11.08.2018

ظریف در نیویورک با مقام‌های آمریکا دیدار نمی‌کند

دویچه‌وله: محمدجواد ظریف که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به زودی به نیویورک می‌رود، گفته است دیداری با مقام‌های آمریکایی نخواهد داشت. دونالد ترامپ اخیرا آمادگی خود را برای دیدار با مقام‌های ایرانی اعلام کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه (۲۰ مرداد/ ۱۱ اوت) خبرهای مربوط به احتمال مذاکره با مقام‌های آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را تکذیب کرد. ظریف به خبرگزاری تسنیم گفت، قرار نیست در آینده نزدیک با مایک پومپئو، همتای آمریکایی خود دیدار کند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «ما بارها موضع خود را اعلام کردیم. درباره پیشنهاد اخیر ترامپ نیز موضع رسمی‌ هم از سوی رئیس‌جمهور و هم از سوی ما اعلام شد. آمریکایی‌ها صداقت ندارند. ضمن اینکه آنها درگیر اعتیاد خود هستند، اعتیاد تحریم اجازه نخواهد داد که ‌گفت‌و‌گویی صورت بگیرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) در جریان کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در واشینگتن اعلام کرد، اگر ایرانی‌ها آمادگی داشته باشند او نیز حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با آنها ملاقات کند.

مقا‌م‌های ایران پیشنهاد ترامپ را رد کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین واکنش، پیشنهاد ترامپ را در چارچوب “جنگ روانی طراحی شده آمریکا علیه ایران” توصیف کرد. حسن روحانی نیز پیشنهاد ترامپ را “جنگ روانی” خواند و گفت: «کسی که از مذاکره کردن خارج شد دولت ترامپ بود وگرنه کشور ما همیشه از مذاکره استقبال کرده است، به شرط اینکه صداقت در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد.»

محمدجواد ظریف هم‌چنین خبر دریافت پیام از سوی آمریکا از طریق وزیر خارجه عمان را نیز رد کرد.

ظریف در پاسخ به این پرسش خبرگزاری تسنیم که رفت و آمد دیپلمات‌های ایران و عمان با چه هدفی صورت می گیرد، تصریح کرد: «اساساً ما در سیاست خارجه روابط دوجانبه با همسایگان و دوستانمان داریم. اینطور نیست که برای هدف سومی رفت و آمد با کشوری داشته باشیم.»

جواد ظریف حدود یک ماه پیش به مسقط سفر کرد. یک روز پس از سفر ظریف، یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به واشینگتن رفت. مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفت: «بر اساس رفت و آمدهای مقامات عمان، ممکن است سناریویی مانند برجام در حال انجام باشد.»

اشاره مقام سابق وزارت خارجه ایران به نخستین دیدارهای محرمانه ایران و آمریکا در سال ۱۳۹۰ در مسقط با میانجیگری مقام‌های عمان است که بعدها به امضای توافق هسته‌ای (برجام) منجر شد.

“احتمال مذاکره با آمریکایی‌ها صفر است”

هم‌زمان علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد در مجلس و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی نیز احتمال دیدار ظریف با مقام‌های آمریکایی در حاشیه مجمع سازمان ملل را رد کرده است.

او روز شنبه به خبرآنلاین گفت: «من احتمال مذاکره با آمریکا را صفر می‌دانم چراکه سیاست اعلام شده و اعمال شده آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است و این سیاست‌ها کاملا خصمانه و تحقیرآمیز است.»

وی با بیان اینکه “موضع آمریکایی‌ها کاملا خصمانه است” گفت: «در چنین شرایطی نباید از موضع ضعف با طرف مقابل مذاکره کرد.»

بروجردی در پاسخ به این سوال که “ایران اموال بسیاری در آمریکا دارد که می‌تواند با بهبود روابط آن اموال را آزاد کند” گفت: «این اموال سالها است در آن کشور بلوکه شده و روال خاص خود را دارد. ما پرونده های متعددی در محاکم بین‌المللی داشتیم که در برخی موارد پیروز شدیم و توانستیم این اموال را پس بگیریم بنابراین اگر فکر کنیم از طریق مذاکره می‌توانیم به اموال خود برسیم اشتباه است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates