10.08.2018

محمود احمدی‌نژاد خواستار کناره‌گیری حسن روحانی شد

دویچه‌وله: محمود احمدی‌نژاد در یک پیام ویدئویی ادامه حضور روحانی در مقام ریاست جمهوری را به ضرر ملت و خود او عنوان کرد. او می‌گوید سران سه قوه و هر دو جناح سیاسی در به صفر رساندن اعتماد عمومی به کل سیستم مسئول هستند.

کانال تلگرامی دولت بهار، رسانه حامیان رئیس دولت‌های نهم و دهم روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد بخش‌هایی از یک پیام ویدئویی محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد و وعده داد فیلم کامل این پیام را به زودی منتشر کند.

احمدی‌نژاد می‌گوید قصد دارد به طور مشخص درباره “دولت فعلی یعنی دولت یازدهم و دوازدهم” با مردم صحبت کند؛ دولتی که به گفته او “بر یک سلسله مبانی نادرست و طراحی شده شکل گرفت”.

رئیس جمهور پیشین می‌گوید سخنان حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی مبنی بر این که “انبارها خالی است، خزانه هم خالی ست، دولت هم بدهکار است” همه از اساس خلاف واقع بوده است.

او رئیس جمهوری کنونی را متهم کرد که در پنج سالی که دولت را در اختیار داشته یک رکود اقتصادی ادامه‌دار را به کشور تحمیل کرده است. روحانی و حامیانش بارها گفته‌اند که دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی بود.

احمدی‌نژاد با بیان این که در مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی “امتیازات داده شده و چیزی نصیب ملت نشده” می‌پرسد: «چه کسی مسئول این وضعیت است؟!»

او خاطر نشان کرد که پنج سال پس از بر سر کار آمدن دولت روحانی اقتصاد ایران “در آستانه متلاشی شدن” است و “اعتماد عمومی به کل سیستم به صفر نزدیک شده” اما مسدولان دولتی کماکان “خلاف واقع تحویل ملت” می‌دهند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که “ملت کلا ناراضی است” و حسن روحانی را قبول ندارد خطاب به او گفت: «ادامه حضور شما هم به ضرر ملت است و هم به ضرر خود شما.»

“بهتر است روحانی ادامه ندهد”

رئیس جمهور پیشین همچنین گفته است: «آقای روحانی شما، تمام حامیانتان، دو جناح سیاسی کشور و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند.» او توصیه کرد: «باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید.»

احمدی‌نژاد که رهبر جمهوری اسلامی، او را نزدیک‌ترین رئیس جمهور به خود می‌خواند و برخی حامیانش به عنوان “معجزه هزاره سوم” از او یاد می‌کردند سال گذشته نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه شده بود.

رئیس دولت‌های نهم و دهم در نامه‌ای که ۲۲ آبان ۹۶ برای خامنه‌ای نوشت و متن آن را دو هفته بعد علنی کرد هشدار داده بود: «شرایط جاری کشور، امید به تحقق آینده بهتر را، از رهگذر ساز و کارهای موجود، به حداقل رسانده است.»

احمدی‌نژاد در این نامه به جز درخواست برکناری رئیس قوه قضائیه که منصوب خامنه‌ای است، شورای نگهبان را نیز که فقیهان آن منصوب او هستند و نهادهای نظامی را که فرماندهی آنها را بر عهده دارد به مهندسی و دخالت در انتخابات متهم کرد.

جناح اصلاح‌طلب حکومت معتقد است اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ حاصل همین مهندسی و دخالت‌ها بوده است.

پیام ویدئویی احمدی‌نژاد و درخواست کناره‌گیری از روحانی، در روزهایی منتشر می‌شود که طرح سوال از رئیس دولت دوازدهم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و مدتی پیش شماری از اصول‌گرایان تندرو زمزمه طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهوری را نیز مطرح کرده‌اند.

روحانی به دلیل ناتوانی دولت در رویارویی با معضلات و بحران اقتصادی ایران که از جمله به افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی منجر شده، بیش از پیش با انتقاد، حتی از طرف حامیان پیشین خود روبرو شده است.

“روحانی تمام شده است”

صادق ملکی، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی زیر عنوان “روحانی تمام شده است” که ۱۸ مرداد در سایت “دیپلماسی ایرانی” منتشر شد نوشت: «در ایام و ضرروت روزهای همدلی، نالیدن از دوست دشوار و به نوعی خودزنی است. اما نگفتن و سکوت نیز شاید فرصت اندک اصلاح را به قربانگاه مصلحت ببرد.»

او با اشاره به سکوت طولانی حسن روحانی که با انتقادهای زیادی از سوی همه جناح‌ها روبرو شده، به گفت‌وگوی تلویزیونی دو روز پیش او اشاره کرد و افزود در حالی که جامعه نگران اوضاع ناشی از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها است رئیس دولت “چیزی برای گفتن نداشت”.

ملکی اردیبهشت سال پیش در یادداشتی برای سایت “دیپلماسی ایرانی” نوشته بود: «دولت احمدی‌نژاد بدون درک معادلات نظام بین‌الملل با کاغذ پاره دانستن قطعنامه‌ها، پرونده ایران را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد برده بود، اما انتخاب روحانی و عقلانیت منجر به برجام توانست ایران را از خطر جنگ دور نموده و مانع از تکرار تاریخ تلخ ترکمنچای و حاشیه‌های آن گردد.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ملکی با انتقاد شدید از روحانی به خاطر عدم تحقق وعده‌هایش برای مقابله با رانت‌خواری و فساد، گفتن صریح حقایق به مردم، و نزدیک شدن به وعده‌های انتخاباتی می‌گوید رفتار رئیس دولت در روزهای بحرانی اخیر نشان داده که او بر خلاف اکبر هاشمی رفسنجانی “مرد روزهای سخت” نیست.

این تحلیلگر سیاسی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: «به نظر می‌رسد روحانی بیش از همه به مردم ایران یک عذرخواهی با صدای بلند بدهکار است.» صادق ملکی افزود از آنجا که جای رئیس جمهوری نیست، به نوبه خود از مردمی که تحت تاثیر یاداشت‌ها و مصاحبه‌هایش به روحانی رای داده‌اند از آنها عذرخواهی می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates