06.05.2013

لاریجانی غیرمستقیم مشایی را «دهاتی» خواند

خودنویس: علی لاریجانی بدون آن که نامی از اسفندیار رحیم مشایی ببرد،‌ گفت: «آیا ما می‌توانیم از طریق ناسیونالیسم جریان الهام‌بخش انقلاب را تسری دهیم؟ این همان چیزی است که دیگران می‌خواهند و در واقع نوعی ناسیونالیسم روستایی است.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در جمع کارکنان «حفاظت هواپیمایی سپاه» گفت [2]: «گاهی در زمان اصلاحات در کشور حرف‌هایی راجع به ولایت فقیه زده می‌شد و در زمان انتخابات خبرگان بحث‌هایی را مطرح می‌کردند. گاهی می‌گفتند یا جمهوریت یا اسلامیت.»

وی بدون آن که به احمدی‌نژاد یا اطرافیانش اشاره کند، اضافه کرد: «در این سال‌ها هم گاهی از این حرف‌ها زده می‌شود، گاهی از ولایت صحبت می‌شود اما به ولایت فقیه توجه نمی‌شود؛ یعنی شما ارتباط با ولایت امام زمان دارید؟ آیا ما چنین چیزی در مکتب داریم؟»

لاریجانی تأکید کرد: «اینکه برخی می‌گویند با ولایت ارتباط داریم حرفی گزاف و دکان سیاسی است. اگر کسی بخواهد ولایت امام زمان را معنا کند تعبیرش مراجع، فقها و ولایت فقیه است.»

رئیس مجلس همچنین از موضوع «مکتب ایرانی» که توسط اسفندیار رحیم مشایی مطرح می‌شود انتقاد کرد و گفت: «اینکه در برخی مسائل گردگویی کنیم و معلوم نباشد راجع به چه چیزی حرف زده می‌شود از اشکالات است. حرف زدن از مکتب ایرانی یعنی چه؟ ایران یک جغرافیاست؛ در حالی که مکتب مربوط به فکر است نه جغرافیا.»

وی اضافه کرد: «شاید هم مقصود این است که نوعی ناسیونالیسم بنا کنیم، اما آیا ما می‌توانیم از طریق ناسیونالیسم جریان الهام‌بخش انقلاب را تسری دهیم؟ این همان چیزی است که دیگران می‌خواهند و در واقع نوعی ناسیونالیسم روستایی است.»

اظهارات امروز لاریجانی در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش، اسفندیار رحیم مشایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا [3] به جای «ولایت فقیه» بر «ولایت» تأکید کرده بود.

مشایی گفته بود: «اصلا ولایت فقیه مگر غیر از امام زمان موضوعیت دارد، ولایت فقیه یعنی چه؟ یعنی ولایت فقیهی در زمان غیبت و وقتی امام زمان موضوعیت نداشته باشد، ولایت فقیه هم موضوعیت نخواهد داشت، ولایت فقیه یک نظام مستقل سیاسی نیست، بلکه یک نظام سیاسی برآمده از فقاهت دوران غیبت است. آن کسی که صحبت از امام زمان نمی‌کند نمی‌تواند به ولایت فقیه معتقد باشد. آن کسی که از امام زمان یاد نمی‌کند، صحبت نمی‌کند، نمی‌تواند به ولایت فقیه معتقد باشد.»

وی همچنین گفته بود: «من ولایت را از احمدی‌نژاد در عمل فهمیدم.»

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، حملات طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی بیشتر می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates