27.07.2018

برگزاری جلسه راهبردی درباره ایران در کاخ سفید

دویچه‌وله: چهار روز پس از تهدید ایران و حسن روحانی از سوی ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اقدام به برگزاری جلسه‌ای پیرامون تعیین استراتژی آمریکا در قبال ایران نموده است. این سومین جلسه‌ای است که بولتون برگزار می‌کند.

“وال استریت ژورنال” روز پنجشنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) با انتشار گزارشی خبر از برگزاری اجلاس استراتژیک دولت آمریکا در قبال ایران داده است؛ اجلاسی که تنها چهار روز پس از انتشار پست توییتری و تهدید کننده ترامپ خطاب به روحانی برگزار می‌شود.

در همین رابطه گفته شده است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه شماری از مشاوران و مسئولان ارشد آمریکا را برای تعیین یک سیاست راهبردی در قبال ایران به کاخ سفید فراخوانده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این سومین جلسه‌ای است که جان بولتون پس از شروع کار خود در ماه آوریل ۲۰۱۸ در ارتباط با ایران برگزار می‌کند.

این جلسات در ارتباط با سیاست دولت آمریکا مبنی بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای برگزار می‌شوند. هدف از این جلسات تدوین یک سیاست راهبردی در قبال جمهوری اسلامی است.

“وال استریت ژورنال” در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که به رغم تهدید آمریکا به تمدید و تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، هنوز بسیاری از ارکان سیاست آمریکا در قبال ایران ناروشن است.

ابهامات برنامه سیاسی آمریکا

“وال استریت ژورنال” به چند مورد از ابهامات ناظر بر سیاست خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرده است. گفته شده است که هرگاه هدف آمریکا از تمدید و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بازگرداندن این کشور بر سر میز مذاکره باشد، آنگاه روشن نیست که آمریکا در قبال موافقت ایران با تجدید مذاکرات حاضر به دادن چه امتیازاتی به ایران است.

افزون بر آن روشن نیست که آیا آمریکا، به موازات دنبال کردن سیاست تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بر آن است تا از نیروی نظامی خود نیز برای عقب راندن ایران از خاورمیانه استفاده کند یا خیر.

در جلسه تدوین استراتژی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک آمریکا، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، شرکت دارند. هدایت جلسه بر عهده جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

“وال استریت ژورنال” در ادامه می‌نویسد که کاخ سفید برگزاری چنین جلسه‌ای را رسما اعلام نکرده است. اما یکی از مسئولان ارشد دولت ترامپ به خبرنگاران گفته است که این سومین باری است که پس از آغاز کار جان بولتون چنین جلسه‌ای در کاخ سفید برگزار می‌شود.

سیاست آمریکا در قبال ایران

روزنامه یاد شده در ادامه می‌نویسد که آمریکا در حال حاضر تمایلی برای مشارکت در یک جنگ تازه در خاورمیانه ندارد. آمریکا بر آن است تا مانع از افزایش نفوذ و قدرت‌گیری چین و روسیه شود و در عین حال هنوز برآیند گفت‌وگوها با کره شمالی ناروشن است.

جان بولتون و مایک پومپئو بر این نکته تاکید کرده‌اند که آمریکا سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال نمی‌کند و خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران است.

روز سه‌شنبه ۲۴ ژوئیه، ترامپ آشکارا از آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته بود.

خواست‌های آمریکا از جمهوری اسلامی ایران چند موضوع را شامل می‌شود. آمریکا از ایران خواسته است برای کسب توافق بر سر برنامه‌ هسته‌ای خود مجددا به پای میز مذاکره بازگردد. افزون بر آن به غنی‌سازی اورانیوم و همچنین به حمایت خود از نیروهای تروریستی و گروه‌های افراطی در منطقه خاتمه دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates