28.07.2018

کاخ سفید ادعای آمادگی ارتش آمریکا برای حمله به ایران را رد کرد

صدای آمریکا: کاخ سفید به گزارشها درباره ادعای آمادگی ایالات متحده برای حمله به ایران واکنش نشان داد و گفت چنین گزارش هایی را تایید نمی کند.

«هوگان گید لی» معاون سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: آنچه می توانم بگویم این است که موضع رئیس جمهوری درباره ایران، از جمله در مورد اقدامات بی ثبات سازی در منطقه و تمایل و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای بسیار روشن است.

وی افزود: این یکی از دلایلی است که او توافق برجام را بدترین توافق در تاریخ دانست چون مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود و در واقع آن راه را برای جمهوری اسلامی هموار می کند.

معاون سخنگوی کاخ سفید افزود: ایالات متحده با همکاران و متحدانش تلاش می کند تا ایران را وادار به تغییر رفتارو توقف اقدامات خود در سراسر منطقه کنیم و با اسرائیل نیز در چارچوب همین هدف کار می کنیم.

روز گذشته، شبکه «ای بی سی» به نقل از منابع خود گزارش داده بود که ایالات متحده آمریکا آماده است بزودی به تاسیسات اتمی ایران حمله کند و این پیش بینی نشان می دهد حمله ممکن است ماه آینده صورت گیرد.

همزمان روز جمعه جیم متیس وزیر دفاع آمریکا این گزارش را «خیالبافی» نامید. وی گفت: اطمینان دارم این اقدام (حمله به ایران) چیزی نیست که در حال حاضر در دست بررسی باشد. فکر می‌کنم داستان‌سرایی، بهترین توصیفی است که می‌توانم درباره آن بگویم

پیش از این، «مالکوم ترونبول» نخست وزیر استرالیا، نیز گزارش شبکه تلویزیونی «ای بی سی» استرالیا را که می گوید وزیران ارشد این کشور برای حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران آماده می شوند، «گمانه زنی» خواند.

روزنامه گاردین با انتشار این خبر، به نقل از مالکون ترونبول نوشت: «من امروز خبری در ای بی سی دیدم که به نقل از منابع دولتی استرالیا چنین ادعایی می کرد.»

به نوشته گاردین، ترونبول در مورد این گزارش گفت: «این گمانه زنی است، و از منابع ناشناس نقل قول می کند.»

نخست وزیر استرالیا به رادیوی ای بی سی گفت: «ای بی سی حتی پیش از پخش این خبر با من یا دفتر من تماسی نگرفت.»

او گفت: «آنها با وزیر خارجه یا دفتر او، وزیر دفاع یا دفتر او، یا رئیس ستاد نیروهای دفاعی تماسی نگرفتند.»

به گزارش ای بی سی، ترونبول گفت: «باید بگویم که هیچ دلیلی ندارم که باور کنم این خبر پایه و اساسی حقیقی دارد.»

یک منبع ارشد امنیتی به ای بی سی گفته بود که تاسیسات دفاعی استرالیا، از جمله تاسیسات کاملا مخفی «پاین گپ» در «قلمروی شمالی» این کشور ممکن است در شناسایی اهدافی در ایران نقش ایفا کنند.

این مبنع به ای بی سی همچنین گفته بود که سرویس های اطلاعاتی بریتانیا نیز ممکن است در این امر مشارکت کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates