22.09.2018

مهدی تاج: جانبازی که روز به روز جانبازتر می شود!

بی‌بی‌سی: مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران شاید نامدارترین گزینه میان مردانی است که در خروجی به آن‌ها نشان داده می‌شود

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، هفته گذشته جزییاتی از قانون منع بکارگیری یا پایان همکاری بازنشستگان با ادارات دولتی و نیمه‌دولتی را تشریح کرد. این قانون جدیدی است که تابستان امسال به تصویب مجلس ایران رسید و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت و تصویب شد.

آقای کدخدایی در بخشی از تشریح این قانون مدعی شد که “این قانون شامل معاونین وزرا و استانداران کشور هم خواهد شد” اما به نظر می‌رسد منع فعالیت و اشتغال مدیران، انفجاری است که ترکش‌‌هایش بیشتر روی پیکره و بدن مدیریت ورزش ایران خواهد نشست.

تعداد رئیسان فدراسیون‌های ورزشی ایران که بازنشسته هستند اندک نیست؛ پس از تصویب این قانون، بهرام شفیع (هاکی)، غلامرضا امینی (قایق‌رانی)، علیرضا رحیمی (هندبال)، علی مجدآرا (ورزش‏های همگانی)، مصطفی کریمی (ناشنوایان)، احمد ضیایی (والیبال)، محمدعلی صبور (سه‌گانه)، محمود رشیدی (ورزش‌های رزمی)، محمدصادق فرجی (کاراته)، مجید شایسته (تنیس)، محمد درخشان (جودو)، حجت‌الله دهخدایی (چوگان) و مهدی تاج (فوتبال) مشمول این ممنوعیت شده‌اند.

در این بین مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران شاید نامدارترین گزینه میان مردانی است که در خروجی به آن‌ها نشان داده می‌شود.

اما قانون منع بکارگیری یا پایان همکاری بازنشستگان هم مواردی از استثنا را در خودش جای داده. عباسعلی کدخدایی در این رابطه به شبکه اول تلویزیون ایران گفت: “در این مصوبه استثنائاتی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا دیده شده است.” به گفته سخنگوی شورای نگهبان سازمان‌های مختلف دو ماه برای اجرای این مصوبه فرصت دارند.

به این ترتیب بود که رییس فدراسیون فوتبال ایران مدعی شد میزان جانبازی او در جریان جنگ ایران و عراق، بیش از ۵۰ درصد است و در نتیجه کماکان می‌تواند به رغم بازنشسته بودن، رییس فدراسیون فوتبال ایران باقی بماند.

بلیت مسابقه ایران و سوریه ‘اشتباهی’ به زنان فروخته شد
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد
قیمت دلار و تحریم‌ها حریفان اصلی تیم ملی فوتبال ایران
نقش رئیس‌های فدراسیون در پنج بار جهانی شدن فوتبال ایران
رئیس فدراسیون فوتبال ایران ‘به مراجع قضایی احضار شده’

اظهارنظر مهدی تاج البته واکنش‌هایی را هم به همراه داشت. دکتر غلامرضا طائبی، مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: “آن‌چه مهدی تاج مدعی شده، نظر متخصصان و پزشکان خارج از کمیسیون است و فعلا قابل اتکا برای کمیسیون پزشکی بنیاد شهید نیست.”

بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه بررسی، تعیین و تایید میزان جانبازی افراد و همین طور نسبت اشخاص با “خانواده شهدا” را برعهده دارد.

غلامرضا طائبی گفته است: “با گذشت زمان، افزایش سن و تعویض مفصل راست و زانو، احتمال افزایش دیگر عوارضی وجود دارد. بنابراین برای تصمیمات دقیق و رسمی، پرونده ایشان باید در کمیسیون پزشکی مطرح شود و تغییراتی در درصد جانبازی ایشان به وجود بیاید.”

درصدهای جانبازی مهدی تاج در سال‌های اخیر بارها تغییر کرده است. او در دهه ۸۰ مدعی بود میزان جانبازی‌اش قریب به ۱۵ درصد است ولی طی سال‌‌های بعد این عدد به ۴۵ درصد رسید. میزانی که البته برای ادامه ریاست آقای تاج در فدراسیون فوتبال ایران کفایت نمی‌کند.

رییس فدراسیون فوتبال ایران اخیرا گفت با وجود این که به بنیاد شهید و امور ایثاگران مراجعه نکرده، اما از سوی پزشک معالج خود از افزایش درصد جانبازی‌اش مطلع شده است.

در واکنش به ادعای مهدی تاج، مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: “با توجه به اینکه آقای تاج در ۱۰ سال گذشته به کمیسیون پزشکی مراجعه نکرده‌اند و با توجه عمل جراحی لگن و تعویض مفصل مهدی تاج و افزایش سن، افزایش میزان جانبازی تا بیش از ۵۳ درصد محتمل است.”

خبر افزایش درصد جانبازی رئیس فدراسیون فوتبال ایران با واکنش‌هایی هم همراه شد و از جمله شماری از کاربران فضای مجازی به آن انتقاد کردند.

انتقاد منتقدان بیشتر به نحوه استفاده مهدی تاج از جانبازی‌اش بود. هرچند که رییس فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده که “هرگز در همه این سال‌ها هیچ گاه از بحث جانبازی هیچ گونه استفاده مادی و غیرمالی نبرده ام و نخواهم کرد.”
حق نشر عکس Tasnim
Image caption درصد جانبازی مهدی تاج در سال‌های اخیر بارها تغییر کرده است

بقای آقای تاج در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال منوط به تشخیص و تصمیم کمیسیون پزشکی بنیاد شهید است. براساس دستوری که شورای نگهبان صادر کرده، مدیران بازنشسته باید طی دو ماه از سمت‌های خود استعفا دهند. در غیر این صورت هر روز از حضور آنها در مناصب‌شان، غیرقانونی خواهد بود.

رییس فدراسیون فوتبال البته تلاش کرده منهای درصد جدید جانبازی خود، به غیردولتی بودن فدراسیون‌های ورزشی هم اشاره کند. براساس قانون فدراسیون جهانی فوتبال، تمامی فدراسیون‌های زیرمجموعه باید مستقل از دولت‌ها و حکومت‌های خود اداره شوند.

آقای تاج تنها مدیر میان رئوسای فدراسیون‌های ورزشی ایران نیست که سعی کرده از استثنای جانبازی یا دستاویز خطر تعلیق فدراسیون‌های ورزشی (به دلیل دخالت حکومت) برای بقای خود استفاده کند.

احمد ضیایی، رئیس فدراسیون والیبال ایران که کمتر از یک سال است به این سمت رسیده، گفت: “در صورت اجرایی شدن این قانون برای فدراسیون‌های ورزشی، فدراسیون جهانی والیبال می‌تواند مقام‌های انتخاب شده یا انتصاب شده جدید را به رسمیت نشناسد و فدراسیون ملی ایران را تعلیق نماید.”

دیگر گزینه‌ای که احتمالا با قانون جدید باید به سمت در خروجی برود بهرام شفیع، رییس بازنشسته فدراسیون هاکی است. او دی‌ پارسال موفق شد با استفاده از قانون ایثارگری، بار دیگر رییس فدراسیون هاکی ایران باقی بماند. اما درصد جانبازی آقای شفیع کمتر از ۵۰ درصد اعلام شده است.

با این حال به نظر می‌رسد قضیه مدیرانی مانند محمود خسروی‌وفا، رییس فدراسیون جانبازان و معلولین و علی مجدآرا رییس فدراسیون ورزش‏های همگانی با سایر مدیران ورزشی متفاوت باشد. آقای خسروی‌‌وفا بازنشسته سپاه پاسداران ایران و آقای مجدآرا بازنشسته ستادکل نیروهای مسلح است. قانونی که به تصویب شورای نگهبان رسیده، مدیران بازنشسته دولتی را از حضور در پست‌های ریاستی منع می‌‌کند و اشاره‌ای به بازنشسته‌های نظامی ندارد.

هفته گذشته و به محض اعلام رسمی شورای نگهبان، محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان ایران خبر از خروج قطعی ۱۰ رییس فدراسیون بازنشسته از اتاق‌های ریاست را داد. هرچند تعداد این مدیران بیش از ۱۳ نفر است.

گفته آقای داورزنی در مورد خروج ۱۰ مدیر در فدراسیون‌های ایران، شاید به این معنی باشد که تعدادی از مدیران بازنشسته قادر خواهند بود با تبصره جانبازی و ایثارگری در فدراسیون‌های خود ابقا شوند.

کلاف خروج بازنشسته‌ها از فدراسیون‌های ورزشی همچنان پیچیده است. این‌که کدام مدیر خارج می‌شود و کدام تبصره‌ها دستاوزیر بهتری برای بقای روسای فدراسیون‌ها خواهند بود، طی مهلت دو ماهه شورای نگهبان مشخص خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates