02.05.2013

‘دستگیری یک دیپلمات ارشد ایرانی در تهران’

بی‌بی‌سی: از راست باقر اسدی، کمال خرازی (وزیر خارجه پیشین ایران) و کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از دستگیری یک دیپلمات ارشد ایرانی در ماه مارس گذشته (اسفند) در تهران خبر داده است.

رویترز می‌گوید که دیپلمات بازداشت شده باقر اسدی نام دارد و پیش از این در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل فعالیت می‌کرده.

بر اساس گزارش رویترز آقای اسدی ۶۱ ساله، از اعضای دبیرخانه گروه دی هشت هم بوده است. گروه دی هشت سازمانی متشکل از چند کشور در حال توسعه و مقر آن در استانبول است.

در خبر رویترز به علت دستگیری و محل نگهداری دیپلمات ارشد ایرانی اشاره ای نشده اما این خبرگزاری به نقل از منبع خبری خود گفته که احتمال دارد دستگیری آقای اسدی با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مرتبط باشد.

رویترز می گوید که تماس خبرنگارش با دفتر نمایندگی ایران در نیویورک بی پاسخ مانده و به طور مستقل نمی تواند جوانب مختلف دستگیری آقای اسدی را تایید کند.

به گزارش رویترز، کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۳ میلادی آقای اسدی را به عضویت گروهی درآورده بود که رابطه جامعه مدنی با سازمان ملل را بررسی می کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که آقای اسدی در اوایل زمستان سال ۲۰۰۴ (در حدود ۹ سال پیش) در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز روشن کرده بود که نظراتش به محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران نزدیک است.

او در همین مقاله درباره قدرت گرفتن محافظه کاران در ایران هشدار داده و پیش‌بینی کرده بود که این طیف سیاسی در صورت قدرت گرفتن به حقوق بشر و ویژگی های نظام جمهوری اسلامی بی توجهی خواهند کرد.

این مقاله پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نوشته شد که طی آن محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران رسید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates