13.09.2018

مقام دولتی: خبرگان به جای نظارت بر رهبر، به دنبال نظارت بر قوای سه‌گانه است


رادیوفردا: یک مقام معاونت حقوقی ریاست جمهوری می‌گوید با آن که بر اساس قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری فاقد «صلاحیت» نظارت بر قوای سه‌گانه است، اما این نهاد چند سالی است که به جای انجام وظیفه قانونی خود، به «ارائه طریق» به سایر قوا می‌پردازد.

علی‌اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی رئیس جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تاکید کرد که خبرگان «نه تنها هیچ صلاحیتی برای نظارت بر دیگر قوا ندارد، بلکه چنین صلاحیتی هم برای او پیش‌بینی» نشده است.

به گفته آقای گرجی، اگر چنین صلاحیتی هم برای این مجلس در قانون اساسی پیش‌بینی شده بود، «نمی‌توانست آن را اعمال کند زیرا وسعت قلمروهای نظارت بر رهبری به گونه‌ای است که عملا امکان و فرصت سرک کشیدن به حوزه‌های دیگر برای آن باقی نمی‌ماند».

وی از این که مجلس خبرگان «چند سالی است به جای انجام وظیفه نظارت» بر رهبر جمهوری اسلامی و زیر مجموعه‌های وی «به ارائه طریق به دیگر قوا می‌پردازد» انتقاد کرد.

این مقام دولتی همچنین به کنایه گفت: «تاریخ هرگز نمایندگان مجلس خبرگان را به دلیل عدم نظارت بر رئیس جمهور، وزرا و استانداران مواخذه نخواهد کرد، اما به شدت از چگونگی نظارت آنها بر رهبری و نهادهای زیرمجموعه رهبری خواهد پرسید.»

وی اظهار امیدواری کرد که کمیسیون‌های نظارتی مجلس خبرگان هر چه زودتر «تاسیس و فعال شوند و نتیجه بازرسی‌ها و حساب‌کشی‌های خود را به صورت منظم و مستمر به سمع ملت حاکم برسانند تا مسیر توسعه و آبادانی ایران هموار گردد.»

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که حسن روحانی در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» شرکت نکرد.

در قطعنامه پایانی این مجلس، علاوه بر موضع‌گیری درباره سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی که در حوزه وظایف وزارت امور خارجه است، درباره وضعیت اقتصادی داخلی نیز موضع‌گیری شده و همه مشکلات کشور به گردن دولت و نهادهای اجرایی انداخته شد.

در این اجلاس اخیر، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، بارها از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در همه امور کشور یاد کرد، اما در عین حال در زمینه مشکلات اقتصادی کشور و نیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه که عامل اصلی بازگشت تحریم‌ها علیه کشور است، او را مبرا دانست.

آقای جنتی بر اساس سیاق همیشگی این مجلس، در مراسم افتتاحیه به شدت از عملکرد علی خامنه‌ای دفاع کرده و گفت: «نابسامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند، این نقشه شوم دشمن است.»

اظهارات مقام معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره عملکرد غیرقانونی مجلس خبرگان در حالی بیان شده که ناتوانی یا فقدان تمایل در مجلس خبرگان برای نظارت بر عملکرد زیر‌مجموعه‌های علی خامنه‌ای در روزهای اخیر بار دیگر داغ شده است.

با آغاز پنجمین اجلاس خبرگان رهبری و دفاع احمد جنتی از عملکرد رهبر، مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی سبز، در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری، از آنها خواست به جای «مدح و ستایش» رهبر جمهوری اسلامی، از وی درباره سیاست‌های سه دهه اخیر کشور که ایران را به شرایط فعلی رسانده، سوال کنند.

کروبی در این نامه نوشته بود: «فقدان نظارت مؤثر خبرگان بر رهبری و نهادهای زیر نظر این مقام از جمله شورای نگهبان، سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضائیه، صداوسیما، و بنیادها و نهادهای اقتصادی در سه دهه گذشته خسارات جبران‌ناپذیری به کشور و مردم وارد کرده‌ است.»

وی پیشتر نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی خامنه‌ای نوشته بود: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزیسیون سخن می‌گویید. در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.»

نامه کروبی و اظهارات اخیر مقام معاونت ریاست جمهوری در شرایطی منتشر و طرح شده که ماه‌ها است که اقتصاد ایران فشار مضاعفی را تحمل می‌کند و ارزش ریال مقابل ارزهای خارجی به‌ویژه دلار به شدت سقوط کرده و نرخ کالا و خدمات در ایران به شدت افزایش یافته است.

با اعلام خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام و بازگشت دور اول تحریم‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و فشار آمریکا برای به صفر رساندن میزان فروش نفت ایران در پی سیاست‌ منطقه‌ای تهران در خاورمیانه، نگرانی‌ها مبنی بر وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های پیش‌رو افزایش یافته است.

منابع: خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates