31.08.2018

انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به عراق؛ تولید توسط گروه‌های شیعه

رادیوفردا: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی که روز جمعه، نهم شهریورماه، منتشر شد از انتقال موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی به عراق و تلاش برای تولید این نوع موشک در خاک این کشور خبر داد.

رویترز به نقل از منابع غربی گفت که «به نظر می‌رسد ایران در حال تبدیل عراق به پایگاه موشکی خود است».

این منابع همچنین گفته‌اند که انتقال این موشک‌ها که «شمار آنها به ده‌ها موشک می‌رسد» پیامی به آمریکا و اسرائیل، به ویژه پس از حملات هوایی علیه نیروهای ایرانی در سوریه ارزیابی می‌شود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابعی ایرانی و عراقی گزارش داده که مقام‌های جمهوری اسلامی از حدود یک سال و نیم پیش به این تصمیم رسیدند که موشک‌های خود را در عراق استفاده کنند، اما فعالیت عملی آنها و «ارسال لانچرها به خاک عراق» در چند ماه اخیر صورت گرفته است.

گزارش رویترز محل تأسیسات موشکی را که ایران قرار است در عراق احداث کند یا گسترش دهد، در زعفرانیه واقع در شرق بغداد، جرف‌ صخر واقع در شمال کربلا، و محلی در اقلیم کردستان ذکر کرده است.

هر سه محل یادشده در کنترل شبه‌نظامیان شیعی قرار دارد و به نوشته رویترز، نیروهای عراقی آموزش‌های موشکی لازم را در ایران دیده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در «ایران و غرب و عراق»، موشک‌های ایرانی زلزال، فاتح ۱۱۰ و ذوالفقار را از جمله موشک‌هایی معرفی کرد که به عراق منتقل شده‌اند.

این خبرگزاری با اشاره به برد این موشک‌ها، که بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است، گفته است که در صورت شلیک این موشک‌ها از جنوب یا غرب عراق، پایتخت‌های اسرائیل و عربستان سعودی در تیررس سپاه قدس خواهند بود.

آمریکا سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را در فهرست گروه‌های حامی تروریسم قرار داده و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو، نیز مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است.

در گزارش رویترز اشاره می‌شود که قاسم سلیمانی شخصا نظارت بر برنامه انتقال این موشک‌ها را بر عهده داشته است.

هیچ یک از مقام‌های رسمی آمریکا، ایران و عراق حاضر به مصاحبه با رویترز و اظهار نظر در این باره نشده‌اند. با این حال یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که ایران در ماه‌های اخیر مقادیری موشک به عراق منتقل کرده اما او نمی‌تواند تایید کند که این موشک‌ها در وضعیت شلیک قرار گرفته باشند.

اسرائیل و عربستان سعودی نیز هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران به بهبود صلح جهانی منجر نشد و جمهوری اسلامی پس از آن نیز به «فعالیت‌های موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه» ادامه داد، خروج واشینگتن از برجام را اعلام کرد.

کشورهای اروپایی نیز گفته‌اند با اینکه به تداوم برجام پایبند می‌مانند اما درباره دو موضوع فعالیت‌های موشکی ایران و اقداماتش در منطقه «نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارند».

گزارش اختصاصی رویترز یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه اظهار داشت ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته‌ای، برنامه موشکی بالیستیک خود و همچنین نقشش در ثبات خاورمیانه اجتناب کند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates