10.01.2013

یک روز پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی: مسیر انتخابات آزاد را هموار کنید

روز: تنها یک روز پس از انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از تکرار و تأکید بر “انتخابات آزاد”، هاشمی‌رفسنجانی با انتشار گزارشی در سایت خود به طور تلویحی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داد؛ محمود احمدی‌نژاد نیز در واکنش به اظهارات نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، به انتقاد از مقوله “مهندسی انتخابات” پرداخت.

یک روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به گفته‌های هاشمی‌رفسنجانی پیرامون انتخابات آزاد، سایت اکبر هاشمی رفسنجانی بار دیگر بر ضرورت “برگزاری انتخابات آزاد٬ تحقق شعار وحدت ملی و تشکیل شورای فقهی” تاکید کرده است. این سایت اقدام به انتشار گزارشی از دیدار هاشمی رفسنجانی با گروهی از فرهنگیان کرده که در آن هاشمی‌رفسنجانی به طور تلویحی به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ داده و از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده است.

در بخشی از این گزارش به تاکید هاشمی رفسنجانی بر مواضع خود در نماز جمعه ۲۶ تیرماه سال ۸۸ اشاره شده و به طور تلویحی آمده که آنچه در سال ۸۸ روی داد٬ انتخابات نبوده است. سایت هاشمی رفسنجانی از “شیرینی رای مردم از انتخابات سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶” نوشته و هیچ اشاره‌ای به انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ نکرده است.

در این گزارش همچنین نوشته شده هاشمی رفسنجانی بنابر “ضرورت و مصلحت” وارد انتخابات سال آینده ریاست جمهوری خواهد شد و “باید دید مصلحت نظام در انتخابات ۹۲ چیست؟” سایت هاشمی به نقل از وی انتقاد‌های تندی نیز متوجه محمود احمدی‌نژاد کرده و نوشته “معجزه حضور مردم از جنس معجزه هزاره سوم نیست که با آن همه درآمد تهدیدی برای نظام بسازد”.

هاشمی رفسنجانی در ادامه از “سران نظام” خواسته “مسیر انتخابات آزاد را هموار کنند و اگر هفت هزار میلیارد دلار هم داشته باشند٬ بدون حضور مردم نتیجه می‌شود ریاضت اقتصادی که گویای وضع امروز است”.

واکنش احمدی‌نژاد به “مهندسی انتخابات”

از سوی دیگر، رییس دولت دهم، در واکنش به سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، و در پاسخ به سوالی با مضمون “اظهارات اخیر برخی افراد در خصوص انتخابات که به معنای مداخله در روند انتخابات است”، گفته است که “هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند”.

سخنان احمدی‌نژاد پاسخی است به علی سعیدی که پیش از این گفته بود که از “وظایف ذاتی” سپاه پاسداران، “مهندسی معقول و منطقی انتخابات” از طریق “تبیین چهارچوب ها و معیارها” است. اظهاراتی که البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت تا آنجا که رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، مجبور شد سخنان سعیدی را توضیح دهد که منظور وی”مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال‌سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات” بوده و نه “دخالت سپاه در انتخابات”.

“تعجب” معاونت سپاه

پاسخ احمدی‌نژاد به سعیدی اما بدون پاسخ نماند و تنها چند ساعت بعد، حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران و مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، سخنان احمدی‌نژاد را “باعث تعجب” توصیف کرد و گفت: “یکی از سیاست های رسانه های بیگانه و ضدانقلاب، قرار دادن ایشان در مقابل نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است”. وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد گفته که بهتر است وی “پیش از هرگونه اظهارنظر از جنس اظهارنظرهای امروز، درباره ادعاهایی که به عنوان سوال از ایشان مطرح می‌ شود، تحقیق به عمل بیاورند تا خدای ناکرده در دام‌های اینچنینی نیفتند”.

اصول‌گرایان و برخی مقام‌های سپاه پاسداران و حامیان محمود احمدی‌نژاد، به طور متقابل یکدیگر را متهم می‌کنند که در پی مهندسی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هستند. پیش از این برخی اصول‌گرایان تغییرات در دولت را نشانه عزم اطرافیان احمدی‌نژاد برای “مهندسی انتخابات” سال آینده، دانسته و نوشته بودند: “استاندار جدیدی که تا پایان دوره مسئولیتش کمتر از ۸ ماه فرصت دارد فقط به دو دلیل می‌تواند منصوب شود. این چند ماه باید بدون قول جدید بگذرد و فشاری به استاندار که پیگیری وعده‌ها، تلفن دفترش را آرام نمی‌کند نیاید چرا که این‌ها را استاندار قبلی گفته! یا اینکه دیگر کفگیر به ته دیگ خورده و دیگر هیچ خبری نیست. این دو مورد کافی است که استان چند ماهی تعطیل شود و ادارات و نهاد‌ها به تعطیلات و وقت گذرانی تا یک سال دیگر بپردازند تا مگر در بودجه سال ۹۲ وضعیت بهتری داشته و بیشتر سر کار باشند. در کنار این دو حدس بعضی هم می‌گویند دولت دارد خودش را برای برگزاری انتخابات آماده می‌کند؛ بعضی دیگر هم شاید بگویند این استانداران فقط برای ۹ ماه آینده منصوب نشده اند و در اصل استانداران دولت یازدهم هستند”.

برخی رسانه‌ها نیز خبر از تلاش اطرافیان احمدی‌نژاد برای تغییر وزیر کشور داده بودند: “برخی می‌گویند استیضاح وزیر کشور ازسوی نمایندگان حامی دولت یا به قولی وکیل الدوله‌ها پیگیری می‌شود و هدف آن، ادامه تحولات در سطح کلان در وزارت کشور است که این بار نه از طریق جابجایی و برکناری، بلکه از کانال ابزارهای قانونی مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود. در واقع برخی معتقدند نمایندگان حامی دولت با استفاده از اهرم‌های قانونی مجلس، سعی در کنار گذاشتن وزیر کشور دولت احمدی نژاد آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارند تا بتوانند موج تغییرات در ساختار اجرایی انتخابات را این بار در سطحی کلان‌تر و با حذف وزیر کشور سابق از این ساختار دنبال کنند. ازسوی دیگر برخی تحولات گسترده در استانداری‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت کشور را نیز همچون داستان استیضاح وزیر کشور، حاوی اهداف آینده‌نگر انتخاباتی ارزیابی می‌کنند. استانداری‌ها به عنوان دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کشور، نقشی اساسی و محوری در برگزاری انتخابات ایفا می‌کنند و به نوعی بخشی از روند اجرایی برگزاری انتخابات محسوب می‌شوند. عده‌ای معتقدند بخش مهمی از تحولات استانداری‌ها و جابجایی‌های گسترده استانداران، با هدف آماده‌سازی شرایط برای برگزاری انتخابات به نحو دلخواه دولت صورت می‌گیرد”.

در تحولی دیگر، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز، وارد این عرصه شده و نسبت به تلاش برای مهندسی انتخابات واکنش نشان داده است. وی ضمن اشاره به لزوم توجه نسبت به “صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری”، هشدار داده است که “اگر گروه‌های سیاسی بخواهند از راه‌های غیرمعمول و غیرمعقول” در انتخابات عمل کنند، همچون “جریان فتنه با آن‌ها برخورد” خواهد شد و مردم و مسوولان “از این به بعد نیز هر نوع جریان فتنه‌ و انحرافی را سر جای خودشان می‌نشانند”.

به نظر می‌رسد اشاره صادق لاریجانی، متوجه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد باشد که گفته می‌شود اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان کاندیدای خود برای انتخابات در نظر دارند. پیش از این بسیاری از اصول‌گرایان نسبت به حضور مشایی در انتخابات هشدار داده بودند و حتی حسن غفوری‌فرد مدعی شده بود که مشایی چندین ماه است فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates