11.07.2018

نمایش جدید نرمش قهرمانانه در راه است: سفر همزمان نتانیاهو و ولایتی به مسکو

رادیوفردا: بر اساس گزارش‌ها در دو روز آینده مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و نخست وزیر اسرائیل، به صورت جداگانه با رئیس جمهور روسیه دیدار خواهند کرد.

هدف از سفر مشاور آیت الله خامنه‌ای تحویل پیام‌های رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور ایران و هدف از سفر نخست وزیر اسرائیل مذاکره درباره خروج نیروهای ایرانی از سوریه اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، روز چهارشنبه، ۲۰ تیر، به مسکو سفر می‌کند.

براساس این گزارش، آقای ولایتی روز پنج شنبه،۲۱ تیر، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار و پیام رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور ایران را به او تحویل خواهد داد.

روز چهارشنبه همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسکو سفر می‌کند.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه، ۱۷ تیر، در نشست کابینه‌اش گفته بود که به مسکو می‌رود تا درخواست قاطع خود درباره خروج نیروهای ایرانی از سوریه را دوباره به اطلاع روسیه برساند.

وی تأکید کرده بود که کشورش حضور نظامی ایران در هیچ بخشی از سوریه را تحمل نمی‌کند؛ «چه در نزدیکی مرز با اسرائیل، چه در جای دورتری در سوریه».

در همان روز پایگاه «تی ۴» یا «التیاس»، واقع در حومه شهر پالمیرا در استان حمص هدف چند موشک قرار گرفت.

در حالی که حکومت سوریه می‌گوید این حمله را «دفع کرده است»، دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در جریان «حمله اسرائیل» به این پایگاه هوایی، «نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان»متحدش هدف قرار گرفته‌اند.

اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه با ابراز «بی‌اطلاعی» از این حمله گفته بود که گزارش آن را در روزنامه‌ها خوانده است.

وزیر دفاع اسرائیل روز سه شنبه گفت که ارتش کشورش «هر لحظه که حضور نظامی یک ایرانی را در سوریه تشخیص بدهد، اقدام می‌کند».

اسرائیل پس از حملات راکتی جمهوری اسلامی به بلندی‌های جولان، «سنگین‌ترین حملات به سوریه» پس از جنگ سال ۱۹۷۳ را علیه «هدف‌های ایرانی» در نقاط مختلف سوریه انجام داد و به گفته آویگدور لیبرمن، «تقریباً همه آنها را نابود کرد».

سفر روز چهارشنبه بنیامین نتانیاهو به روسیه دهمین مذاکراه او در دوره اخیر با ولادیمیر پوتین درباره ایران است.

در همین حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفته که در دیدار روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه در روز ۲۵ تیر، احتمالا موضوع خروج نیروهای ایران از سوریه هم مطرح خواهد شد.

در ماه‌های اخیر مقام‌های روسیه نیز گفته‌اند که نیروهای خارجی در سوریه، از جمله نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان، باید این کشور را ترک کنند.

سفر نخست وزیر اسرائیل و مشاور رهبر جمهوری اسلامی به روسیه همچنین در حالی انجام می‌شود که ایران در مذاکره با روسیه، چین و کشورهایی اروپایی به دنبال حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، وای‌نت، جروزالم پست و رادیو فردا، توئیتر / ا.م / س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates