23.08.2018

صدور حکم بازداشت یک ماهه علیۀ قاسم شعله ‌سعدی و آرش کیخسروی، کسب آزادی آنان را پیش از این مدت ناممکن می‌کند

رادیوفرانسه: قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری، بگزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۳۰ مردادماه / ٢١ اوت، با لباس زندان و پابند و دست‌بند به دادسرای اوین منتقل شده و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت یک ماهه به زندان تهران بزرگ معروف به زندان فشافویه بازگردانده شدند. این دو حقوقدان روز شنبه ۲۷ مرداد ماه بهنگام شرکت در یک گردهمائی اعتراضی به نظارت استصوابی و قرارداد دریای خزر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بودند.

خبرگزاری هرانا به نقل از یک منبع مطلع می‌نویسد این دو وکیل دادگستری به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» متهم شده‌اند.

بگفتۀ محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع قاسم شعله سعدی، اتهام نخستین وارد شده به موکل او «اخلال در نظم عمومی» بوده است. بنوشتۀ تارنمای کلمه در ابتدا «بازپرس شعبۀ ۵ اتهام اخلال در نظم عمومی را به آنها تفهیم و برای این دو وکیل قرار کفالت صادر کرده بود. اما با فشار دادستان تهران، جعفری دولت آبادی، ونهادهای امنیتی، بازپرس اتهام و قرار صادره را تغییر داده» است.

محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع قاسم شعله سعدی، روز سه شنبه اعلام کرد که در «مهلت قانونی نسبت به قرار بازداشت اعتراض خواهد کرد» زیرا به گفتۀ وی اتهام وارد شده بر موکل او با تعریف قانونی از عمل انجام گرفته مطابقت ندارد. بگفتۀ او صدور قرار بازداشت یک ماهه به این معناست که در این مدت با سپردن هیچ سندی نمی توان آزادی آنان را کسب کرد.

در گردهمائی روز شنبه ۲۷ مردادماه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، علاوه بر قاسم‌شعله سعدی و آرش کیخسروی، مسعود جوادیه، وکیل دادگستری و محمد نوری زاد، کنشگر مدنی، و نیز شماری از شهروندان دیگر دستگیر شدند. برخی از بازداشت‌شدگان چند ساعت بعد آزاد شدند و در پایان وقت اداری روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه نیز مسعود جوادیه و محمد نوری زاد با قرار کفالت آزاد شدند. قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی به زندان تهران بزرگ انتقال یافتند.

قاسم شعله‌سعدی یک روز پیش از تظاهرات یاد شده با انتشار ویدیویی گفته بود کشور در حال اضمحلال و فروپاشی است . وی به تأسی از محمد مصدق برای مقابله با نظارت استصوابی در بهارستان حاضر خواهد شد.

قاسم شعله‌سعدی، حقوقدان و نماینده پیشین در دو دوره مجلس شورای اسلامی، پیش‌ از این به اتهام «توهین به رهبری نظام جمهوری اسلامی» از طریق انتشار نامه معروفش در سال ۸۱ و نیز «تبلیغ علیه نظام» از سوی دادگاه انقلاب محکوم شد و مدتی را درزندان گذراند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates