04.05.2013

وال استریت ژورنال: بمب سنگرشکن آمریکا آماده حمله به تاسیسات فردو

بی‌بی‌سی: جدیدترین نوع بمب سنگرشکن برای حمله به تاسیسات هسته ای فردو طراحی شده است

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است ارتش آمریکا بزرگترین نوع بمب‌ سنگرشکن خود را برای مقابله احتمالی با ایران بازطراحی کرده تا قابلیتها و توانایی آن را بیافزاید.

بمب‌های سنگرشکن از حفاظهای بتنی می‌گذرند تا به عمق هدف برسند و سپس منفجر می شوند.

وال استریت ژورنال نوشته یک هدف آمریکا در بازطراحی این بمب سنگرشکن برای حمله احتمالی به مراکز اتمی ایران این است که به اسرائیل نشان دهد در مقابله نظامی با ایران در صورت شکست دیپلماسی جدی است.

این روزنامه می گوید جدیدترین نوع بمب سنگرشکن که بیش از ۱۳.۵ تن وزن دارد برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای فردو در نزدیکی شهر قم طراحی شده است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا و اسرائیل اکنون اطمینان یافته اند که تاسیسات فردو را می توان از هوا هدف قرار داد و این مسئله می تواند به حل و فصل دیپلماتیک مسئله تحقیقات اتمی ایران کمک کند.

مقامات آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۲ گفته بودند که بزرگترین بمبهای سنگرشکن آن کشور احتمالا قدرت رسیدن به تاسیسات زیرزمینی در فردو برای تخریب تاسیسات غنی سازی اورانیوم را ندارند.

اما اکنون یک مقام نظامی آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است “امیدوارم مجبور نشویم از آنها استفاده کنیم، اما اگر مجبور شویم می دانیم که کارساز خواهند بود.”

وزارت دفاع آمریکا بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای ساختن و سپس بازطراحی بیست بمب سنگرشکن هزینه کرده است.

آخرین دور گفت‌وگوهای اتمی ایران با قدرتهای بزرگ جهان در شهر آلماتی قزاقستان در فروردین ماه برگزار شد و قرار شده است دور بعدی مذاکرات در ۲۵ اردیبهشت ماه در استانبول انجام شود.

ایران همواره تاکید داشته که تحقیقات اتمی آن کشور صلح آمیز بوده و در راستای تامین برق و همچنین رادیوایزوتوپهای دارویی بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates