13.07.2018

یک نفر در درگیری‌های کازرون با شلیک پلیس کشته شد


دویچه‌وله: مأموران انتظامی کازرون در پی اقدام به جمع‌آوری پمپ‌های غیرمجاز آب با مردم درگیر شدند. فرمانده انتظامی کازرون گفت که پلیس با سلاح ساچمه‌زنی تیراندازی هوایی کرده، اما تیر به گردن یک جوان خورده که در بیمارستان درگذشته است.

فرمانده نیروی انتظامی کازرون می‌گوید صبح پنجشنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) مأموران انتظامی در راستای اجرای حکم قضایی مبنی بر جمع‌آوری پمپ‌های غیرمجاز آب، به یکی از روستاهای مربوطه در روستای کمارج اعزام شدند.

حضور مأموران و اقدام آنها به جمع‌آوری پمپ‌های آب، به درگیری میان ساکنان روستا و نیروهای انتظامی انجامید. پلیس می‌گوید، مردم اقدام به سنگ‌پرانی به سوی مأموران کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرمانده انتظامی شهرستان کازرون گفته است که در پی این سنگ‌پرانی «مأموران انتظامی پس از اخطارهای فراوان مبنی بر متفرق شدن جمعیت، اقدام به تیراندازی هوایی با سلاح ساچمه زنی کردند که در این میان یک نفر از متمردین به هویت ‘الف. الف’ از ناحیه گردن مجروح و به بیمارستان انتقال داده شد که در بیمارستان فوت کرد».

فرمانده نیروی انتظامی اما نگفت که چگونه “تیراندازی هوایی” باعث اصابت تیر به گردن یک شهروند جوان کازرونی شده است.

فرمانده انتظامی کازرون همچنین گفته است که تعدادی از مأموران انتظامی نیز بر اثر سنگ‌اندازی معترضان از ناحیه دست و چشم مجروح شده‌اند.

شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

دعوا بر سر چیست؟

مردم محلی در کازرون سال‌ها از رودخانه شاپور برای تامین آب باغ‌ها و کشت‌های موسمی با استفاده از موتور پمپ‌های ثابت و سیار آب برداشت می‌کردند. اینک که آب رودخانه به شدت کاهش یافته، نیروهای انتظامی، به عنوان مجری قانون، قصد جمع‌آوری موتور پمپ‌ها را داشته‌اند و در پی آن با برخی بهره‌برداران زمین‌های کشاورزی درگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، به نقل از یک منبع مطلع، از آنجا که رودخانه شاپور بخشی از آب مورد نیاز شهرستان دشتستان استان بوشهر را تامین می‌کند، جمع‌آوری موتور پمپ‌ها برای آن است که اندک آبی که در رودخانه جریان دارد بتواند تابستان امسال آب مورد نیاز بوشهر را نیز تامین کند.

اعتراضات مردم کازرون نسبت به کمبود آب اعتراضات مردم کازرون نسبت به کمبود آب

مردم برازجان، مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر، در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ۹۷ در اعتراض به کم‌آبی، مسئولان شهرستان را به پاسخگویی دعوت کردند.

در این میان، محمد باقر سعادت، نماینده مردم دشتستان در مجلس، مسئولان استان فارس و استاندار این استان را مقصر این وضعیت دانسته و گفته است که این مسئولان از رسیدن آب به دشتستان جلوگیری کرده‌اند.

سعادت گفته است: «علت حل نشدن مشکل آب مردم بوشهر برداشت غیرقانونی توسط موتور پمپ‌هایی است که در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان کازرون (واقع در استان فارس) نصب شده است.»

برخی نمایندگان مجلس به این سخنان محمد باقر سعادت اعتراض کرده و گفته‌اند در شرایطی که کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی ۱۰ ساله اخیر، منابع آبی شهرستان کازرون در استان فارس شامل چشمه ساسان، رودخانه شاپور را با افت جدی مواجه کرده است، نمی‌توان کم‌آبی دشتستان را متوجه استان فارس دانست.

رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرق شهرستان کازرون جاری و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می‌شود.

این رودخانه پس از عبور از نواحی غرب کازرون و دشت خشت و اتصال با چند شاخه فرعی به رودخانه حله می‌ریزد و در نزدیکی روستاهای جره و میلک وارد دشت شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان می‌شود.

این رودخانه در نهایت با پیوستن به رودخانه دالکی در استان بوشهر با رود حله به خلیج فارس می‌ریزد.

در مسیر عبور این رودخانه دو هزار هکتار کانال انتقال آب احداث شده و با نهرهای سنتی و کانال‌های انشعاب آب در سال‌های پرباران اراضی و باغ‌های منطقه را مشروب می‌سازد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates