ادامه ارتباط اقتصادی با ایران قبول کنند.

همچنین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای اقتصاد بازار آزاد هستند و اختیارات و امکانات این اتحادیه و کشورهای عضو برای وادار کردن شرکت‌های خصوصی در پیروی از خواست آنها محدود است.

سفر آقای روحانی به اتریش در حالی صورت خواهد گرفت که روز گذشته مقامات قضایی بلژیک خبر دستگیری یک زن و مرد ایرانی تبار به ظن توطئه برای بمب‌گذاری در پاریس را تایید کردند و همچنین گفتند که پلیس آلمان یک دیپلمات عضو سفارت جمهوری اسلامی در اتریش را نیز در همین ارتباط دستگیر کرده است. گفته شده است قرار بود این بمب در تجمع مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در فرانسه منفجر شود. مقامات اروپایی ابن دستگیری‌ها را نشانه موفقیت در مقابله با اقدامات ئروریستی از طریق همکاری امنیتی نزدیک به کشورهای دوست توصیف کرده‌اند.

در واکنش به این خبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اتهام توطئه برای بمب‌گذاری را خلاف واقع توصیف کرده و گفته است که انگیزه انتشار این گزارش، تحت تاثیر قرار دادن سفر حسن روحانی به اتریش است. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی – ایرنا – هم در تفسیری در مورد سفر حسن روحانی به اتریش، “برخی رسانه‌های غربی” را به جنجال آفرینی “با هدف به حاشیه بردن این سفر” متهم کرده است.

با وچود انعکاس گسترده ماجرای دستگیری مظنونین به توطئه بمب‌گذاری به خصوص دیپلمات ایرانی در اتریش ، منابع رسمی ایران و اتریش از هیچگونه تغییری در برنامه سفر آقای روحانی سخنی به میان نیاورده‌اند.

در گذشته، در مواردی از کارکنان سفارتخانه‌ها و حتی مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با فعالیت‌های تروریستی در کشورهای دیگر نام برده شده بود اما این نخستین بار در چند سال اخیر است که منابع رسمی اروپایی از بازداشت یک دیپلمات ایرانی به ظن دست داشتن در توطئه بمب‌گذاری خبر می‌دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates