04.09.2018

مشایی در دادگاه سکوت کرد: «می‌خواهم با کت و شلوار دفاع کنم»

رادیوزمانه: جلسه محاکمه اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پیشین ایران یکشنبه ۱۱ شهریور پی گرفته شد. جلسه پیش به دلیل عدم حضور وکیلان و اعتراض تند مشایی به کیفرخواست به تعویق افتاد. جلسه امروز نیز کم‌حاشیه نبود و حتی شماری از حامیان این «نزدیک‌ترین یار» محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین در برابر دادگاه تجمع کردند. مشایی در این جلسه سوالات قاضی دادگاه را بی‌پاسخ گذاشت. قاضی او را به ارتباط با «جاسوسان انگلیسی و اسرائیلی» متهم کرد.
دادگاه اسفندیار رحیم مشایی، یکشنبه ۱۱ شهریور

دادگاه رحیم مشایی به ریاست موسی غضنفرآبادی در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد. مشایی در نامه‌ای اعلام کرده بود دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و قصد حضور ندارد مگر اینکه او را به اجبار از زندان به دادگاه انقلاب منتقل کنند.

او و دیگر حامیان احمدی‌نژاد دادگاه هفته پیش را نه «علنی» که «نمایشی» توصیف کرده بودند. تصاویر منتشرشده از آن دادگاه حضار را از پشت نشان می‌داد. تصاویر جلسه امروز اما چهره حاضران را نیز در خود داشت. هرچند خبرگزاری «مهر» در آغاز جلسه این دادگاه نوشت که محاکمه «به صورت غیرعلنی» برگزار شده است. این خبرگزاری سپس با تصحیح خبر منتشرشده واژه «به صورت غیرعلنی» را حذف کرد.

امروز همچون هفته گذشته از حضور آزاد رسانه‌ها در جلسه دادگاه مشایی جلوگیری به عمل آمد. رسانه قوه قضائیه و باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به بسیج گزارش‌های این جلسه را منتشر کردند.

اسفندیار رحیم‌مشایی به اتهام «تبانی و مشارکت علیه امنیت داخلی و خارجی کشور» به‌دلیل آتش‌زدن حکم قضایی حمید بقایی، دیگر معاون بازداشت‌شده احمدی‌نژاد در مقابل سفارت بریتانیا، «تبلیغ علیه نظام» به‌دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی، و «توهین به مقامات قضایی» بازداشت شده است.

حاشیه‌های محاکمه

حضور او در دادگاه این بار نیز با حاشیه همراه بود. رسانه‌های رسمی ایران از «حاشیه‌سازی» او پیش از آغاز جلسه خبر داده‌اند. غضنفرآبادی در حالی «ادامه جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان اسفندیار رحیم مشایی و ع. ج.» را رسماً آغاز کرد که وکیل‌های مشایی و «ع.ج» (اشاره به علی‌اکبر جوانفکر) در دادگاه حضور نداشتند.
دادگاه اسفندیار رحیم مشایی، یکشنبه ۱۱ شهریور

نام علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد به عنوان متهم در این جلسه ذکر شد، اما او همان‌طور که اعلام کرده بود خود یا وکیلش در این دادگاه حضور نیافتند. او گفته کیفرخواستی برای او ارسال نشده و همچنین «دادگاه باید در حضور رسانه‌های آزاد برگزار شود».

او پس از برگزاری این جلسه در کانال تلگرامی خود نوشت:

«دادستان ، قاضی و انتشار دهنده گزارش دادگاه خودتان هستید. هرچه می خواهید به طور یکطرفه علیه متهم منتشر می کنید… اسم این نمایش فرمایشی را دادگاه نگذارید.»

رسانه‌ «میزان»، وابسته به قوه قضائیه در گزارش از این دادگاه نوشته است که «متهم در حین تلاوت قرآن با صدای بلند مشغول صحبت بود» و اعتراض‌های رئیس‌دفتر پیشین رئیس‌جمهوری ایران را «اسائه ادب‌های متهم به ساحت دادگاه» توصیف کرد. بر اساس این گزارش، قاضی در واکنش از حضار خواسته «بر خلاف وجدان، ادب و نزاکت سخن نگویند».

رویگردانی مشایی از پاسخ به رئیس دادگاه

غضنفرآبادی در دادگاه مدعی شد که متهم وکیلانش را به دادگاه معرفی نکرده و کیفرخواست را نپذیرفته و نخوانده است. مشایی در پاسخ گفت: «اجازه ندادند وکلایم را ملاقات کنم». بحث بر سر وکیلان مشایی از هفته گذشته آغاز شد و رسانه‌هایی همچون خبرگزاری فارس ادعا کردند که مشایی با دست خود نامه عزل وکلایش را به دادگاه داده است.

حامیان احمدی‌نژاد و مشایی از طریق کانال خبری «دولت بهار» این خبر را تکذیب کرده‌اند. دولت بهار امروز نیز مدعی شد که علی اصغر حسینی، یک وکیل مشایی در راه دفتر احمدی‌نژاد «مورد حمله و ضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفت که موبایلش را شکسته و کیفش را هم به سرقت بردند».

این کانال خبری همچنین با انتشار تصاویری از دادگاه مشایی ادعا کرد که او به نشانه نپذیرفتن صلاحیت قاضی و دادگاه، رو از او برگردانده است.

در ویدئوی کوتاهی هم که رسانه‌های ایران هفته گذشته منتشر کرده‌اند، مشایی در حالتی عصبانی پیراهنش را از تن می‌کند و به سوی احتمالاً دادستان پرتاب می‌کرد. صدای او سانسور شده بود.

مشایی در جلسه دادگاه به هیچ یک از سوالات قاضی پاسخ نگفت. قاضی او را متهم به ارتباط با «جاسوسان انگلیسی و اسرائیلی» کرد:

«آقای مشایی چرا می‌خواستید جیسون رضاییان را ببینید؟، پانته‌آ فیوزی و آزیتا شفازند چه کسانی هستند؟، چرا روز چهارشنبه کیفرخواست را نگرفتید؟، ارتباط خود با جاسوسان انگلیس و اسرائیل را توضیح دهید، لیلا زند چه ارتباطی با انگلیس داشت؟، سرویس امنیتی انگلیس چرا به شما گفت: فرآیند استفاده از بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را تئوریزه کنید؟»

مشایی با اصرار بر اینکه «دادگاه صلاحیت ندارد» به سوالات قاضی پاسخ نداد و گفت: «می‌خواهم با کت و شلوار از خودم دفاع کنم.»

شماری از حامیان احمدی‌نژاد در برابر محل برگزاری محاکمه مشایی تجمع کردند. رسانه‌های ایران آنها را «جمع کوچکی از احمدی‌نژادی‌ها» توصیف کرده‌اند.
روبروی دادگاه اسفندیار رحیم مشایی، یکشنبه ۱۱ شهریور

همزمان با محاکمه مشایی، حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم نیز مجدداً یکشنبه ۱۱ شهریور به دادگاه احضار شده. علت محاکمه حمید بقایی نیز «اظهارات مرداد امسال علیه مسئولان حین بازگشت به اوین پس از پایان دوره مرخصی درمانی» عنوان شده است. بقایی اکنون در زندان اوین حکم ۱۳ سال حبس خود را می‌گذراند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، قاضی ختم رسیدگی به پرونده مشایی را به دلیل «عدم استمهال» اعلام کرد و گفت که حکم او «در وقت مقتضی» صادر خواهد شد. عدم استمهال یعنی متهم مهلت دیگری برای قرائت کیفرخواست و آماده کردن دفاعیه طلب نکرده و آخرین دفاع خود را ارائه داده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates