08.09.2018

روحانی : کشور در جنگ است، مردم باید مشکلات را تحمل کنند

رادیوفرانسه: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در همایشی تحت عنوان “جشنواره شهید رجایی” در تهران از “ملت ایران خواست که بهای عبور از گردنه های سخت و دشوار کنونی” را بپردازد، زیرا، کشور در جنگی تمام عیار با آمریکا و متحدانش به سر می برد. وی همچنین مخالفان خود را در درون قدرت به اتحاد و همسویی فراخواند و افزود : “در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند.” حسن روحانی تأکید کرد که دولت او نمی تواند در بحبوحۀ جنگ اقتصادی، روانی، تبلیغاتی و رسانه ای دشوار با آمریکا و متحدانش دائماً “حواسش به راست و چپ” خود در داخل کشور هم باشد.

روحانی وضعیت کنونی ایران را “جنگی” توصیف کرد و افزود که خود او به همین دلیل و برای حفظ اتحاد و همسویی جناح های درونی قدرت اسلامی در سخنرانی اخیرش در مجلس شورای اسلامی جانب احتیاط را رعایت کرد. او گفت : اگر کشور در وضعیت جنگی نبود “و دشمن به میدان نیامده و آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، قطعاً به گونۀ دیگری سخن می گفتم. اما، امروز، روز جنگ با دشمن است و همه باید با انسجام و یکدلی در کنار یکدیگر باشیم.”

با این حال، حسن روحانی در جای دیگری از اظهاراتش مدعی شد که ایالات متحد آمریکا “به طرق مختلف پیغام مذاکره” برای حل مسائل دو کشور را می دهد. روحانی همچنین خطاب به رهبران کنونی آمریکا گفت : در اشتباه هستید اگر تصور می کنید که با فشار تحریم ها، مردم ایران را به خیابان ها می کشانید. او خواستار توقف تحریم های آمریکا علیه “مردم ایران” شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامۀ اظهاراتش به نوسانات بازار ارز نیز اشاره کرد و گفت : هر چند تحریم های ایالات متحد آمریکا در به وجود آمدن این نوسانات نقش داشته اند، اما، علت مهم دیگر سقوط ارزش ریال در مقابل دلار خود صادرکنندگان و شرکت های شبه دولتی و نیمه دولتی یا به تعبیر خود روحانی “شرکت های خصولتی” هستند که ارز حاصله از صادرات غیرنفتی را وارد بازار نمی کنند. روحانی اقدام این شرکت ها را مصداق خیانت خواند و گفت : “مجموع صادرات غیرنفتی کشور حدود ٤٠ میلیارد دلار است و امروز پس از گذشت شش ماه از سال باید ٢۰ میلیارد دلار آن به بانک مرکزی و سامانۀ ارزی کشور منتقل می شد” که نشده است. روحانی در ادامه پرسید : مسئول این وضع کیست؟ آیا می خواهیم این را هم گردن آمریکا و اسرائیل بیاندازیم؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates