06.05.2013

‘قیمت بنزین بین ۱۰۶۰ تا ۲۱۶۰ تومان خواهد بود’

بی‌بی‌سی: آقای فرزین می‌گوید اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری به دنبال ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها هستند که نشان دهنده پذیرش آن در افکار عمومی است

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها می‌گوید در صورتیکه دولت و مجلس به توافق برسند که قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند، یارانه نقدی هم افزایش می یابد. به گفته او در صورت افزایش، قیمت بنزین بین ۱۰۶۰ تا ۲۱۶۰ تومان خواهد بود.

محمد رضا فرزین گفت هرگونه تغییر در شرایط گام اول هدفمندی یارانه‌ها برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می کند.

با این حال آقای فرزین اشاره کرد اگر مجلس و دولت به توافق برسند که گام دوم اجرا شود “به طور قطع قیمت حامل های انرژی افزایش یافته و میزان یارانه نقدی افزایش می یابد.”

به گفته او، برحسب اینکه نرخ ارز چقدر تعیین شود، سه قیمت برای بنزین در نظر گرفته شده: ۱۰۶۰،‌ ۲۱۶۰ و یا حدود ۱۵۰۰ یا ۱۶۰۰ تومان.

در صورتیکه قیمت بنزین ۲۱۶۰ شود، یارانه به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید اما “در مصوبه فعلی میزان یارانه نقدی ۳۰ هزار تومان” است.

آقای فرزین همچنین گفت پس از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها، توزیع درآمد در کشور بهتر شده و دولت “در سال گذشته حتی یک ریال هم برای پرداخت یارانه نقدی استقراض” نکرده است.

او تاکید کرد که “پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش نقدینگی نشده است.”

آقای فرزین درباره یارانه نان گفت “به دلیل اینکه امسال قیمت نان افزایش نیافته است، بنابراین یارانه ای نیز برای آن واریز نخواهد شد.”

دیروز پیش از صحبتهای آقای فرزین، محمود احمدی نژاد در ارومیه گفت طرح هدفمندی یارانه ها “بیشتر از ۵ تا ۶ درصد تورم” ایجاد نکرده و “امروز همه تحریم‌ها و بازی با بازار ارز را بر سر هدفمندی‌ها خراب می‌کنند و می‌گویند اگر هدفمندی به طور کامل اجرا شود، بنزین هفت هزار تومان خواهد شد.”

“اما اگر هدفمندی صددرصد اجرا شود بنزین بیشتر از دو هزار تومان نخواهد شد و بیش از آن را به جیب مردم می گذاریم.”

“می‌گویند ۴۵ تومان به جیب مردم گذاشته‌ای و ۹۰ تومان از جیب مردم برداشته‌ای، من می‌گویم شما این پول را از جیب مردم برداشته‌اید. در سال کل یارانه‌ای که می‌دهیم ۴۱ هزار میلیارد تومان است، ۹ هزار میلیارد تومان از این مبلغ از قدیم در قانون بودجه برای نان،‌ برق و شیر و ۳۲ هزارتای بقیه را از مردمی می‌گیریم که مصرف و درآمد بالایی دارند . کجای این کار اشکال دارد؟”

علی لاریجانی رییس مجلس هم امروز درباره هدفمندی یارانه ها گفت “باید در مورد نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت آینده تجدیدنظر” شود.

“با توجه به اینکه فقط چند ماه تا پایان دولت دهم باقی مانده، بهتر است شیوه پرداخت یارانه‌ها به همان صورت ادامه پیدا کند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates