02.08.2018

«عقب‌نشینی» نیروهای ایرانی از حوالی بلندی‌های جولان در سوریه

رادیوفردا: خبرگزاری روسی تاس به نقل از نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه خبر داد که نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی ده‌ها کیلومتر از بلندی‌های جولان در این کشور فاصله گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، دهم مردادماه، به نقل از این خبرگزاری گفت که نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان ۸۵ کیلومتر از بلندی‌های جولان، مرز سوریه و اسرائیل، فاصله گرفته‌اند.

این خبر کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که نخست وزیر اسرائیل خبر داد که در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیامی روشن به او داده است.

«پیام روشن» آقای نتانیاهو این بود که کشورش مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است.

یک هفته بعد خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو با پیشنهاد روسیه درباره ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه، حتی در یکصد کیلومتری مرز جولان، مخالفت کرده است.

حال آلکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه آقای پوتین در امور سوریه، به خبرگزاری تاس گفته است که «ایرانی‌ها عقب‌نشینی کردند و نیروهای شیعه دیگر آنجا نیستند».

به گفته آقای لاورنتیف، «ممکن است» هنوز «مستشاران» ایرانی در میان نیروهای سوری نزدیک به جولان باشند، اما دیگر از «واحدهای سنگین زرهی که می‌توانند تهدیدی برای اسرائیل باشند» تا فاصله ۸۵ کیلومتری خبری نیست.

ایران همچنان تأکید دارد که بنا به دعوت دولت قانونی بشار اسد در سوریه حضور «مستشاری» دارد.

با وجود این علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، هفته گذشته گفته بود که ایران، در صورت درخواست سوریه، «فوراً» این کشور را ترک خواهد کرد.

نیروهای ارتش بشار اسد با کمک چشمگیر روسیه و ایران و حزب‌الله توانسته‌اند در چند ماه گذشته مناطق وسیعی از جنوب غربی سوریه را از نیروهای شورشی مخالف حکومت این کشور بازپس بگیرند.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو./ پ. پ.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates