08.09.2018

تظاهراتی نژادپرستانه یا اعتراضی مدنی در آبادان


ایران وایر: دو روز قبل تعدادی از شهروندان آبادانی نسبت به مشکلاتی که به دلیل حضور توریستهای عراقی در این شهر شکل گرفته دست به تجمعی اعتراضی زداند.

به گفته شهروند خبرنگار ایران‌وایر روز پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه ۱۳۹۷، تعدای از مردم شهر آبادان در خیابان «لین یک احمد آباد» تجمع کردند. در این تجمع مردم معترض، از مسئولین شهر و استان خوزستان خواستار متوقف کردن صدور ویزا برای شهروندان کشور عراق شدند.

در سالهای گذشته اتباع عراقی بدون ویزا امکان تردد به «منطقه آزاد اروند» را داشتند.

اگر چه در پی انتشار اخبار مرتبط با ارائه خدمات جنسی تعدادی از هتل‌‌های شهر مشهد به مردان عراقی ، وزارت کشور در دولت «حسن روحانی» سفر گردشگران و زائران عراقی به مشهد و « منطقه آزاد اروند» با هدف دریافت خدمات جنسی و سوء استفاده از زنان ایرانی را تکذیب کرد و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشر کنندگان اینگونه اخبار شد اما حساسیت شهروندان ساکن در شهرستان آبادان در اعتراض به این اتفاق دست به تجمع زدند.

شهروند خبرنگار ایران وایر در مورد تجمع روز پنجشنبه مردم آبادان ‌می‌گوید: « عصر روز پنجشنبه پانزدهم شهریور، حدودا ۵۰۰ نفر در خیابان «لین یک احمدآباد» دست به تظاهراتی مسالمت آمیز زدند. کمی سردرگم بودند و شعارهایشان متفاوت بود. محوریت اعتراض مردم نسبت به حضور گردشگران عراقی در آبادان بود. از یک سال و نیم گذشته تا کنون گردشگران عراقی در سطح شهر برای زنان و دختران آبادانی مزاحمتهای فراوانی ایجاد کرده اند. از زمانی هم که وضعیت اقتصادی ایران بهم ریخته است و ارزش پول ایران پایین آمده است، حضور گردشگران عراقی بیشتر از گذشته برای مردم اذیت کننده است. پول آنها ارزش بیشتریدارد. بازاریها به خاطر حضور آنها قیمتها را بالا بردهاند، آنها اجناس را با هر قیمتی خریداری میکنند و این مردم آبادان هستند که توانایی خرید ندارند. البته دیروز بین مغازهداران و مردمی که در تظاهرات شرکت کرده بودند هم کمی درگیری ایجاد شد. به همان اندازه که مردم از حضور عراقیها و بالا رفتن قیمتها به خاطرحضور آنها شاکی هستند، بازاریها رضایت دارند.»

چند ماه پیش فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن مردم در آبادان، یک گردشگر عراقی را در یکی از پارکها مورد ضرب وشتم قرار داده بودند. به گفته برخی از شاهدان و کسی که هنگام فیلمبرداری در آن فیلم صحبت میکرد، بعد از پیشنهاد و ایجاد مزاحمت آن گردشگر برای به یک زن آبادانی مردم متوجه میشوند و او را مورد ضرب و شتم قرار میدهند.

مهرداد، یکی از کسبه بازار لین لیک احمدآباد در گفت وگو با ایران وایر می‌گوید: « مردم دیروز اعتراض کردند. البته بلاتکلیف بودند، آنهایی که هسته اصلی تظاهرات را شکل دادند نسبت به حضور عراقی‌‌ها معترض بودند. بعد که تعداد بیشتر شد شعارها به سمت وضعیت اقتصادی و گران شدن دلار و یورو رفت اما اصل ماجرا به خاطر حضور عراقی‌ها بود. بین ما ( مغازه دار ها) و مردم هم کمی درگیری ایجاد شد. ما باید چکهایمان را پاس کنیم. فروشی نداریم و طلبکار هم که این چیزها سرشان نمیشود. سر ماه باید کرایه مغازه، پول برق و آب و چک طلبکار را پاس کنیم. با این وضعیت اقتصادی، بازار خوابیده است. اگر همین چند گردشگر عراقی هم نباشد ما عملا ورشکست می شویم. هرچند همین الان هم ورشکسته هستیم. با خریدهایی که عراقی ها می کنند فقط کرایه مغازه و پول آب و برق مغازه و مقداری از بدهی ها را میتوانم پرداخت کنم و بعد تازه می شوم مثل مابقی همشهری هایم که پولی ندارند سر سفره زن و بچه‌‌شان ببرند. من یا مابقی مغازه داران هم مثل اغلب مردم آبادان با ایجاد مزاحمتی که عراقیه ا برای زنان و دختران در شهر ایجاد میکنند مشکل داریم اما خرید هم میک نند. به نظر من مسئولین باید فکری بکنند. عدم مدیریت و عدم کفایت دولت در کنترل قیمت و بازار سبب شده ما به جان هم بیافتیم. دیشب بین ما و مردم کمی درگیری ایجاد شد. باور کنید نه من و نه هیچ کدام از همکارانم بعد از درگیری خوشحال نبودیم. عذاب وجدان داشتیم، همه ما بدبخت هستیم. وقتی دردی مشترک داریم چرا باید به جان هم بیافتیم. ما چرا باید با هم دعوا کنیم و سودش را یک مشت گردن کلفت بخورند.»

حسین یکی دیگر از شهروندان آبادانی شرکت کننده در تجمع دیروز به ایران وایر می گوید: « دیروز در حین تظاهرات مردم چند گردشگر عراقی که برای خرید به بازار «لین یک» آمده بودند را مورد ضرب و شتم قرار دادند. حقشان بود. عده ای می گویند برخورد ما نژاد پرستانه است. اصلا اینطور نیست، من خودم عرب هستم.نصف مردم این شهر هم عرب هستند. ما با خودمان ( عربها) مشکلی نداریم. مشکل ما این است که عراقی ها برای لذت جنسی از ناموسمان در خیابان به همه پیشنهاد می دهند. یک سال است داریم داد می زنیم، هیچ مسئولی گوش شنوا ندارد. نه تنها کمکی نمی کنند بلکه تکذیب هم می کنند. می‌گویند این حرفها کار رسانه های بیگانه است. من خودم با چشم های خودم دیدم که چطور عراقی ها در خیابان به زنها پیشنهاد می دهند. هفته گذشته در خیابان خودم با یکی از آنها درگیر شدم، به زن میان سالی گیرداده بود و می گفت پول خوبی می دهم. خب هر کسی باشد عصبی میشود. مردم در آبادان وضعیت اقتصادی خوبی ندارند. مردم شهر زیر خط فقر زندگی می کنند خوب معلوم است که وسوسه می شوند. دولت به جای اینکه منکر این موضوع بشود باید کاری بکند. اگر تن فروشی آزاد است خوب بگوید آزاد است و مراکزی را تاسیس کند و خودش مدیریت کند تا عراقیها مستقیم به آنجا بروند و در شهر به هر زنی پیشنهاد ندهند. ما اصلا اگر نخواهیم آبادان منطقه آزاد باشدباید چکار کنیم؟ تنها دستاورد منطقه آزاد برای مردم آبادان ایجاد فاصله طبقاتی و فقر و بدبختی بوده است. مردمی که گرسنه هستند و آبی هم برای نوشیدن ندارند نژاد پرستی سرشان نمیشود. نه آب داریم و نه نان، ناموسمان هم بدهیم، دیگر چیزی برایمان باقی نمیماند».

دیدگاه نویسنده الزاما بیانگر نظر ایران وایر نیست. ایران وایر در بخش وبلاگ ها، از انتشار همه دیدگاه ها استقبال می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates