04.09.2018

يك نام در دادگاه مشايى: “ليلا زند كيست؟”


نواندیش: اعتماد: ليلا زند اسمي بود كه قاضي دادگاه در جلسه رسيدگي به اتهامات مشايي و در كنار آزيتا شفازند مطرح شد اما موضوع ليلا زند پيچيدگي‌هاي بيشتري نسبت به شفازند دارد.

شايد اسم «ناياك» يا همان شوراي ملي امريكاييان ايراني را شنيده باشيد اما توضيح مختصري درباره اين سازمان خالي از لطف نيست. ناياك يك سازمان غير‌انتفاعي در جهت حمايت از حقوق سياسي ايرانيان امريكا در چارچوب قوانين امريكاست.

مديريت اين شورا را تريتا پارسي برعهده داشته و مقر آن در شهر واشنگتن‌دي‌سي است؛ همان شهري كه شفازند فعاليت‌هاي خود در حوزه زنان را در آن انجام مي‌داد.

هرچند سند معتبري دال بر همكاري شفازند با ناياك در دسترس نيست اما اين موضوع درباره ليلا زند صدق نمي‌كند زيرا در سال ٩٠ عكسي از يكي از جلسات ناياك منتشر شد كه «زند» در آن حضور دارد.

يكي از نكات جالب توجه اين تصوير حضور آلن اير (سخنگوي وقت وزارت امور خارجه امريكا) در كنار زند است. ليلا زند عضو سازمان ناياك و مسوول بخش خاورميانه در سازمان امريكايي رهپويان صلح است. ليلا زند نخستين‌بار در سال ١٣٨٥ به دعوت محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور وقت در قالب جمعيت رهپويان صلح به ايران سفر كرد و با تني چند از مقامات كشورمان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. اما اين تنها سفر او به ايران نبود.

او در سال ١٣٨٩ براي شركت در همايش ايرانيان خارج از كشور «همان همايشي كه شفازند نيز در آن حضور داشت» وارد ايران شد و جلسه‌اي سه‌روزه برگزار كردند. اما عضويت ناياك تنها حاشيه پيرامون ليلا زند نيست؛ اقامت يك ساله زند و همسرش محمود كريمي‌حكاك در اسراييل. به گزارش روزنامه اسراييلي «جروزالم پست»، محمود كريمي حكاك، كارگردان تئاتر و تهيه‌كننده و شاعر، در سال ۲۰۱۰ به مدت يك سال به همراه همسرش و دختران دوقلوي خود در شهر حيفا در سرزمين‌هاي اشغالي زندگي كرده و او در اين يك سال در دانشگاه تل آويو درسي به نام «ايران امروز» به دانشجويان اسراييلي تدريس مي‌كرد

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates