01.08.2018

دیگر صرف نمی‌کند؛ کاهش ارزش ریال و بازگشت افغان‌ها از ایران

بی‌بی‌سی: خروج آمریکا از برجام و سقوط ارزش ریال در برابر اسعار خارجی، اوضاع اقتصادی خانواده‌ها و کارگران افغان در ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

شمار کارگران و خانواده‌های مهاجر افغان که در پی بروز گرانی شدید در آن کشور، به افغانستان بر می‌گردند، این روزها رو به افزایش است.

تعداد زیادی از خانواده‌ها در داخل افغانستان هم متکی به پولی هستند که کارگران افغان از ایران می‌فرستند. اما به گفته کسانی که بر می‌گردند این پول حالا در حدی نیست که بتوان با آن زندگی را اداره کرد.

کار و بار بسیاری از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در هرات را سردی کسب و کار خانواده‌ها و کارگران افغان در ایران، گرم کرده است. با شماری از کارگران برگشته از ایران در همین مسافرخانه‌ها ملاقات کردم.

افرادی که از ایران برگشته‌اند می‌گویند حاضر بودند در غربت به کارهای سخت تن بدهند اما چون کارد به استخوان رسیده برگشته‌اند.

حضرتعلی که هشت ماه در ایران کار کرده می‌گوید: “هم مسافرت و دوری از وطن و هم مشکلات اقتصادی. بهتر است در خانه خود باشیم. یک و نیم میلیون تومان که کار کنیم میشه هفت یا شش هزار افغانی. گفتیم بهتر است برگردیم وطن. کل افغان‌ها دارند برمی‌گردند.”

به گفته عبدالسلام، یک جوان دیگر از اهالی ولایت میدان وردک، “تحریم‌ها به جای ایرانی‌ها، ما افغان‌ها را متضرر کرد. هیچ پس‌انداز نداشتیم و مجبور بودیم برگردیم.”

این تنها کارگران مجرد نیستند که افت ارزش تومان و گرانی اجناس در ایران، زندگی آنان را متحول کرده و به آن آسیب زده است.

شماری از خانواده‌هایی که حتی بیست یا سی سال در ایران زندگی کرده‌اند نیز دست از کار کم درآمد و زندگی بی رونق کشیده و به افغانستان برگشته‌اند.

حسن که می‌گوید خرج یک خانواده ده نفری را به دوش دارد اسباب و لوازم خانه خود را هم جمع کرده و به افغانستان کوچیده است.

او را در کمپ انصار که از سوی ریاست عودت مهاجرین برای پذیرایی کوتاه مدت از این افراد ساخته شده یافتم.

گفت: “۳۱ سال در ایران زندگی کردم. مخصوصا در شش ماه اخیر وضعیت خیلی سخت شد، گرانی بود. من هم خانواده ده نفری دارم. گفتم برگردم کشور خودم.”

شمار دقیق تمام کارگران و خانواده هایی که در ماه‌های اخیر برگشته اند مشخص نیست و منتشر نشده است.

مقام‌های محلی در هرات تنها آمار افغان‌های برگشته از مرز اسلام قلعه را دارند.

عین‌الدین اسلمی مسئول کمپ انصار می‌گوید: “به نظر من تفاوت چشمگیری دیده می‌شود. مثلا وقتی آمارهای سه ماه آخر پارسال را با سه ماه اول امسال مقایسه می‌کنیم می بینیم که شمار افرادی که خود بر می‌گردند دو برابر شده است. در سه ماه اول پارسال بیش از دوصد نفر و در سه ماه اول امسال بیش از چهارصد نفر به علت مشکلات اقتصادی دست از کار و اقامت در ایران کشیده و برگشته‌اند.”

او گفته است که این آمار تنها متعلق به مرز اسلام قلعه است و دقیقا مشخص نیست چه تعداد از افغان‌ها ازایران برگشته‌اند. چون عده‌ای هم از مرزهای نیمروز و یا با هواپیما به افغانستان آمده‌اند.

خانواده‌هایی که پس از ماه‌ها و سال‌ها کار و اقامت در ایران به افغانستان برگشته‌اند اینجا هم آینده و سرنوشت‌شان روشن نیست. آنان اما امیدوارند. امیدوار به رسیدن به زندگی بهتر در خانه خودشان.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates