04.07.2018

دولت اوباما به ۲۵۰۰ ایرانی تابعیت آمریکا اعطاء کرده بود

رادیوفردا: رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید که دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای به دو هزار و ٥٠٠ ایرانی، از جمله برخی مقامات جمهوری اسلامی، تابعیت آمریکا اعطا کرد.

به نظر می‌رسد نوشته دونالد ترامپ که روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد ناظر به گفته‌های مجتبی ذوالنور، عضو جبهه پایداری و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، باشد.

این نماینده مجلس روز پنجم تیرماه در مصاحبه‌ با روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، از حضور برخی فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در آمریکا و تابعیت چندگانه آنها به شدت انتقاد کرده بود.

وی گفته بود: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به دو هزار و ٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این دو هزار و ٥٠٠ نفر باشند».

آقای ذوالنور افزوده بود: «امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات آمریکا می‌فروشند».

این اظهارات اما موضوع توئیت روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه دونالد ترامپ شد که با استناد به آن به انتقاد از رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پرداخت.

وی نوشت: «تازه مشخص شده که دولت اوباما در طول مذاکرات [هسته‌ای] افتضاح خود با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی، از جمله مقامات حکومتی، شهروندی اعطا کرده است. چقدر زیاد و (بد) است».

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در تیرماه ۱۳۹۴ به توافقی درباره نحوه حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و همزمان رفع تحریم‌ها دست یافتند. ولی آقای ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت آمریکا را از این توافق خارج کرد و گفت که تحریم‌های تعلیق شده ایران را باز می‌گرداند.

وی ظرف نزدیک به دو سال گذشته همواره منتقد توافق هسته‌ای با ایران بود و تاکید دارد که توافق با ایران باید شامل موارد دیگری از جمله برنامه‌های موشکی آن و نقشی که در منطقه بازی می‌کند، شود.

جف پرسکات، از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، به توئیت آقای ترامپ واکنش نشان داده و گفته که «این اتهام مضحک و غلط است. کسی نباید تردید کند که دونالد ترامپ در حال تکرار حرف‌های فاکس نیوز است، که آن هم ادعاهای یک تندرو ایرانی را بازتاب داده».

جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در سال‌های ۱۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نیز در توئیتی نوشته است: «من نمی‌دانم که کدام بدتر است… اینکه رئیس‌جمهور به عمد روایت یک ایرانی تندرو را تبلیغ می‌کند یا اینکه نمی‌خواهد با افراد خودش این موضوع را چک کند. خدای من، تنها باید یک تلفن بزند».

شماری از نمایندگان مجلس ایران در ماه‌های گذشته تحقیق و تفحصی را انجام دادند با این هدف که ثابت کنند افراد دو تابعیتی به نهادهای مهم زیر مجموعه دولت نفوذ کرده‌اند.

گزارش این نمایندگان که اردیبهشت‌ماه منتشر شد می‌گوید «بسیاری از» فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی «به دلایل متعدد نظیر تحصیل و تولد، تابعیت دیگر کشورها را اخذ کرده‌اند و… هم اکنون بدون ترک تابعیت آن کشورها مشغول فعالیت‌های اقتصادی و یا کارمندی در آن کشورها هستند» از جمله «فرزندان وزیر امور خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور».

مجتبی ذوالنور همچنین در مصاحبه با اعتماد گفته بود که پسر رئیس‌جمهوری ایران «سه‌ تابعیتی است؛ هم تابعیت کانادایی دارد، هم تابعیت انگلیسی و هم تابعیت ایرانی».

وی در نهایت با اشاره به حضور فرزندان برخی مقامات ایران در آمریکا گفت که فقط «٣٠ تا ٤٠ نفر آنها مشغول تحصیل هستند» و بقیه این جمعیت با پول مردم خوشگذرانی می‌کنند.

پیش از توئیت آقای ترامپ، شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا این اظهارات را به انگلیسی بازتاب داده بود و گفته بود که هرچند این نماینده از فرد خاصی نام نبرده است، ولی گفته که چند تن از فرزندان مقام‌های فعلی و قبلی جمهوری اسلامی در آمریکا زندگی می‌کنند.
منابع: شبکه اجتماعی توئیتر، خبرگزاری‌های فارس و مهر، روزنامه اعتماد/ س.ن /ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates