06.09.2018

جزییات تازه از بازداشت رضا خندان: رضا خندان در تمام دوران بازداشت نسرین ستوده ، درباره وضعیت او اطلاع‌رسانی کرده است.

ایران وایر: «رضا خندان»، همسر «نسرین ستوده»، وکیل زندانی، صبح دیروز (سه شنبه) با مراجعه ماموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت شد.

او روز دوشنبه در صفحه فیس‏بوک خود از احضارش توسط ماموران وزارت اطلاعات و تهدید به بازداشتش خبر داده بود: «شخصی امروز به موبایل‌ من زنگ زد و گفت که از وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد. او گفت باید فردا به آن جا بروم. از آنجا که هیچ شخص و نهاد دیگری غیر از مقام قضایی، آن هم کتبا و با ذکر دلایل و اتهامات حق ندارد افراد را تحت تعقیب قرار دهد، حدود قانونی را به ایشان یادآور شدم. متاسفانه در پاسخ به اعتراض من، گفت پس دستگیر می‎شوی!»

نسرین ستوده و رضا خندان بارها به رعایت نشدن حدود قانوندر دستگیری‌ها واکنش نشان داده‌ و اعتراض کرده‌اند. رضا خندان پیش‎تر در این‌باره به «ایران‎وایر» گفته بود: «متاسفانه متهمان از حقوق خود اطلاعی ندارند؛ مثلا هربار به او می‌گویند بلند شو باید بروی دادسرا، لباس می‌پوشد و راه می‌افتد. در حالی که او باید به شکل کتبی نامه احضار را دریافت کند. پنجروز هم مهلت قانونی برای حضور در دادسرا دارد. نسرین در اعتراض به این موضوع، آن قدر به دادسرا نرفت تا احضاریه کتبی برایش آوردند و بعد هم روز آخر مهلتش به دادسرا مراجعه کرد.»

رضا خندان در تمام دوران بازداشت همسرش، درباره وضعیت او اطلاع‌رسانی کرده است.
نسرین ستوده روز 23 خردادماه امسال در منزلش دستگیر شدو از سوم شهریور ماه در اعتراض به برخورد دستگاه قضایی با خود، خانواده و دوستانش دست به اعتصاب غذا زد.

یکی از نزدیکان رضا خندان به «ایران‎وایر» می‌گوید: «او به خاطر همین اطلاع‌رسانی‌ها، به “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اشاعه و ترویج بی‌حجابی” محکوم شده است.»

او حدس می‌زند که دلیل اتهام ترویج بی ‌حجابی، پیدا شدن پیکسل‌ها(بج) «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» در خانه رضا خندان بوده باشد.
دو هفته پیش ماموران وزارت اطلاعات به خانه او و چند نفر دیگر از فعالان مدنی حمله کرده اند و دنبال پیکسل‌هایی که برای اعتراض به حجاب اجباری طراحی شده بود، بودند. این پیکسل‌ها را دکتر «فرهاد میثمی» که در زندان «اوین» است و در اعتصاب غذا به سر می‌برد، تهیه و بین دوستانش پخش ‌کردهبود.

رضا خندان از دوستان نزدیک فرهاد میثمی است و درباره وضعیت او به طور مرتب اطلاع‌رسانی می‌کرد. نسرین ستوده به عنوان وکیل دادگستری در نامه‌ای که از زندان اوین نوشته، بازداشت فرهاد میثمی و تفتیش منزل فعالان مدنی را برای پیدا کردن بج‌های سینه اعتراض به حجاب اجباری، غیر قانونی اعلام کرده بود. او توضیح داده بود که در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد برخانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا می‌زند.

حالا همسر او هم بازداشت شده است. البته این اولین بار نیست که رضا خندان تهدید و یا بازداشت می‌شود. او دی ماه سال ۱۳۸۹ نیز پس از آن‌که به‌خاطر بدرفتاری دستگاه قضایی با همسرش شکایتی طرح کرد، به دادگاه احضار و متهم به «نشر اکاذیب» شد. در جریان مراسم سالگرد جان باختن «ستار بهشتی»، کارگر وبلاگ نویسی که در زندان کشته شدنیز گزارش شد که خندان، ستوده و شماری دیگر از کنش‎گران مدنی برای چند ساعت بازداشت شده‌اند.

در خرداد ماه سال جاری نیز رضا خندان همراه فرهاد میثمی برای چند ساعت بازداشت شده بود. در آن زمان، او و شماری از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده، در برابر زندان اوین تجمع کرده بودند.

یک منبع آگاه به «ایران‏وایر» می‌گوید: «شعبه هفتم دادسرای اوین برای رضا خندان وثیقه 700 میلیون تومانی تعیین کردهاست‌.»

یک روز بعد از بازداشت نسرین ستوده، برای او هم وثیقه 650 میلیون تومانی تعیین شده بود. رضا خندان همان‏وقت به «ایران‎وایر» گفت: «همان روز اول به نسرین گفته‌اند 650 میلیون تومان وثیقه بیاور تا موقتا آزاد شوی. او گفته بود من کاری نکرده‌ام و چنین وثیقه‌ ای نه دارم و نه می‌گذارم. گفتند همین را بنویس. گفته بود آن را هم نمی‌نویسم. گفته بودند اعتراضت را بنویس. گفته بود اعتراض دارم اما نمی‌نویسم چونکاری نکرده‌ام. یا همین‏طوری آزادم کنید، یا بازداشت موقت و یا بازداشت دایمی کنید. الان هم این‎جا هستم، هر کاری می‌خواهید، بکنید.»

نسرین ستوده وکالت «دختران خیابان انقلاب» را برعهده داشت. این عنوان به دختران و زنانی داده شده است که به نشانهٔ اعتراض به حجاب اجباری در ایران، با حرکتینمادین، روسری خود را در خیابان از سر برمی‌داشتند.

علت دستگیری ستوده، شکایت قاضی پرونده «شاپرک شجری‌زاده» در کاشان عنوان شد. او یکی از دختران خیابان انقلاب و موکل نسرین ستوده است که به 20 سال زندان محکومش کرده اند. دیرتر اما گفتند که بازداشت نسرین ستوده برای اجرای حکم پنج سال زندانی بوده که در سال 1395 و به طور غیابی برای او در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر نسرین یک حکم پنج ساله دارد برای پرونده‌ای که سال 1395 و به طور غیابی در آن محاکمه شد و یک پرونده باز دارد که مربوط به وکالت دختران خیابان انقلاب است و هنوز حکمی برای آن صادر نشده است. با این حال، هربار کهوکلایش سراغ پرونده او را می‌گیرند یا رضا خندان به ملاقات او می‌رفت، متوجه می‌‌شدند که بر فهرست اتهامات او افزوده شده است.

«پیام درفشان»، حقوق‏دانی که پرونده نسرین ستوده را دنبال می‌کرد و الان خودش در بازداشت به سر می‌برد، روز بیست و چهارم مرداد ماه امسال از طرح یک اتهام جدید در پرونده سال 1395 نسرین ستوده خبر داد؛ اتهامی با عنوان «کمک به جاسوسان».

رضا خندان در این باره به «ایران‎وایر» توضیح داده بود: «در پرونده محکومیت مربوط به سال 1395 که غیابی است، یکی از مفاد اتهامات نسرین، ملاقات با دیپلمات‌های کشورهای خارجی بوده. در کیفرخواستی که صادر شده بود، موارد متعددی از اتهامات آن جا ذکر کرده اما همه آن اتهامات را تحت عنوان “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” در نظر گرفته و به دادگاه فرستاده بودند. ولی دادگاه این عناوین را کنار گذاشته و برای محکومیت نسرین، به ماده 510 “قانون مجازات اسلامی” تحت عنوان کمک به جاسوسان استناد کرده است.»

روز دوشنبه پنجم شهریور ماه رضا خندان به «رادیو فردا» گفته بود که دادیار ناظر و رییس اجرای احکام زندان اوین با حضور در بند، سه اتهام جدید برای نسرین عنوان کرده‌اند. آن‌ها همسرش را به «تلاش برای برگزاری رفراندوم»، «کمک به تشکیل کلیسای خانگی» و «تلاش برای برگزاری تجمع و تحصن» متهم کرده‌اند.

رضا خندان از این اتهامات ابراز شگفتی کرده بود. حضور دادیار و رییس اجرای احکام زندان اوین در بند به دلیل این بوده است که خانم ستوده حاضر به حضور در دادسرا نیست و از دفاع در برابر بازپرس خودداری می‌کند.

رضا خندان پیش‎تر در این باره به «ایران‎وایر» گفته بود: «نسرین اعتقاد دارد دادگاه انقلاب غیرقانونی است و ناعادلانه عمل می‌کند. می‌گوید بهترین دفاع این است که این دادگاه غیرقانونی را به رسمیت نشناسیم.»

نسرین ستوده در سال 1389 به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. او در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان، آزاد شد. اما در این سال‌ها بارها تهدید و بازداشت شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates