11.09.2018

هشدار آمریکا به دیوان لاهه درباره پیگرد شهروندان آمریکایی

دویچه‌وله: ایالات متحده به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه هشدار داد، در صورتی که تحقیقات این نهاد درباره اتهام جنایت جنگی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان ادامه پیدا کند، واشنگتن تحریم‌هایی علیه اعضای این دیوان وضع خواهد کرد.

آمریکا لحن خود در مشاجره با دیوان بین‌المللی کیفری لاهه را تشدید کرده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی برای گروه محافظه‌کار “جامعه فدرالیست” به مشاجره‌ای که میان این دیوان و واشنگتن روی داده، پرداخت.

او هشدار داد، اگر این دیوان اقداماتی را علیه شهروندان آمریکا، اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان ایالات متحده اجرا کند، دادستان‌ها و قاضیان این نهاد با تحریم‌روبرو خواهند شد. این تحریم‌ها می‌تواند منع اجازه سفر به آمریکا و امور مالی اعضای دیوان لاهه را شامل شود.

بولتون همچنین تصریح کرد که آمریکا در این صورت حتی حاضر است اداره‌ها و دستگاه قضایی ایالات متحده را مأمور کند که دادستان‌ها و قاضیان را تحت پیگرد قرار دهند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
Niederlande Internationaler Gerichtshof (IGH) in Den Haag

مشاور امنیت ملی ترامپ افزود، این شیوه‌ی برخورد واشنگتن همچنین هر شرکت، هر کشور و یا هر دیوانی را شامل می‌شود که از دیوان عالی لاهه در راستای پیگرد شهروندان آمریکایی پشتیبانی کند.

دیوان بین‌المللی کیفری لاهه خواهان ثبت شکایات مربوط به جنایات جنگی در افغانستان شده است. نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز ارضی چهار جنایت سنگینی است که دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به آن را دارد.

بولتون در سخنرانی خود دیوان بین‌المللی کیفری را غیرمشروع خواند و آن را حتی نهادی “خطرناک” توصیف کرد که می‌خواهد بر حاکمیت آمریکا اعمال نفوذ کند.

او گفت که ایالات متحده هرگز از دیوان لاهه پشتیبانی نخواهد کرد، با آن همکاری نکرده و هیچوقت عضو آن نخواهد شد. از دید بولتون موافقت کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این دیوان از “جزم‌اندیشی” سرچشمه می‌گیرد.
فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان لاهه

فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان لاهه

اظهارات تند بولتون واکنشی است به تلاش‌های دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری علیه اعضای ارتش یا سازمان‌های امنیتی آمریکا به خاطر اتهامات مربوط به جنایات جنگی که آنان ممکن است در افغانستان مرتکب شده باشند.

فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان لاهه که اهل گامبیا است، در نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی نظامیان آمریکا و همچنین اعضای سازمان جاسوسی این کشور، سیا را به اعمال خشونت و شکنجه زندانیان درافغانستان متهم کرده بود. به گفته‌ی او اکثر این موارد بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی روی داده است.

سازمان سیا در پی سوقصدهای تروریستی ۱۱ سپتامبر شیوه‌ها و برنامه‌هایی ویژه برای بازجویی افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی به کار گرفته بود تا آنان را به افشای اطلاعات وادارد. سلب خواب و القای حس غرق شدن از جمله شیوه‌هایی بود که به کار گرفته می‌شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates