21.08.2018

بازداشت دو ایرانی در آمریکا به اتهام “جاسوسی”

دویچه‌وله: دو ایرانی در آمریکا به ظن جاسوسی برای دولت ایران بازداشت شدند. این دو نفر متهم‌ شده‌اند که به مأموریت از سوی ایران اطلاعاتی در مورد سازمان مجاهدین خلق و مراکز یهودی‌ جمع‌‌آوری کرده‌اند.

دو ایرانی روز دوشنبه ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) در آمریکا به “جاسوسی” برای دوایر اطلاعاتی جمهوری اسلامی متهم شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری آمریکا احمدرضا محمدی دوستدار، شهروند ایرانی ـ آمریکایی و مجید قربانی از ایالت کالیفرنیا را به همکاری با یکدیگر برای زیر نظر گرفتن مراکز یهودی و رخنه در سازمان مجاهدین خلق به مأموریت از سوی جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است.

این دو نفر روز ۹ اوت بازداشت شدند، اما دادگاه واشنگتن اتهام آن‌ها را تا پیش از دوشنبه اعلام نکرده بود.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، دوستدار ۳۸ ساله که ساکن ایران است در ژوئیه ۲۰۱۷ به شیکاگو سفر کرد و مأموران او را دیده‌اند که از “مرکز هیلل” و “خانه خباد” متعلق به یهودیان در نزدیکی دانشگاه شیکاگو عکس می‌گیرد.

در کیفرخواست وزارت دادگستری توضیح داده نشده که او از عکس‌برداری چه هدفی داشته است.

او سپس به کالیفرنیا سفر و در آن‌جا با قربانی ملاقات کرد که طبق دادخواست، این ملاقات ظاهرا اولین ملاقات آن‌ها بوده است.

دو ماه بعد قربانی ۵۹ ساله برای یک روز به نیویورک پرواز می‌کند و در آن جا با شرکت در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، از حاضران در مراسم عکس می‌گیرد.

دوستدار در ماه دسامبر به کالیفرنیا بازمی‌گردد تا اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مجاهدین خلق را دریافت کند.

در مکالمات این دو که توسط پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ضبط شده شنیده می‌شود که قربانی می‌گوید، تلاش میکند در سازمان مزبور “رخنه” کند. دوستدار نیز در مورد این که به او دستور داده شده اطلاعاتی جمع‌آوری کند توضیح می‌دهد.

او در این مکالمه می‌گوید: «من این عکس‌ها را به بچه‌ها می‌دهم تا تحقیق کنند.»

در دادخواست آمده که دوستدار به قربانی ۲۰۰۰ دلار پول پرداخت کرده است.

طبق دادخواست، در مارس و آوریل سال جاری قربانی به ایران رفت و اطلاعات جمع‌آوری شده از مجاهدین خلق را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار داده و فهرستی از “وظایف” خود برای نفوذ در سازمان یادشده دریافت کرده است.

در ماه مه قربانی در گردهمایی وابسته به سازمان مجاهدین خلق در واشنگتن با عنوان “آزادی برای حقوق بشر” شرکت کرد و در آن‌جا از سخنرانان و شرکت‌کنندگان عکس گرفت.

دوستدار و قربانی متهم شده‌اند که به عنوان مأموران ثبت‌نشده جمهوری اسلامی در آمریکا فعالیت کرده‌ و با این همکاری با دولت ایران، تحریم‌ها و قوانین آمریکا را نقض کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates