19.08.2018

۲۰ توصیه‌ی یک تاریخ‌دان برای زندگی و مبارزه در آمریکای ترامپ

شفقنا: «تیموتی اسنایدر» استاد تاریخ دانشگاه «ییل» و متخصص حوزه‌ی اروپای مرکزی و شرقی است. او در مطلبی که روی صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده است مواردی را برای مبارزه‌ی مدنی در دوران حکمرانی ترامپ به مخاطبان خود پیشنهاد کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه‌ شفقنا در این مطلب آمده است:
مردم اروپا در قرن ۲۰ با چشم خود دیدند که دموکراسی راه را برای فاشیسم، نازیسم، یا کمونیسم باز کرد. مردم آمریکا هم عاقل‌تر از آن اروپایی‌ها نیستند. تنها مزیت ما این است که شاید بتوانیم از تجربه‌ی آنها چیزی بیاموزیم. الان زمان خوبی برای این کار است. این موارد ۲۰ درسی است که از قرن هولناک بیستم می‌توانیم کسب کنیم، و البته هر مورد با شرایط روز جفت و جور شده است.

۱. جلو جلو فرمانبرداری نکنید. استبداد بخش زیادی از قدرت خود را مفت و مجانی بدست می‌آورد. در زمانه‌ای شبیه زمان ما، افراد از پیش با خود فکر می‌کنند حالا که دولت زورگوتری سرکار آمده است چه توقعی از آنها خواهد داشت، و بعد بدون اینکه کسی از آنها بخواهد دست بکار آن توقعات می‌شوند. شما همین الان هم دست بکار شده‌اید، مگر نه؟ دست نگه دارید. فرمانبرداری پیش‌دستانه اختیار عمل را به بالادستی‌ها می‌دهد و اسارت را تسریع می‌کند.

۲. حفاظت از یک نهاد را بر عهده بگیرید. مسائل دادگاه‌ها یا رسانه‌ها، یا یک دادگاه یا یک روزنامه را، پی بگیرید. حرف از «نهادهای ما» نزنید مگر تا وقتی که با اقدام جانبدارانه نسبت به این نهادها آنها را از آن خود کرده باشید. نهادها خودشان از خودشان حفاظت نمی‌کنند. مثل دومینو فرو می‌ریزند مگر اینکه هر کدام را از اول محافظت کنیم.

۳. ضوابط اخلاق حرفه‌ای را مرور کنید. وقتی رهبران حکومت یک الگوی منفی از خود می‌سازند، تعهدات حرفه‌ای نسبت به عمل شرافتمندانه اهمیت بسیار بیشتری می‌یابد. خدشه دریک حکومت مبتنی بر حاکمیت قانون بدون استفاده از وکلا دشوار است، و برای برپایی دادگاه‌های فرمایشی هم حتما به قاضی نیاز دارند.

۴. وقتی به سخنان سیاستمداران گوش می‌دهید، حواستان به برخی کلمات خاص باشد. مراقب باشید که چقدر زیاد از کلمات «تروریسم» و «افراط گرایی» استفاده می‌کنند. حواستان خوب به اصطلاحات مهلک «وضعیت استثنایی» و «وضعیت اضطراری» باشد. هرگاه کلمات وطن‌دوستانه را خائنانه لق‌لقه‌ی زبان خود می‌کنند عصبانی شوید.

۵. وقتی اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ می‌دهد خونسردی خود را حفظ کنید. وقتی حمله‌ی تروریستی رخ می‌دهد، یادتان باشد که همه‌ی دیکتاتورها در همه‌ی زمان‌ها برای تحکیم قدرت خود یا منتظر چنین رخدادهایی هستند یا تعمدا برای وقوع آن برنامه‌ریزی می‌کنند. ماجرای آتش‌سوزی «رایشتاگ» [در آلمان نازی] را در ذهن داشته باشید. یک فاجعه‌ی ناگهانی که مستلزم پایان توازن قوا، ختم حضور احزاب مخالف، و امثال این مسائل است، قدیمی‌ترین ترفند در دستورالعمل هیتلری‌های جهان است. شما گولش را نخورید.

۶. با زبان مکالمه‌‌ی خود مهربان باشید. عباراتی که دیگران بکار می‌برند شما بر زبان نیاورید. سعی کنید شیوه‌ی سخن‌گویی خاص خودتان را داشته باشید، حتی اگر فکر می‌کنید مضمون حرفتان همان چیزی است که بقیه می‌گویند. (قبل از خواب اینترنت را بی‌خیال شوید. موبایل و این چیزها را به اتاق خوابتان راه ندهید، و کتاب بخوانید).

۷. ایستادگی کنید. بالاخره یک نفر باید ایستادگی کند. همرنگ بقیه شدن در حرف و عمل کار آسانی است. اینکه کاری متفاوت کنید یا حرف متفاوتی بزنید شاید حس خوبی نداشته باشد. اما بدون این احساس بد، آزادی هم در کار نخواهد بود. و همان لحظه‌ای که سرمشقی برای دیگران می‌شوید، طلسم وضعیت موجود شکسته می‌شود، و دیگران هم از شما یاد خواهند گرفت.

۸. به حقیقت ایمان داشته باشید. چشم بستن بر حقایق یعنی بی‌خیال شدن آزادی. اگر هیچ چیز درستی وجود نداشته باشد، خب هیچ کس هم نمی‌تواند از قدرت انتقاد کند چون مبنایی برای انتقاد خود ندارد. اگر هیچ چیز درست نباشد، پس همه چیز سرکاری است.

۹. اهل تحقیق باشید. خودتان از مسائل سر دربیاورید. برای مقالات بلند بیشتر وقت بگذارید. با اشتراک در نشریات چاپی به یاری روزنامه‌گاری تحقیقی بروید. حواستان باشد که بخشی از محتوای روی صفحه نمایشتان با هدف آسیب زدن به شما منتشر شده است. وب‌سایت‌هایی را دنبال کنید که حملات پروپاگاندایی خارجی را موشکافی می‌کنند.

۱۰. با گوشت و پوست خود درگیر سیاست شوید. قدرت به دنبال آن است که با بدنتان نرم و راحت روی صندلی لم بدهید و احساساتان را روی صفحه نمایش حیف و میل کنید. بروید بیرون. هیکلتان را به جاهای ناآشنا بکشانید و با آدم‌های غریبه روبرو شوید. دوستان جدید بیابید و با آنها قدم بزنید.

۱۱. ارتباط چهره به چهره داشته باشید و گپ بزنید. نه فقط برای اینکه آداب معاشرت را رعایت کرده باشید. از همین مسیر است که می‌توانید با اوضاع اطرافتان در تماس باشید، مرزهای اجتماعی غیر ضروری را بشکنید، و دریابید به چه کسی می‌توانید اعتماد کنید و به چه کسی نه.

۱۲. نسبت به رنگی که دنیا به خود می‌گیرد حساس باشید. حواستان به صلیب‌های شکسته و دیگر نمادهای نفرت‌افروز باشد. نگاهتان را بر نگیرید و به این چیزها عادت نکنید. خودتان دست بکار حذف اینگونه نمادها شوید و برای بقیه هم سرمشقی شوید که چنین بکنند.

۱۳. جلوی حکومت تک حزبی را بگیرید. روزگاری احزابی که کل حکومت را ملک طلق خودشان می‌کردند اسم دیگری داشتند. یک لحظه‌ی تاریخی را به چنگ می‌آوردند تا حیات سیاسی را برای رقبای خود غیر ممکن کنند. تا می‌توانید در رأی‌گیری‌های محلی و ایالتی شرکت کنید.

۱۴. اگر از دستتان بر می آید، بطور منظم به حرکت‌های عام المنفعه کنید. یک خیریه را انتخاب کنید و امکان پرداخت خودکار را فعال کنید.

۱۵. یک حریم خصوصی برای خودتان درست کنید. از بین حاکمان آنهایی که کثیف‌تر هستند با چیزهایی که از شما می‌دانند مجبورتان می‌کنند که مطیعشان شوید. رایانه‌تان را از وجود بدافزارها پاک کنید. یادتان باشد که ایمیل حساب و کتاب ندارد. یا به فکر استفاده از دیگر انواع ارتباط اینترنتی باشید، یا خیلی ساده کلا کمتر از اینترنت استفاده کنید. تعاملات شخصی و رویاروی داشته باشید. در همین راستا، هر مشکلی که از نظر حقوقی گریبانگیرتان است حل و فصل کنید. حکومت استبدادی با باج‌خواهی و رشوه‌گیری جلو می‌رود، و هر دم دنبال قلابی است که با آن شما را گیر بیاندازد. سعی کنید خیلی بزک به دست او ندهید.

۱۶. از تجربه‌ی دیگر افراد در دیگر کشورها بیاموزید. ارتباط خود با دوستان خارج از کشورتان را حفظ کنید، یا دوستان جدیدی آن سوی آب پیدا کنید. دشواری‌های فعلی عارضه‌ای از یک جریان کلی است. و هیچ کشوری هم قرار نیست به خودی خود راه حلی بیابد. پاسپورت خودتان و خانواده‌تان را آماده و دم دست داشته باشید.

۱۷. مراقب شبه نظامی‌ها باشید. وقتی مردان تفنگ به‌دست که همیشه مدعی بوده‌اند ضد نظام هستند، یکباره یونیفورم به تن می‌کنند و با مشعل و تصویر یک رهبر رژه می‌روند، یعنی پایان نزدیک است. وقتی شبه نظامیان هوادار رهبر و پلیس و ارتش رسمی دست به دست هم می‌دهند، بازی تمام است.

۱۸. اگر شغلتان ایجاب می‌کند که مسلح باشید حواستان جمع باشد. اگر بخاطر مشاغل دولتی سلاح حمل می‌کنید، خدا پشت و پناهتان باشد. اما بدانید که در اتفاقات زشت گذشته، پای افسران پلیس و سربازانی به میان آمد که یک روز به خود آمدند و دیدند مشغول کارهای غیر معمول هستند. آماده‌ی نه گفتن باشید.

۱۹. تا می‌توانید شجاع باشید. اگر هیچ یک از ما آماده‌ی مردن برای آزادی نباشد، آن وقت همه‌ی ما در اسارت خواهیم مرد.

۲۰. وطن خود را دوست داشته باشید. رییس‌جمهوری که قرار است بر سر کار بیاید وطن‌دوست نیست. برای نسل‌های آینده تصویر خوبی از آمریکا به جای بگذارید. به آن نیاز دارند.

منبع: Facebook / Timothy Snyder

ترجمه: شفقنا

انتهای پیام

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates